تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۱۸۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیج دستگاه‌های خوزستان برای ثبت جهانی شوش
شوش، یکی از با ارزش‌ترین شهرهای تاریخی جهان است که در آستانه ثبت جهانی قرار دارد، حضور ارزیابان یونسکو در هفته‌های آینده اهمیت آماده‌سازی این محوطه تاریخی را برای ارزیابی بیش از پیش کرده است.

چندی پیش از حضور ارزیابان یونسکو در خوزستان در نیمه نخست سال‌جاری خبر دادیم و در این زمینه بر لزوم آماده‌‌سازی شهر شوش برای ثبت جهانی مباحثی را به میان آوردیم.

در این زمینه جلسات زیادی برگزار شده است که یکی از مهمترین این جلسات، به دستور استاندار خوزستان در معاونت عمرانی این استانداری بود که نتایج بسیار خوبی برای بهبود شرایط در این شهرستان در پی‌ داشت.

نیاز به انجام اقداماتی در همه بخش‌ها برای آماده‌سازی این شهر تاریخی در آستانه حضور ارزیابان یونسکو باعث شد تا در این جلسه بسیار مهم و فوری همه دستگاه‌های استانی و شهرستانی متولی حضور داشته باشند.

حضور دستگاه‌های استانی باعث شد تا مشکلات موجود در این شهرستان به صورت بسیار دقیق بررسی شود.

*محوطه‌ تاریخی شوش آماده‌سازی می‌شود

یکی از مهم‌ترین مسئولان در این میان مدیر پایگاه محوطه تاریخی شوش است که می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند، مسئولیتی که چند ماه گذشته برای محول شدن وظیفه ثبت جهانی به این پایگاه به محمدحسین ارسطوزاده که یکبار نیز در خوزستان تجربه ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر را در کارنامه کاری درخشان خود دارد، محول شد.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی شوش اظهار کرد: شهرستان شوش یکی از شهرهای بسیار تاثیرگذار در تاریخ و تمدن ایران و در جهان دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای است، این شهر تاریخی از نظر مشکلاتی که برای ثبت جهانی دارد آسیب‌شناسی شده و دستور کارهای متعددی در این زمینه تهیه شده است.

محمدحسین ارسطوزاده افزود: در چند ماه گذشته وضعیت محطوه تاریخی شوش به خوبی شناسایی شده است، این محوطه بر اساس شاخص‌های مدنظر ارزیابان یونسکو بررسی و آماده‌سازی خواهد شد تا برای تائید ارزیابان مشکلی به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی شهر شوش برای طرح در یونسکو نوشته و تدوین شده است، حال ارزیابان برای بررسی مطابقت نوشته‌های موجود در پرونده و واقعیت‌های موجود در این شهرستان به این شهر سفر خواهند کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در شهر تاریخی شوش آماده‌سازی فضا، تدوین برنامه منظم تنظیف، آغاز عملیات دیوارکشی دور محوطه 400 هکتاری، بهسازی محوطه شهر پانزدهم، پی‌کاوی ستون‌های شهر پانزدهم، مبارزه با علف‌های هرز و خودرو موجود در محوطه تاریخی شوش و... را در دستور کار داریم.

ارسطوزاده ادامه داد: در محوطه تاریخی شوش مشکلاتی وجود دارد که به میراث فرهنگی مربوط نمی‌شود و سایر دستگاه‌های متولی باید در رفع موانع موجود همکاری کنند، از این مسائل می‌توان به وجود پایه‌های برق در این محطوه تاریخی، وجود تابلوهای تبلیغاتی در حریم منظر این محوطه، وجود زباله در کنار حریم این محوطه تاریخی و... اشاره کرد.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات در این مجموعه وقت زیادی در اختیار نیست و به این دلیل باید از همه توان دستگاه‌های اجرایی شوش و استان خوزستان در این زمینه بهره برد.

*ستاد اجرایی آماده‌سازی تشکیل می‌شود

معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره شرایط موجود در این شهر اظهار کرد: شهر تاریخی شوش دچار مشکلات زیادی است که برای رفع این مشکلات نیاز است موانع اولویت‌بندی شوند.

احمد سیاحی افزود: لازم است ستادی در استان خوزستان به ریاست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود و برای رفع مشکلات در این زمینه جلسات متعددی کاربردی برگزار شود و در این زمینه باید به صورت هفتگی به استانداری خوزستان ارائه گزارش شود تا در صورت بروز هر مشکل سریعا وارد عمل شد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در شرایط کنونی هیچ دستگاه اجرایی با دستگاه دیگر مشکلی ندارد، بلکه باید مشکلات به حداقل کاهش یابد و شرایط برای حضور ارزیابان یونسکو فراهم شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: استاندار خوزستان خود شخصا پیگیر مشکلات شوش است و بر تکمیل پرونده این شهر برای ثبت جهانی تاکید خاص دارد و به این دلیل نمی‌توان از این مسئولیت محول شده از سوی استاندار به دستگاه‌های اجرایی شانه خالی کرد.

وی توضیح داد: شورای شهر شوش و شهرداری این شهر تاریخی به کمک شهرداری دزفول، اندیمشک و شوشتر باید شهر شوش را برای بازدید یک ماه آینده ارزیابان یونسکو فراهم کند و در صورت بروز مشکل در این زمینه شهرداری اهواز نیز برای رفع مشکلات این شهر تاریخی آماده‌باش است.

سیاحی بیان کرد: در سال‌جاری اعتبار ویژه‌ای از محل اعتبارات استانی و ملی برای بهبود شرایط شهر شوش اختصاص یافته است و در این زمینه تاکید داریم تا بر اساس اولویت‌های موجود این اعتبار صرف شود.

فعالیت و حمایت استانداری خوزستان در این زمینه باعث دلگرمی دوستداران میراث فرهنگی و دست اندرکاران ثبت جهانی این شهر تاریخی است، زیرا روند رفع مشکلات در این زمینه با سرعت بسیار زیادی پیگیری خواهد شد.

*خوزستان این فرصت را نباید از دست بدهد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان که در این روزها زحمات زیادی برای تسریع روند رفع مشکلات ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوش را متحمل شده است، اظهار کرد: اهمیت شهر شوش در میراث فرهنگی کشور به نحوی است که با وجود 47 پرونده در نوبت ثبت جهانی به دلیل سهمیه یک پرونده‌ای ایران برای طرح در یونسکو شوش به عنوان سومین اثر استان خوزستان انتخاب شده است.

افشین حیدری افزود: برای ثبت جهانی شهر شوش از همه اهرم‌های قانونی و امکانات موجود استفاده خواهیم کرد و در این زمینه استاندار خوزستان و معاونت عمرانی در همه بخش‌ها همکاری تنگاتنگی با این سازمان دارند.

وی عنوان کرد: نگرانی از محوطه تاریخی شوش نداریم زیرا مدیری با تجربه و دانا در این زمینه مسئولیت را در دست دارد و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی خود با سفر به این شهر بر روند آماده‌سازی این محوطه برای ثبت جهانی نظارت کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: خوزستان در صورت ثبت جهانی شهر شوش تنها استانی خواهد بود که سه اثر ثبت جهانی در خود جای داده است، به این دلیل باید کوشید تا این استان را در کانون توجهات گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی قرار داد.

حضور ارزیابان سازمان یونسکو در خوزستان در نیمه نخست سال است، مشخص نبودن زمان دقیق این حضور باعث شده تا فرصت برای آماده‌سازی این شهر تاریخی بسیار محدود باشد و باید فرصت یک‌ماه را تا زمان احتمالی حضور ارزیابان غنیمت شمرد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار