تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۲۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
فشار خون خود را منظم اندازه گیری کنید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه اغلب مردم از فشارخون بالای خود مطلع نیستند گفت: افراد باید فشار خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنند و از میزان فشار خون خود مطلع باشند.

دکتر سید سعید سیدیان افزود: اندازه گیری فشار خون باعث می شود در صورتی که مقدار آن از حد طبیعی بالاتر باشد به پزشک مراجعه کنید که البته حد معمول و طبیعی آن 120 روی 80 می باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه فشارخون بالا یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا می باشد افزود: این مساله به علت شیوع عوامل موثر مانند چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، یک مشکل بهداشتی شایع و فزاینده در دنیا شده است.

سیدیان تصریح کرد: درصورتی که شیوه زندگی نامناسب دارید، با کاهش مصرف سدیم یا نمک در رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات، کاهش چاقی به خصوص چاقی شکمی، حفظ وزن مطلوب، افزایش فعالیت بدنی، کنترل قند خون و کنترل اختلالات چربی خون آن را اصلاح کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: عوامل رفتاری نقش مهمی در افزایش فشارخون دارند و تخمین زده شده نیمی از فشارخون بالا مرتبط با رژیم غذایی ناسالم است.

وی افزود: حدود 30 درصد فشارخون بالا به افزایش مصرف نمک و حدود 20 درصد به رژیم غذایی با پتاسیم کم (میوه و سبزی کم) مرتبط است.

سیدیان گفت: فعالیت بدنی به 20 درصد و چاقی به 30 درصد از فشارخون بالا مرتبط است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی نیز سبب فشارخون بالا می شود و عدم مصرف دخانیات نیز به خصوص برای افراد دارای فشارخون بالا مهم است.

وی خاطرنشان کرد که روز 27 اردیبهشت ماه، مصادف با 17 می، به عنوان روز جهانی فشار خون اعلام شده که سازمان جهانی بهداشت برای امسال، شعار ˈاز مقدار فشار خون خود مطلع باشیدˈ را برگزیده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار