تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۲۳۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشریح کرد:
چگونگي اجراي طرح تحول نظام سلامت در خوزستان
بیماران چه بیمه باشند چه تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشند، ترخیص از بیمارستان، تنها 10 درصد هزینه ها را پرداخت خواهند کرد و ما بقی توسط یارانه سلامت پرداخت می شود لذا بیماران از این نظر که بیمه ندارند، نگران هزینه های خود نباشند
ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پس از بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز، در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: منابع مالی اجرای طرح در استان تأمین شده جای هیچگونه نگرانی نیست.

دکتر اسماعیل ایدنی روز چهارشنبه (17 اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران حاضر در بیمارستان امام(ره) ، اظهار کرد: همانطور که ريیس جمهور و وزیر بهداشت اعلام کردند، در فاز دوم هدفمندی یارانه ها، بسته حمایتی که دولت تعریف کرده، بسته خدمات سلامت است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ابلاغ سیاست های کلان سلامت توسط مقام معظم رهبری، چشم انداز بسیار خوبی در عرصه خدمات سلامت در کشور یعنی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، افزایش امید به زندگی و همچنین عدالت در سلامت، ترسیم شد و زیرساخت های خوبی از نظر سیاست گذاری های کلان تعریف شده است و دولت و مجلس نیز اهتمام خوبی در این زمینه داشتند و خوشبختانه ثمرات این اهتمام را امروز با اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت در کشور شاهد هسیتم.

ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت دارای چند مرحله است و در نهایت به چشم انداز و هدفی که ترسیم شده است، حاصل می شود. در این چشم انداز بر عدالت در سلامت بسیار تأکید می شود، عدالت در سلامت به معنای برخورداری آحاد مردم مستقل از اینکه کجا زندگی میکنند، از چه قومیتی هستند و فاصله آنها از مرکز کشور و مراکز استان چقدر است، از خدمات نظام سلامت است.

ایدنی افزود: از آنجا که هزینه های سلامت برای مردم باید هزینه های قابل تحمل باشد ولی متأسفانه به دلیل مشکلات انباشت شده ای که در حوزه سلامت در کشور وجود داشت، پرداخت از جیب مردم طبق آمارهای مختلف بین 50 تا 70 درصد بود و این باعث می شود تحمل هزینه بیماری های خانمان سوز، مهلک و سنگین از جمله سرطان ها و برخی بیماری های مزمن دیگر، برای بسیاری از مردم سخت باشد و سالیانه جمعیتی بین 10 تا 15 درصد کشور به خاطر هزینه های درحالی به زیر خط فقر کشیده می شدند بنابراین لازم بود یک نگاه جدی به مقوله سلامت و به خصوص هزینه های سلامت در کشور ایجاد شود، با این هدف که پرداخت از جیب مردم را کاهش بدهد.

وی اظهار کرد: در این رویکرد که خوشبختانه با همگرایی تمام ارکان نظام فراهم گرديد، برنامه تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش و پزشکی طراحی و کار کارشناسی بسیار فشرده ای بر آن انجام شد اجرای نیز از 15 اردیبهشت ماه در سراسر کشو رآغاز شد در فاز نخست اینگونه هدف گذاری شده بیمارانی که در بیمارستان ها و مراکز دانشگاهی و دولتی بستری می شوند، برای هزینه های درمانی خوبی مبلغی بیشتر از 10 درصد هزینه مطابق تعرفه دولتی را پرداخت نخواهند کرد و ما بقی را وزارت بهداشت تحت عنوان یارانه سلامت به مردم ارایه دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی از این پس بدون داشتن دغدغه تامین یارانه سلامت ، خدمات رسانی را به نحو کامل و مطلوبی و با کیفیت بالا انجام دهند.

ایدنی ادامه داد: ملزومات پزشکی، البسه و کلیات خدمات جانبی که قبلا به هر دلیلی بیمار برای تامین آن ها به خارج از بیمارستان ارجاع می شد، اکنون در این طرح، همه این موارد، در درون بیمارستان تامین می شود. به عبارتی تمام زنجیره تهیه دارو، ملزمات پزشکی و خدمات هتلینگ در درون بیمارستان تامین می شود.

همچنین خدماتی که در بیمارستان موجود نباشد و به هر دلیلی که لازم باشد بیمار به مرکز دیگری ارجاع شود، هماهنگی این خدمات توسط بیمارستان انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در گام های بعدی این طرح، خدمات بسیار وسیع تری به مردم ارایه خواههد شد و ارایه کنندگان این خدمات نیز طوری عمل خواهند کرد که کیفیت خدمات سلامت در سطح قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته در فاز نخست طرح تحول نظام سلامت، زایمان طبیعی مستقل از اینکه بیمار بیمه باشد یا نداشته باشد ، رایگان خواهد بود. برای بیماران دیگر نیز چه بیمه باشند چه تحت پوشش هیچ بیمه ای نباشند، ترخیص از بیمارستان، تنها 10 درصد هزینه ها را پرداخت خواهند کرد و ما بقی توسط یارانه سلامت پرداخت می شود لذا بیماران از این نظر که بیمه ندارند، نگران هزینه های خود نباشند.

ایدنی افزود: با توجه به اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، می توانم این قول را بدهم که در حال حاضر منبع مالی اجرای طرح در دانشگاه ما حداقل تا سه ماه آینده وجود دارد و این تضمین به بیمارستان ها هم داده می شود که منبع مالی اجرا این طرح مشخص است و بعد از سه ماه نیز صورت حساب هایی که به وزارت خانه ارسال می کنیم ، مشخص می شود در این سه ماه چقدر هزینه شده و منابع مالی طرح برای دوره های بعد تمدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً در توافق نامه ای که دولت برای این طرح انجام داده وتضمین هایی که داده شده، حتی در صورت کاهش شدید درآمدهای دولت، میزان تخصیص اعتبارات این طرح کمتر از 80 درصد نخواهد بود. بنابراین بنده به عنوان یک مسئول اجرایی این طرح در استان خوزستان تنها دغدغه ای که نداریم، دغدغه تامین منابع مالی طرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بیشترین مشکلات زیر ساختی در سطح شهرستان ها، کمبود نیروی انسانی است. در این طرح اتفاق خوبی که رخ داده این است که بدون کارشناسی به بیمارستان آمد را نه دستور دهیم شما خدمات رایگان به مردم ارایه دهید. در پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی در حال حاضر 37 درصد است.

وي ادامه داد: در پایان برنامه چهارم توسعه پرداخت از جیب مردم باید 30 درصد می بود ولی اکنون در اواسط برنامه پنجم هستیم که برخی آمارها می گوید این میزان تا 70 درصد هم رسیده است.

ایدنی اظهار کرد: راهکاری که اکنون برای حل این مسئله اندیشیده شده این است که پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی را از 37 درصد به 10 درصد برسانیم. با توجه به اینکه 80 درصد خدمات بستری در کشور ما توسط بخش دولتی انجام می شود یعنی با اجرای این طرح پرداخت هزینه 80 درصد مردم به 10 درصد کاهش پیدا می کند و این تأثیر قابل توجهی در پرداخت نهایی از جیب توسط مردم خواهد داشت.

وی افزود: قیمت تمام شده خدمات درمانی در این طرح کاملاً تعریف شده و با پرداخت 10 درصد توسط مردم، مابالتفاوت آن از تعرفه دولتی که با قیمت تمام شده بسیار فاصله دارد، اگر به عنوان یارانه سلامت از محلی که دولت تعریف کرده، به بیمارستان پرداخت می کند و بیمارستان آن را برای خرید دارو، ملزومات وهمچنین خدماتی که پزشک و کادر پزشکی ارائه می دهد، هزینه می کند.

رييس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هیچ جای دنیا حقوقی بدون مسئولیت تعریف نمی شود. دانستن حق همه است و رسانه نیز پرسشگر هستند لذا در مقام پرسشگری امانت را حفظ کنند و بدانند هیچ تغییری بدون فراهم کردن زیرساخت ها و بستر مناسب نمی تواند اجرایی شود. و تغییرات ناگهان و بدون توجه به زیرساخت ها باشند، به راحتی از بین خواهند رفت.

ایدنی اظهار کرد: در فاز نخست طرح هیچ گونه دغدغه و نگرانی نداریم. در فازهای بعدی طرح استان خوزستان از نظر دریافت خدمات تخصصی محرومیت ویژه دارد. بسیاری از شهرهای ما اکنون امکان اینکه حتی پزشک عمومی را تأمین کنیم، مشکل داریم. با یک منبع محدودی از نیروی انسانی مواجه هستیم و از طرف دیگر تقاضاهای بسیار زیادی برای نیروی انسانی وجود دارد.

وی افزود: در فازهای بعدی طرح که باید ماندگاری پزشکان متخصص را تضمین کنیم، دغدغه وجود دارد. لازمه رسیدن به اهداف طرح، این است که چشم انداز مناسبی از استا خوزستان در ذهن نیروهای تخصصی کشور ارائه دهیم. سیاه نمایی وضعیت استان شمشیر دو لبه است. از یک طرف می تواند توجه برای جذب منابع مالی را جلب کند ولی از آن طرف اگر ما خیلی سیاه نمایی کنیم، متخصص مورد نیاز خود را نمی توانیم جذب کنیم.

ريیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از رسانه ها انتظار می رود که بیش از آنچه که ما در توان داریم و امکانات آن را در اختیار داریم، تقاضا نکنند. طرح تحول نظام سلامت، طرح بزرگی است و در دل آن عدالت نهفته است و نباید به دلایل مسايل حاشیه ای و طرح مطالبات فوق طبیعی که بستر آنها در حال حاضر فراهم نیست کلیات طرح را زیر سؤال ببریم.

وي عنوان كرد: قطعا در دو سه سال آینده با تداوم منابع مالی طرح، اتفاق خوبی در عرصه عدالت در سلامت در استان ما رخ خواهد داد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
شهروند هفتکلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
0
0
جناب دکتر شهرستان هفتکل فاقد بیمارستان میباشد و جناب آقای وزیر نیز در سفر به این شهرستان قولی برای احداث بیمارستان ندادند حداقل جنابعالی فکری به حال کمبود این شهرستان که عبارتند است نداشتن آزمایشگاه مجهز سونوگرافی دکتر متخصص و غیره میباشد انجام دهید تا خداوند از شما راضی باشد
شهروند ما هشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
0
0
از اقای ایدنی تقا ضا داریم نوبت دهی بیماران در بیمارستانهای دولتی اهواز را به صورت تلفنی بر قرار کند ما که از شهرتان مراجعه میکنیم بتوانیم سر وقت نوبت دهی شویم متشکرم
:
:
:
آخرین اخبار