تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۶۲۵۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحویل جاده‌های جایگزین مسجدسلیمان_لالی و پل‌های شهدای لالی و قیصر
پل بزرگ شهدای لالی و جاده‌های جایگزین مسجدسلیمان – لالی همچنین پل زنده یاد قیصر امین‌پور در پایین دست سد تنظیمی گتوند که توسط طرح سد و نیروگاه گتوند علیا اجرا و به بهره‌برداری رسیده بود، تحویل اداره‌کل راه و شهرسازی استان خوزستان به عنوان بهره‌بردار شد.

جلسه بررسی تحویل و تحول پل شهدای لالی – جاده جایگزین و پل زنده یاد قیصر امین‌پور گتوندعلیا با حضور مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان، مدیران طرح سد گتوند علیا و مدیران اداره‌کل راه و شهرسازی استاندر محل دفتر فنی استانداری خوزستان برگزار شد و در این جلسه دکتر کاظمی‌نژاد، مدیرکل دفتر فنی استانداری بر لزوم تحویل و تحول این پروژه‌ها تاکید كرد.

پيش از این جلسه نیز جلسات پیش نیاز در محل پروژه و دفتر فنی و استانداری تشکیل شده و نهایتاً در پایان طی صورت‌جلسه تنظیمی، مستندات مذکور تحویل اداره‌کل راه و شهرسازی استان به عنوان بهره‌بردار شد. در خاتمه نیز مقرر شد شرکت آب و نیرو طی دو ماه آینده نواقص جزئی باقیمانده سازه‌های مزبور را برطرف كند.

پل بزرگ شهدای لالی از جمله پروژه‌های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوندعلیاست که به‌منظور جایگزین نمودن پل قدیم لالی در محور لالی به مسجدسلیمان در محدوده دریاچه سد گتوندعلیا و نیز عبور لوله‌های نفت و گاز احداث و در تیرماه 1390 با حضور معاون اول ریاست جمهوری وقت، بهره‌برداری از آن رسما آغاز شد.

این پل با سازه‌ای از نوع کامپوزیتبه طول 460 متر، 73 متر ارتفاع پایه‌ها، 67 متر ارتفاع پایلون‌ها، 13.5 متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف جهت عبور لوله‌های نفت و گاز به عنوان یکی از بزرگترین پل‌های کابلی کشور مطرح است.

پل بزرگ شهدای لالی در 15 کیلومتری بالادست سد گتوندعلیا اجرا و پس از آبگیری سد، با جلوه‌های دیدنی خود یکی از زیباترین پل‌های کشور به شمار می‌رود.

در اجرای پل لالی 2000 تن آرماتوربندی، 20 هزارمتر مکعب بتن‌ریزی، 35 هزار مترمربع قالب‌بندی، 200 تن کابل‌گذاری و قریب به 1700 تن عرشه فلزی استفاده شده است.

کیفیت مطلوب در مدیریت، طراحی و اجرای پروژه پل بزرگ کابلی شهدای لالی از مهمترین دلایلی است که هیات داوران براساس آن، این پل را به عنوان سازه برتر بتنی سال 1390 برگزیدند.

جاده‌های جایگزین مسجدسلیمان – لالی نیز بامجموع 16.4 کیلومتر طول، چهار دهنه تونل دارند که جمعا 1200 متر از کل مسیر را شامل می‌شود.

پل قیصر امین‌پور، یکشنبه، سوم خرداد 1388همزمان با سال‌روز حماسه خونین آزادسازی خرمشهر و پیروزی عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس، با حضور استاندار خوزستان، خانواده مرحوم دكتر قیصر امین‌پور و جمعی از مقامات محلی شهرستان گتوند افتتاح شد.

این پل از نوع صندوقه‌ای پس کشیده با طول عرشه 260 متر و عرض 12 متر است که ارتباط شهرستان گتوند و دشت عقیلی را برقرار می‌کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار