تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۲۰۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان:تفکر توریستی صعود به لیگ برتر اشتباه محض است
سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان گفت: تفکر توریستی صعود به لیگ برتر اشتباه محض است و مسئولان و باشگاه‌های ورزشی فوتبال استان باید با جدیت و اتحاد بیشتری به تقویت تیم‌ها بپردازند.

خوزستان همیشه در رشته ورزشی فوتبال پراستعداد عمل کرده است و این امر در دوره‌های مختلف و سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی کشورمان کاملا نمود دارد.

این روند اما در شهرهای جنوبی با رنگ و لعابی نفتی‌تر، حال و هوایی پرشورتر دارد و به گونه‌ای خبر از جریان فوتبال در خون بچه‌های کوچه‌های خاکی می‌دهد.

کوچه‌هایی خاکی برای دویدن و توپ زدن و زمین خوردن، عدم برخورداری از زمین‌های ورزشی مناسب حتی در حد یک زمین چمن فوتبال، ورزشگاه‌هایی رنگ و رو رفته که فدراسیون فوتبال هر از گاهی انگشت اتهام رفع نواقص به سوی آنها دراز می‌کند، نبود امکانات و عدم توجه مسئولان به زیرساخت‌های ورزشی به ویژه در شهرهای کوچک‌تر استان و ... از جمله مشکلاتیست که جوانان خوزستانی از آن گلایه‌مند هستند و اما همچنان روی استان را در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال که علاقه خاطر ویژه‌ای به آن دارند سفید کرده‌اند.

تیم‌هایی چون فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان که در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی در باشگاه و چارچوب تیمی همراه بوده‌اند این روزها اخبار خوشی را برای هوادارانشان در جای جای ایران اسلامی به ارمغان آورده‌اند.

فولاد خوزستان با کسب قهرمانی لیگ برتر و نفت مسجدسلیمان با صعود به لیگ برتر موجی از شادمانی بی‌شوق و وصفی را برای هم استانی‌هایمان زمینه‌سازی کردند.

در این میان اما نفت آبادان همچنان با بی‌ثباتی در بدنه باشگاه و مربی و بازیکنان، راهی، عکس دو تیم نامبرده را دنبال می‌کند و البته پول‌هایی هنگفت و چندین برابر سایر باشگاه‌ها هزینه.

برای افتخار به تیم خوزستانی که در فصل گذشته با قدرت هرچه تمام با لیگ دسته یک خداحافظی کرد و به لیگ برتر سلام؛ پای صحبت‌های «بهروز مکوندی» سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان می‌نشینیم.

از امکانات و برنامه‌ریزی‌های تیم می‌شنویم و کمبودها و کاستی‌های فوتبال شهرستان و استان را در گفت‌وگو با این پیشکسوت ورزشی بررسی کرده‌ایم که در زیر آن را می‌خوانید.

از راهیابی تیم نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر بگویید و اینکه در این مسیر چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است؟

در نیم فصل اول با توجه به انتظاری که خودمان از تیم داشتیم نتوانستیم این انتظارات را برآورده کنیم و نتایج خوبی را کسب نکردیم. در بازی‌های لیگ برگزار شده در این شهرستان اصلا برد نداشتیم و بازی‌های بیرون از خانه بهتر بود. در شهر خودمان تنها یک برد در جام حذفی آن هم در مقابل تیم پیکان به دست آورده بودیم. از 11 بازی انجام شده توانسته بودیم 14 امتیاز کسب کنیم. همین عوامل باعث شد در نیم فصل دوم فاصله‌ای بین بازیکنان، کادر فنی و تماشاگران و ایجاد شود و هواداران ما نگرانی‌هایی در خصوص نوع عملکرد و عدم نتیجه‌گیری این تیم داشتند. در تعطیلات نیم فصل دوم، بازی جام حذفی را مقابل تیم تراکتورسازی تبریز برای ما برنامه‌ریزی کردند. این بازی سوم ما بود در جام حذفی که فدراسیون به دلایل کمبود و کاستی در ورزشگاه مسجدسلیمان گفته بود بازی باید در خانه برگزار نشود.

دلایل فدراسیون برای برگزار نشدن این بازی در مسجدسلیمان چه بود؟

فدراسیون، ایراداتی را از استادیوم گرفته بود. اما با توجه به اینکه تمام مسئولان، کادر فنی و باشگاهی تیم، مدیران شرکت نفت مسجدسلیمان و مردم و حتی مدیران سیاسی شهرستان همه تلاششان این بود که این مسابقه در خانه برگزار شود، مسئولان محترم شرکت نفت در یک هفته فرصتی که قبل از بازی وجود داشت شبانه روز کار کردند تا حداقل مشکلات را در این ورزشگاه برطرف کنند.

چه بخش‌هایی از استادیوم ساماندهی شد؟

یکی از این ایرادات، نوع رختکن‌ها بود که با وسعت مکان رختکن‌ها حل و فصل شد، دوم جایگاه خبرنگاران بود، وضعیت نور تقویت شد و حداقل شرایط برای رفع مشکلات استادیوم انجام گرفت.

از بازی مقابل تبریز می‌گفتید و اینکه چگونه به لیگ برتر صعود کردید...

بله، به هر حال مسجدسلیمان مقابل تراکتورسازی در خانه خودمان به میدان رفت و این بازی به هر حال برگزار شد. درست است که در این بازی شکست خوردیم و بازی را واگذار کردیم اما در این مسابقه پیروزی بزرگی به دست آوردیم و آن آشتی تماشاگرانمان با تیممان بود زیرا نفت مسجدسلیمان در این بازی بسیار خوب عمل کرد و سوای نتیجه، ارائه‌گر یک فوتبال خوب بود. همچنین مسئولان نیز با تیم و تماشاگران آشتی کردند و وحدتی که بوجود امد در واقع سکوی پرتاب ما به سوی جلو بود و شخصیت واقعی باشگاه و تیم مسجدسلیمان را نشان داد که نشان داد اگر تلاش کنیم می‌توانیم نتایج در خور توجهی بگیریم. خوشبختانه استارت از همین جا زده شد. اما در واقع نگاه خود من از همان ابتدا حضور در لیگ برتر نبود زیرا ما 14 امتیاز داشتیم و جایگاهمان نهم بد و تمام تلاشم این بود که در مرحله اول مسابقات با نتایجی که بدست می‌آوریم از انتهای جدول فاصله بگیریم و سر و سامانی به وضعیت تیم بدهیم تا خطر سقوط را دیگر احساس نکنیم و ترسی از آن نداشته باشیم. خوشبختانه توانستیم خود را به صدر جدول برسیم و در چهار بازی آخر که برای تیم ما چهار فینال محسوب می‌شد توانستیم هم جایگاهمان را تثبیت کنیم و هم فاصله امتیازیمان را با تیم‌های نزدیک به خود کم کنیم و خوشبختانه در پایان مسابقات هم با اختلاف سه امتیاز نسبت به تیم دوم به لیگ برتر صعود کنیم.

بازیکنان نفت اکثرا بومی هستند یا اینکه بازیکنان غیربومی را نیز بکار گرفته‌اید؟

بازیکنان اکثر بومی استان خوزستان هستند و فقط چهار تا پنج بازیکن از خارج از استان گرفته‌ایم.

از بازیکن شهرستان مسجدسلیمان نیز در تیم استفاده کرده‌اید؟

بله، سه تا چهار بازیکن مسجدسلیمانی نیز در تیم داریم.

با توجه به پیشینه قوی فوتبال مسجدسلیمان، آینده این ورزش را مستعد و قابل پیشرفت می‌بینید؟

مسجدسلیمان در گذشته فوتبال بسیار خوبی داشت. در لیگ مقدماتی تخت جمشید تیم سابق تاج مسجدسلیمان را داشتیم که مقابل تیم‌های بزرگ کشور چون استقلال، پرسپولیس، پاس و عقاب در همین ورزشگاه خودمان رویارویی کرد. در سال‌های بعد از آن ما تیم هخامنش مسجدسلیمان را در لیگ دسته دو کشور داشتیم. بعد از انقلاب نیز همیشه در تیم‌های منتخب از این شهرستان بازیکن وجود داشت. از سال‌های قدیم تا به امر این خطه بازیکنان فوتبالی زیادی را به کشور داده است بازیکنانی همچون مرحوم صفر ایران پاک، مرحوم ایرج سلیمانی، آقای بهزاد غلامپور، منصور رشیدی و ... هوشنگ مرادی که از این شهرستان هم به استان و هم در به تیم ملی توپ زده‌اند. متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی این تیم‌ها در سالیان سال ضعیف شدند و رو به رکود رفتند و تعطیل شدند. اما خوشبختانه نفت باعث شد یکبار دیگر روح فوتبال در این شهرستان دمیده شود و جوانان این مرز و بوم به سوی ورزش روی بیاورند. من فکر می‌کنم با صعود به لیگ برتر و برنامه‌ریزی دقیق برای تشکیل آکادمی و تیم‌های پایه‌ای خوب می‌توان در سال‌های نه چندان دور، بازیکنان خوبی را مجددا وارد تیم شهرستان کرد و در ابعادی وسیع‌تر به کشور و تیم ملی تقدیم کرد.

با توجه به سابقه دیرینه رشته‌های مختلف ورزشی، در حال حاضر ورزش اول مسجدسلیمان کدام است؟

 فوتبال است، البته تا قبل از اینکه دوران رکود فوتبال در مسجدسلیمان اتفاق بیفتد تیم وزنه‌برداری بسیار قوی داشتیم که البته در حال حاضر نیز بسیار خوش می‌درخشد. رشته‌های مختلف ورزشی دیگری نیز در شهرستان داریم اما با توجه به صعود تیم نفت مسجدلسمان به لیگ برتر، ورزش اول این خطه، فوتبال است.

 تیم فوتبال شهرستان از کجا و چه منبعی حمایت می‌شود؟

کل هزینه‌های باشگاه ما از طریق وزارت نفت و مناطق نفت خیر و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان پرداخت می‌شود.

آیا با مشکل مالی مواجه هستید؟

خیر، با توجه به اینکه حمایت مالی قوی نفت و گاز تا به امروز مشکل خاصی نداشته‌ایم و امیدوارم بعد از این نیز چنین مشکلاتی پیدا نکنیم.

در موقعیت کنونی بازیکنان و تیم نفت مسجدسلیمان با چه کمبود و کاستی‌هایی مواجه است که در صورت رفع آنها به بهبود وضعیت فوتبال شهرستان خواهد انجامید؟

عمده مشکل ما برای برگزاری مسابقات، ایراداتی است که فدراسیون در ارتباط با ورزشگاه، هتل و فرودگاه به ما گرفته است که خوشبختانه با صعود تیم فوتبال شهرستان به لیگ برتر تمام مسئولان در تلاش هستند که این کم و کاستی‌ها هر چه سریع‌تر برطرف شود. تاکنون جلسات زیادی نیز در همین راستا برگزار شده است که نتایج خوبی را هم به دنبال داشته است. بودجه ورزشگاه نیز قبلا مصوب شده بود و هم اکنون مسئولان در حال آغاز کارهای اجرایی برای ساماندهی آن هستند، رختکن‌ها تغییر پیدا می‌کنند و وضعیت ورزشگاه بهبود خواهد یافت. فکر می‌کنم با تلاش مسئولان شهری و شرکت نفت مسجدسلیمان این مشکلات به اتمام می‌رسد همانطور که قول مساعدت داده شده است تا پیش از آغاز برگزاری مسابقات فصل جدید این موارد خل و فصل شود.

مسجدسلیمان مجهز به چند ورزشگاه و زمین فوتبال است؟

یک استادیوم داریم و دو زمین چمن دیگر شرکت نفت در مناطق بی‌بیان و نفتون دارد.

برای تمرینات تیم مشکلی در شهرستان وجود ندارد؟

خیر، علاوه بر ورزشگاه از دو زمین نیز می‌توانیم استفاده کنیم و امکانات تیم در سطح مطلوبی قرار دارد.

در خصوص اردوهای تیم نفت برایمان بگویید...

معمولا تیم‌های خوزستانی به دلایل شرایط آب و هوایی گرم سعی می‌کنند اردوهایشان را در مناطق و شهرهای خوش آب و هوا برگزار کنند تا بتوانند کار بهتری را ارائه دهند.

به نظر شما این اردوها تا چه اندازه در آمادگی جسمانی بازیکنان و اعتلای وضعیت تیمی موثر خواهد بود؟

چون در فصل بدنسازی فضایی که به بازیکنان آورده می‌شود زیاد است و گرمای خوزستان انرژی بیشتری را از بازیکنان می‌گیرد نیاز است اردوها در خارج از خانه برگزار شد. شرایط آب و هوایی بهتر و خنک تر و مناطقی که ارتفاع بالایی دارند باید برای بازیکنان درونی شود تا برای بازی‌های خارج از خانه و به ویژه خارج از استان دچار مشکل نشوند. این تمرینات را باید در شرایطی برگزار کنیم که ارتفاع بالاتری نسبت به استان خودمان دارد.

انتظارات شما از مسئولان برای ارتقای وضعیت فوتبال شهرستان با توجه به قدمت ورزش در این منطقه و صعود تیم نفت به لیگ برتر چیست؟

با توجه به اینکه تیم ما از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کرده است باید به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش برویم. در همین راستا مسئولان باشگاه با برگزاری جلساتی در تلاش هستند تا باشگاه و تیم را از نظارت مستقیم وزارت نفت خارج کنند و تبدیل کنند به یک موسسه فرهنگی که البته یکی از الزامات لیگ حرفه‌ای این است که به سمت خصوصی شدن پیش برویم. کارهای اولیه در این زمینه انجام شده است. مسئولان محترم وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به دنبال این امر هستند که تیم را به موسسه فرهنگی تبدیل کنند. در صورتی که چنین روندی محقق شود دست مسئولان ما برای انجام کارها بازتر خواهد بود.

