تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۲۳۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتکا به نبوغ باید به تلاش و حفظ فرصت‌ها متصل شود
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان با بيان اين‌كه شکر استعداد و یادگیری، حريص‌بودن و تلاش برای آموختن و زکات علم، نشر و انتشار آن است، بر كم‌رنگ‌نشدن قدرشناسی در دانشجويان تأكيد كرد و گفت: دانشجويان باید بدانند قدرشناسی، اظهار کوچکی و ادای حق صاحب حق، انسان را در اذهان جامعه به‌عنوان فردی وارسته و بزرگ بالا می‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی در دهمین آیین تجلیل از دانشجویان دارای استعدادهای درخشان دانشگاه شهیدچمران که عصرگذشته 16 اردیبهشت، در آمفي‌تئاتر شهيد مطهري دانشكده علوم اين دانشگاه برگزار شد، با اشاره مفهوم آيه‌اي از قرآن كه "شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت بیرون کند" اظهار كرد: اين مفهوم برای جامعه آشنا و مأنوس‌شده است و در اين مراسم نيز اولين کار شکرگزاری از درگاه الهی است.

وی با بيان اين‌كه هوش، استعداد، توفیق، کمال و امکان استفاده، از آنِ خداست و ما از خود هیچ نداریم، افزود: آنچه است همه از لطف الهی است؛ باید توجه داشت شکر هر نعمتي متناسب با همان نعمت است و شکر استعداد و یادگیری، حريص‌بودن و تلاش برای آموختن و زکات علم، نشر و انتشار آن است؛ شکر نعمت نبوغ و توانایی باعث ماندگاری و فراخ‌تر شدن آن می‌شود.

رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان خوزستان با ذكر اين‌كه نعمت‌های عمر، جوانی و توانایی بسيار زود خواهند گذشت، خاطرنشان كرد: این تعبیر کلام امام علی(ع) است که می‌فرمایند "فرصت‌ها همانند ابر در گذرند."

شفيعي با بيان اين‌كه اتکا به نبوغ باید به تلاش و حفظ فرصت‌ها متصل شود، تصريح كرد: نظام آموزشی در فضای آموزشی بر اساس متوسط‌ها تنظیم می‌شود و همت دانشجويان فرصت جدیدی را ایجاد می‌کند. علم با تلاش و جوشش از خود شخص آغاز می‌شود و توسعه می‌یابد و دانشگاه برای دانشجوی فعال به‌مثابه کمک محسوب می‌شود. به صورتی که امام علی(ع) فرمودند "از نشانه‌های تقوا حریص‌بودن در یادگیری و توقف نکردن است." در همین راستا حق‌شناسی نسبت به کسانی که برای ما تلاش کرده‌اند حائز اهمیت است.

وي ادامه‌داد: قدرشناسی که جزء کرامت‌های انسانی است نباید در دانشجویان کمرنگ شود. دانشجویان باید بدانند قدرشناسی، اظهار کوچکی و ادای حق صاحب حق، انسان را در اذهان جامعه به‌عنوان فردی وارسته و بزرگ بالا می‌برد. خداوند در قرآن می فرمایند "همه آنچه از علم در اختیار شما قرار گرفته‌است بخش کوچکی از علم است" به‌همین دلیل نباید در علم قانع بود یا به آنچه که به دست می آوريد راضی شويد. خداوند هر آنچه از نعمت را که لازمه پیشرفت است، بر ملت ما تمام کرده‌است. امید است که با وجود نخبگان دانشگاهی مسیر پیشرفت کوتاه شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار