تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۶۲۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرحله اول آبگیری سد گتوند به زودی آغاز می شود
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با توجه به اینکه مرحله اول آبگیری سد تا تراز 140 پیش بینی شده، مرحله اول آبگیری به زودی آغاز می شود / پل شهدای لالی ازجمله پروژه های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا محسوب می شود که با 460 متر طول ، 75 متر ارتفاع پایه ها و 68 متر ارتفاع پایلونها، دارای 13.5 متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف جهت عبور لوله های نفت و گاز است
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: با توجه به اینکه مرحله اول آبگیری سد تا تراز 140 پیش بینی شده، مرحله اول آبگیری به زودی آغاز می شود.

به گزارش خوزنیوز به نقل از مهر، سید محمد رضا رضازاده ظهر شنبه در مراسم افتتاح پل شهدای شهرستان لالی در خصوص ویژگی های این پل منحصر به فرد گفت: پل شهدای لالی ازجمله پروژه های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا محسوب می شود که با 460 متر طول ، 75 متر ارتفاع پایه ها و 68 متر ارتفاع پایلونها، دارای  13.5 متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف جهت عبور لوله های نفت و گاز است.

رضازاده افزود: از آنجایی که با آبگیری سد گتوندعلیا حدود 20 کیلومتر از جاده مسجدسلیمان به لالی در دریاچه قرار گرفته و غرق می شود، احداث پل بزرگ شهدای لالی و جاده های طرفین آنها با هدف جایگزین کردن محور موجود و برقراری ارتباط بین شهرهای مذکور و عبور لوله های نفت و گاز در منطقه به مرحله اجرا درآمد.

وی گفت: عملیات عبور لوله های نفت و گاز منطقه و اجرای خطوط لوله جدید با همکاری و پیگیری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به اجرا در آمد و اولین خط لوله عبوری از روی پل شهدای لالی از نیمه خرداد سال جاری، عملیاتی شد و نفت را از روی پل بزرگ لالی عبور می دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یادآور شد: پل شهدای لالی از نوع کابلی و دارای عرشه فلزی با پایه ها و پایلونهای بتنی و کابل های ترکه ای بوده و با روش نصب تلفیقی پیشرانی - بالابری در ارتفاع 155 متری از کف رودخانه کارون ساخته شده است.

رضازاده افزود: برای احداث جاده های جایگزین و پل شهدای لالی با مجموع 16.4 کیلومتر در شرایط بسیار سخت کوهستانی و با صعوبت بالای منطقه، چهار میلیون متر مکعب سنگ برداری انجام شده است.

وی در رابطه با جاده های جایگزین مسجدسلیمان به لالی نیز اظهار داشت: زمان عبور در جاده جایگزین نسبت به مسیر قبلی 50 درصد کاهش می یابد که در نتیجه سالانه بالغ بر 12 میلیارد ریال فقط در مصرف سوخت صرفه جویی‌خواهد شد.

این مسئول گفت: طول جاده ساحل شرقی حدود 9.4 کیلومتر و طول جاده ساحل غربی حدود هفت کیلومتر است که با سه دهانه تونل در مجموع یک هزار و 200 متر از کل مسیر را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران  ضمن اشاره به احجام و مصالح استفاده شده در اجرای پل شهدای لالی گفت: برای اجرای بلندترین پل کابلی کشور، 20 هزار متر مکعب بتن ریزی ، 197 تن کابل گذاری و قریب به یک هزار و 700 تن عرشه فلزی استفاده شد.

وی اظهار داشت: با توجه به مشخصات این پل و موقیت منطقه پس از آبگیری سد گتوند علیا، پل شهدای لالی به یکی از جاذبه های خوب گردشگری استان خوزستان تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با تاکید بر اینکه با صدور مجوز سازمان میراث فرهنگی یکی دیگر از پیش نیازهای لازم جهت آغاز فرایند مهم آبگیری طرح فراهم شده، افزود: با توجه به اینکه مرحله اول آبگیری سد تا تراز 140 پیش بینی شده، مرحله اول آبگیری به زودی آغاز می شود.
 
در این مراسم معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو نیز حضور داشتند.

طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا بعنوان بلندترین سد خاکی کشور در استان خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند، به مراحل پایانی عملیات اجرایی خود نزدیک شده و به زودی آبگیری می شود.
:
:
:
آخرین اخبار