نظرتان در مورد فوتبال خوزستان و ارزیابی‌تان از وضعیت فعلی آن چیست؟

خوزستان طی سال‌های گذشته تا به امر نشان داده است که همیشه فوتبالی بوده است و در واقع فوتبال از این استان به دیگر نقاط کشور اشاعه داده شده است. بازیکنان بسیاری را نیز به کشور معرفی کرده است. همین امر را شاهد هستیم که قهرمان اول کشور تیم فوتبال فولاد خوزستان است، یکی دیگر از تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر فولاد نوین خوزستان است و این نشان می‌دهد که پتانسیل‌های لازم را این استان برای کمک به فوتبال کشور دارد.

متاسفانه با وجود وضعیت قابل قبول تیم‌های نفت و خوزستانی در لیگ، تیم نفت آبادان در طول سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های رو به رکودی را تجربه کرده است، به عنوان پیشکسوت عرصه فوتبال چه پیشنهادی برای برون رفت از وضعیت فعلی این تیم دارید؟

من چند سال بازیکن این تیم بودم و افتخار کاپیتانی تیم صنعت نفت آبادان را داشتم. مسجدسلیمانی هستم اما علاقه خاصی نسبت به باشگاهی که قبلا در آن فوتبال بازی کرده‌ام دارم که البته طبیعی هم هست. فکر کنم مشکل نفت آبادان شاید این است که باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این تیم شود. باید فکری به حال آینده این تیم شود. از سال 78 همیشه نفت آبادان در چند دوره‌ای که به لیگ برتر صعود کرده است فقط تفکر صعود را داشته است و به فکر حفظ جایگاه و ارتقای آن نبوده است. اگر این تفکر حاکم باشد که با هزینه‌های زیاد می‌توان تیم را حفظ کرد و به جلو کشاند و در عمل گامی مثبت برای بهبود شرایط مجموعه‌ای باشگاه و تیم نکرد نمی‌توان کاری از پیش برد حتی اگر تمام ستاره‌ها را در یک تیم جمع کرد و امتیاز از باشگاه های دیگر خرید. پیشنهاد می‌کنم با توجه به وجود پیشکسوتان فوتبال توانمند آبادانی، مسئولان باشگاه فراخوان بگذارند و خواستار ارسال نقطه نظرات این عزیزان به باشگاه باشند. باشگاه با همفکری با پیشکسوتان و با برنامه ریزی صحیح و اصولی می‌توانند در آینده نتایج بسیار خوبی را کسب کنند.

در صورت ادامه همکاری با تیم مسجدسلیمان، به عنوان سرمربی چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید تا تیم شما گرفتار وضعیتی مشابه نفت آبادان نشود؟!

اگر تفکر نفت مسجدسلیمان نیز ذوق زده باشد از اینکه به لیگ برتر صعود کرده است مطمئنا نیامده برمی‌گردیم. خوشبختانه تفکر مسئولان شهرستان و باشگاه این نیست. ما بر این مبنا استواریم که یک پله را به جلو طی کرده‌ایم و باید جلوتر برویم. باید برنامه‌ریزی کنیم تا گام‌های بعدی را محکم‌تر برداریم. نگاهمان صرفا این نیست که یک توریست باشیم و به فکر سقوط! برنامه‌ریزی ما طرح‌ریزی آکادمی و سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های پایه‌ای است. البته برای داشتن تیمی قوی نمی‌توان یکساله برنامه‌ریزی کرد بلکه این دستاورد با تلاش شبانه‌روزی بدست می‌آید که هم در مسئولان و هم در مردم چنین خواسته و انتظار را دارند.

روی صحبت شما با هواداران خوزستانی و مسجدسلیمانی است...

تماشاگران خوب ما اگر نبودند ما هم اکنون در این جایگاه قرار نداشتیم. تماشاگرانی که هم در بازی‌هایی که شکست خورده‌ایم و یا پیروز میدان بوده‌ایم یار و حامی تیمشان بوده‌اند و دلگرممان کرده‌اند. این هواداران نشان داده‌اند که نفت مسجدسلیمان سرمایه بسیار بزرگی دارد. هواداران فوتبال این شهرستان فرهنگ جدیدی را تقدیم فوتبال کرده‌اند و با تشویق تیم مقابل نفت، همچنان الگویی برای سایر هواداران خواهند بود. خوزستانی مهد تمدن و فرهنگ و استعداد است و مردمان آن بی‌نظیر هستند.

در پایان...

از اینکه تیمی که به تازگی به لیگ برتر صعود کرده است را برای مصاحبه انتخاب کردید جای تشکر دارد. اینکه ما را فراموش نکردید و برای حمایت از فوتبال استان در تلاش هستید تشکر می‌کنم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار