تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۶۲۷۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سازمان جهاد کشاورزی خوزستان :
سوزاندن بقایای گیاهی،باعث کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود
سازمان جهادکشاورزی خوزستان با انتشار اطلاعیه ای از کسانی که اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع می کنند خواست این کار غیرعلمی را که در نهایت به کاهش حاصلخیزی خاک منجر می شود متوقف کنند.

در این اطلاعیه آمده است سوزاندن مزارع که بعضا از سوی برخی افراد ناآگاه انجام می شود باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های زنده خاک ،تخریب بافت و ساختمان خاک ،کاهش موادآلی خاک و در نتیجه کاهش حاصلخیزی خاک خواهد شد.

در همین ارتباط محمد نژادزاده رییس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، سوزاندن خاک را لطمه به محیط زیست و اقتصاد کشور خواند و گفت: کشاورزانی که با تفکر تسریع در کشت بعدی اراضی کشاورزی را می سوزانند نادانسته با تخریب خاک زراعی به خود و به اقتصاد کشور لطمه می زنند و همچنین خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست ایجاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه نهاده های کشاورزی با تایید مراکز خدمات به کشاورزان ارائه می شود اظهار داشت: کشاورزانی که مبادرت به سوزاندن اراضی نمایند از دریافت نهاده های کشاورزی محروم خواهند شد.

نژاد زاده از کشاورزان خوزستانی خواست به جای سوزاندن بقایای کشت های برداشت شده ، با استفاده از دستگاههای کارنده مستقیم و با روش کشاورزی حفاظتی ضمن جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست ، از مزایای روش کشاورزی حفاظتی بهره مند شوند.

با وجود اطلاع رسانی و اخطارهای سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، سوزندان بقایای گیاهی در برخی مزارع در شمال و مرکز خوزستان گزارش شده است.

سوزندان بقایای گیاهی که سالهاست در بسیاری از مزارع کشاورزی استان خوزستان انجام می شود با هدف آماده سازی سریع برای کشت ذرت و دیگر محصولات تابستانه انجام می شود.

استان خوزستان با 2/1 میلیون هکتار اراضی زیرکشت سالانه حدود 2/13میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می کند و از این حیث مقام نخست کشوری را داراست.
:
:
:
آخرین اخبار