تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۶۲۳۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گلزاری خبر داد:
تخفیف ویژه اصناف به زوج‌های در آستانه ازدواج
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور از تخفیف ویژه اصناف همزمان با هفته جوان به زوج های در آستانه ازدواج خبر داد.

محمود گلزاری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست فعالان و اساتید حوزه ازدواج و خانواده با اشاره به جایگاه مقدس خانواده در جامعه اسلامی گفت: مسائل خانواده مهمترین مسائل هر جامعه ای است و هر کاری با محوریت خانواده صورت می پذیرد.

وی، بی انگیزگی بخش قابل توجهی از جوانان به تشکیل خانواده را به موازات مسئولیت گریزی و خانواده هراسی و ارتباط با شبکه های مجازی پنهان و آشکار را از جمله بحران های خانواده دانست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور در خصوص مساله همسریابی جوانان عنوان کرد: با توسعه شهرنشینی و بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران، متاسفانه هم اکنون به بحران تجرد قطعی در بین بیش از یک میلیون از زنان رسیده ایم که رفع این معضل با ترویج فرهنگ اسلامی و اصلاح برخی از مسائل دست و پاگیر فرهنگی امکان پذیر است.

گلزاری تصریح کرد: طرح تفکیک جنسیتی یک طرح متحجرانه ای است که افزایش درصد تجرد قطعی دختران را در پی خواهد داشت.

وی از فعالیت 40 سایت و 20 موسسه منحرف و غیر علمی همسریابی در کشور خبر داد و گفت: این موسسات و سایتها با عزت دختران ما سازگار نیست.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور به دختران و پسران جوان، پدران و مادران و مشاوران ازدواج به عنوان سه راس مثلث همسرگزینی اشاره کرد و افزود: مشاوران نه باید مانند جوانان ناپخته عمل کنند و نه باید مانند والدین تعصب بی جا از خود نشان دهند؛ بلکه باید متعادل رفتار کنند.

گلزاری بیان کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که 35 درصد از مردان متاهل تهران به ناتوانی جنسی دچار هستند که این بیماری توسط مشاوران قبل از ازدواج قابل تشخیص نیست به همین علت تشخیص این امر نیازمند یک شناخت عمیق و پنهان است که باید برای آن به دنبال یک معیار سنجش بود.

بیشترین طلاق در سال های اول ازدواج

وی  تصریح کرد: با توجه به این نکته که سالهای اول زندگی مانند سالهای اول تولد است، آسیب پذیری و شکنندگی آن نسبت به سالهای دیگر زندگی بیشتر است به گونه ای که آمارها در تهران نشان می دهد 50 درصد طلاق بین همسران جوان در اولین سال ازدواج و همچنین یک سوم آن در چهار سال اول زندگی رخ می دهد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با تشبیه پنج سال اول ازدواج به دوره واکسیناسیون توضیح داد: باید همسران جوان را در سالهای اول زندگی زیر نظر داشته باشیم و برای آموزش های جنسی لازم و مهارت های حل اختلاف به آنها اهتمام ورزیم.

گلزاری همچنین ضرورت آموزش های لازم به پدران و مادران را گوشزد کرد و گفت: باید به والدین آموزش دهیم تا از سر دلسوزی با دخالت های ناصحیح جوانان را گمراه نکنند؛ بلکه برای حل این اختلافات که امری طبیعی است به مشاوران مراجعه کنند.

وی مسکن، تهیه جهیزیه، وام، مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان را از دیگر عوامل بحران در خانواده ها مطرح کرد و گفت: بخش عمده جوانان را فارغ التحصیلان بیکار تشکیل می دهد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور با بیان اینکه دولت گذشته متعهد شده بود که با فراهم کردن صندوق ذخیره قرض الحسنه با بهره چهار درصد، گامی در رفع مشکلات ازدواج جوانان بردارد، تصریح کرد: متاسفانه هزینه ای که برای این منظور در نظر گرفته شده بود صرف مسائل و امور دیگران شد به گونه ای که یک میلیون و 100 هزار نفر متقاضی وام از دریافت آن بی نصیب ماندند.

امیدی به دریافت وام ازدواج نیست

گلزاری با بیان اینکه در سال 93 هیچ امیدی به دریافت وام ازدواج نیست، عنوان کرد: برای رفع این مشکلات باید به همه این مسائل گره جدی زده شود.

وی با اشاره به این نکته که مسیر طلاق بسیار آزار دهنده است، تاکید کرد: قضات دادگستری نباید در روند طلاق افراط یا تفریط کنند و با طولانی کردن این مسیر به افزایش سن تجرد قطعی در دختران دامن یزنند یا با تسریع روند طلاق زمینه ساز افزایش آمار قتل و خودکشی در جامعه شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور حوزه اقتصاد و حوزه نرم افزاری و فرهنگ ازدواج را در قالب سه بخش مشاوره، آموزش و انگیزه از پیشنهادات بلند مدت و اساسی در خصوص رفع مشکلات ازدواج جوانان عنوان کرد.

گلزاری در خصوص پیشنهادات بلند مدت توضیح داد: فکر نکنید که هر دکتر و یا متخصص در رشته روانشناسی صلاحیت مشاوره در حوزه ازدواج جوانان را دارد. روحانیون نیز روایات ازدواج را مانند روایات درس اخلاق می دانند. ازدواج امری فقهی است . نباید با یک روایت، فتوا دهند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: انتخاب مشاوران حاذق در امر ازدواج جوانان باید از فیلتر این سازمان عبور کند. نشست سه روزه ای با حضور روانشناسان تهران و شهرستان ها برگزار خواهیم کرد تا به تدوین سند ملی آموزش ازدواج بپردازیم.

تشکیل خیران ازدواج

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور خواستار تشکیل مجمع خیران امر ازدواج در هفته آینده در راستای اهداف اقتصادی بلندمدت شد.

گلزاری در خصوص برنامه های کوتاه مدت توضیح داد: با رئیس صنف طلافروشان اهواز هماهنگ شده که همزمان با هفته جوان به زوجهای در آستانه ازدواجی که برای خرید طلا به مراکز مربوطه مراجعه می کنند هم تخفیف ویژه بدهند هم از نرخ ارزش افزوده آن بکاهند.

وی همچنین از تخفیف دیگر اصناف و تخفیف 50 تا صد درصدی مشاوران در هفته جوان به زوجهای در شرف ازدواج خبر داد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار