تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۲۵۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته ای:
بخواهیم حتی می توانیم غنی سازی 20 درصد کنیم
ما اگر می گوییم غنی سازی 3.5 درصد را انجام می دهیم می توانیم و حتی وقتی می گوییم اگر لازم باشد غنی سازی 20 درصد نیز می کنیم، می توانیم انجام دهیم
حسن روحانی در مراسم بهره برداری از دستاوردهای سازمان انرژی هسته ای در سازمان سلامت گفت: من به همه صاحب نظران، دانشمندان، مسئولین و مدیران سازمان انرژی اتمی تبریک عرض می کنم که این افتخار بزرگ را برای سرزمین ایران اسلامی آفریدند.

وی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را خودباوری استقلال خواهی و خوداتکایی نام برد که اما به ما آموخت که روی پای خود بایستیم و به هیچ کس به جز خداوند امید نداشته باشیم. خداوند قادر بزرگ به عنوان بزرگترین تکیه گاه ملت و با تکیه بر پیامبران و ائمه اطهار و توجهات امام زمان راهبرد های مقام معظم رهبری تلاش، کار، کوشش، ایمان و جهاد در راه دستیابی به اهداف بلند تنها مسیر موفقیت این ملت بوده است.

وی با بیان اینکه ما در انقلاب اسلامی همواره روی پای خود ایستاده ایم گفت: ما به ملت خود تکیه و به رهبری خود اتحاد کردیم و خداوند ما را در برابر دنیا پیروز ساخت.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: در این دوران جوانان، ایثارگران، سپاه، بسیج، عشایر و نیروی انتظامی خودمان اتکا کردیم و نه تنها در برابر عراق که در برابر همه منطقه و قدرت های جهان که پشت سر رژیم بعث قرار گرفته بودند پیروز شدیم.

وی با بیان اینکه ما امروز در مسیر علم و فناوری نیز روی پای خود ایستاده ایم گفت: باید در مسیر اجرای سیاست ها اقتصاد مقاومتی در زمینه علم و دانش پیش رویم.

وی تاکید کرد: قدرت اصلی در علم و فناوری است و این علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی اقتصادی فرهنگی و دفاعی می آفریند.

وی با بیان اینکه در مسیر علم و دانش سازمان انرژی اتمی بعد از پیروزی انقلاب ناچار شد برای رسیدن به اهداف علمی روی پای خود بایستد ادامه داد: همه آنهایی که به ما متعهد بودند هیچ کدام به تعهد خود عمل نکردند نه آمریکا راضی شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را بدهد و نه آلمان راضی شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد.

وی افزود: همچنین فرانسه نیز در زمینه تفاهم نامه مشترکی که با هم داشتیم به تعهدات خود عمل نکرد و یو اف6 هایی که به ما تعلق داشت به ما تحویل نداد.

وی با بیان اینکه ما برای غنی سازی هم به شرقش و هم به غربش مراجعه کردیم گفت: اینکه می گویند ایران فعالیت مخفیانه در زمینه انرژی هسته ای انجام داده است دروغی بس آشکار است. اگر اینگونه بود ما برای خرید به بازارهای رسمی شرق و غرب مراجعه نمی کردیم برای آنکه بتوانیم در مراحل مختلف ساخت نیروگاه و همچنین غنی سازی حرکت کنیم با شرکت های مختلف شرق و غرب مذاکره نمی کردیم.

وی ادامه داد: آنها حاضر نشدند به ما کمک کنند و ما روی پای خود ایستاده ایم و با تلاش دانشمندان داخلی ساخت سانتریفیوژ و مونتاژ کردن و تست کردن را شروع کردیم و بعد گفتند ما کشف کرده ایم که ایران چه کرده است.

وی خطاب به غربی ادامه داد: شما چه کشف کرده اید؟ آنها می گویند ساختمان می سازید قطعات سانتریفیوژ می سازید. مگر قرار بوده ساخت ساختمان و قطعات سانتریفیوژ را هم به شما اطلاع دهیم؟

وی تاکید کرد: ما طبق قراردادی که با آژانس داشتیم موظف بودیم آن زمانی که می خواستیم تزریق گاز یو اف6 را انجام دهیم با آژانس همکاری کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: غربی ها می گویند 20 سال کار مخفی انجام دادیم ما دنبال ساخت سانتریفیوژ بودیم مگر باید این را هم به شما اطلاع می دادیم طبق کدام قانون و مقررات ما باید به شما اطلاع می دادیم.

وی با بیان اینکه دنیای غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف می زند گفت: دنیای غرب متاسفانه علیه فعالیت های هسته ای ایران تبلیغات منفی کرد و با این تبلیغات توانست دیگران را با خود همراه سازد و برخلاف مقررات بین المللی برای مردم ما دردسر بسازد.

وی افزود: ما در بسیاری از زمینه ها نیاز داریم در کنار کار علمی فعالیت حقوقی سیاسی و تبلیغاتی خودمان را هم پیش ببریم و این مانند یک توسعه متوازن و همه جانبه است.

وی ادامه داد: اگر در زمینه فعالیت های علمی کار کردیم اما در زمینه حقوقی فعال نباشیم ممکن است دشمن به بهانه واهی مشکل درست کند. اگر در زمینه سیاسی نیز کاری پیش نبریم دشمن با بهانه جویی صحنه سازی های غلط سیاسی درست می کند. اگر در زمینه تبلیغاتی نیز نتوانستیم آنچه در دل داریم روی کاغذ بیاوریم و افکار عمومی را متقاعد کنیم ممکن است شیاطین افکار عمومی جهان را منحرف سازند.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که این فعالیت ها در کنار یکدیگر قرار گیرد و متوازن شود.

وی با بیان اینکه ما در زمینه فناوری به دنبال عقب نشینی نیستیم گفت: ما می خواهیم فناوری هسته ای را در زمینه های حقوقی سیاسی و تبلیغاتی نیز پیش بریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما عقب نشینی نمی کنیم اما در زمینه سیاسی می خواهیم گامی به جلو برداریم. در زمینه تبلیغات و روشن کردن افکار عمومی می خواهیم قدمی برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می خواهیم سه ماشین را با هم پیش ببریم گفت: ما در کنار ماشین فناوری ماشین حقوقی و سیاسی را هم راه بیندازیم و این ماشین دارد به سمت جلو حرکت می کند نه عقب و بعضی ها خطای دید دارند و فکر می کنند این ماشین به سمت عقب حرکت می کند.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم در بخش سیاسی و حقوقی همپای فعالیت علمی قدم به جلو برداریم چون اگر همپای هم پیش نرود دشمن از این خلایی که به وجود می آید سوء استفاده می کند.

وی با بیان اینکه دنیا می خواست بگوید ایران به فناوری نرسیده است گفت: تبلیغات جهانی در پی تحقیر ملت ایران بود و آنها می خواستند دو دروغ بگویند. یک آنکه بگویند ما به فناوری نرسیده ایم و دوم آنکه بگویند ایران فعالیت های هسته ای اش را مخفی انجام می دهد و ما نیز می خواستیم به دنیا بگوییم که فناوری ما راست و درست است.

وی گفت: ما می خواستیم بگوییم می توانیم 3.5 درصد غنی سازی انجام دهیم و از آن بالاتر نیز اگر بخواهیم حتی می توانیم 20 درصد غنی سازی کنیم.

وی گفت: دنیا می گفت ایرانی ها فقط تبلیغات می کنند یک مقام شرقی نیز به من گفت باور نکنید که شما می توانید یو اف 6 تولید کنید و سال ها با این مسئله فاصله دارید. همه می خواستند دل ما را خالی کنند که شما نمی توانید و نیازمند ما هستید و این کار کار شما نیست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار