تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان:
شهروندان از بر افروختن آتش در طبیعت خودداری کنند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ضمن توصیه به شهروندان در خصوص آتش افروزی در طبیعت خواستار حفاظت و مراقبت جدی‌تر از جنگل‌ها شد.

بهروز نجاتی امروز اظهار کرد: با فرارسیدن فصل گرما و خشکی، زمینه برای بروز آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع مهیا می‌شود و این خطر از آن جهت اهمیت دارد که ناگهان عرصه‌های وسیعی از جنگل‌ها از بین می‌روند.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی جنگل‌ها یکی از فجایع زیست‌محیطی به شمار می‌رود که هر از گاهی در یکی از جنگل‌های دنیا رخ می‌دهد و وسعت زیادی از جنگل را با خاک یکسان می‌کند و جنگل‌های منطقه زاگرس به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز بودن، همواره نقش مهمی در جذب گردشگری منطقه داشته و زمینهٔ مساعدی برای امرار معاش و فعالیت دامداران و کشاورزان محسوب می‌گردد.

این مقام مسئول در حوزه محیط زیست در شهرستان مسجدسلیمان خاطر نشان کرد: وجود جنگل‌ها و مراتع سرسبز در رفع آلودگی هوا تأثیر زیادی داشته، اما متأسفانه جنگل‌ها و مراتع آگاهانه یا نا‌آگاهانه دچار آتش سوزی گردیده و خسارات جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کند.

وی با تشریح علل آتش سوزی در جنگل گفت: آتش سوزی منابع طبیعی به سه دسته حریق‌های عمدی که بوسیله انسان ایجاد می‌شود، آتش سوزی در اثر بی‌احتیاطی و آتش سوزی‌های خود بخود تقسیم بندی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان در خصوص خسارات ناشی از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها ومنابع طبیعی گفت: آلودگی هوا، کاهش اکسیژن و شیوع بیماری‌های تنفسی، از بین رفتن پوشش گیاهی، ایجاد زمینه فرسایش سریع خاک، شیوع آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده و آسیب به محیط زیست از مهم‌ترین خساراتی است که در اثر آتش سوزی‌ها که بیشتر منشأ انسانی دارند به طبیعت وارد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و خشک بودن اشکوب کف جنگل (گیاهان مرتعی- علفی) شرایط برای بروز آتش سوزی مهیا می‌شود بنابراین از تمام شهروندان درخواست می‌شود از بر افروختن هر گونه آتش در محیط‌های طبیعی خودداری و در صورت نیاز حتماَ بعد از اتمام کار به خاموش کردن آن به طور کامل اقدام و از روشن کردن آتش نزدیک درختان خودداری کنند. چرا که وجود گیاهان خشک در منطقه و گرمای هوا دو عامل اصلی وقوع آتش سوزی است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار