تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۶۲۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میراث فرهنگی ، گذشته‌ای مشترک
این روزها فرا رسیدن ایام هفته میراث فرهنگی است و خوزستان به عنوان خاستگاه تمدن‌های عیلامی و اشکانی و ... روزهای پر سر و صدایی را پشت سر می‌گذارد.

در ایام تقویم به مناسبت‌های مختلف روزها و هفته‌هایی نامگذاری شده است، به منتاسبت میراث فرهنگی نیز از 28 اردیبهشت ماه تا 4 خرداد هفته‌ای نامگذاری شده است که مناسبت‌های مختلفی در این هفته وجود دارد، از توجه به موزه‌ها تا محوطه‌های تاریخی و ... آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد برنامه‌هایی است که برای این هفته مهم در استان خوزستان در نظر گرفته شده است، توجه به این هفته می‌تواند تاحد زیادی مشکلات خوزستان را در این بخش برطرف کند.

*میراث فرهنگی را باید با مردم حفاظت کرد


معمولا در هر سال برای این هفته شعاری در نظر گرفته می‌شود که بر اساس اعلام مدیر کل میراث فرهنگی اظهار می‌دارد: در سال‌جاری شعار در نظر گرفته شده برای هفته میراث فرهنگی«میراث فرهنگی، گذشته‌ای مشترک» است که می‌تواند در راستای حفاظت و احیای آثار تاریخی بسیار اهمیت داشته باشد.


افشین حیدری می‌افزاید: میراث فرهنگی در خوزستان بیش از 10 هزار محوطه تاریخی دارد و به این دلیل در این هفته در راستای حفاظت از آثار تاریخی و محوطه‌های تاریخی موجود در استان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که در این میان می‌توان به نمایشگاه آثار مکشوفه از سارقان و حفاران غیرمجاز در استان اشاره کرد.

وی می‌گوید: بر این اعتقاد هستیم که حفاظت از آثار تاریخی باید به مردم سپرده شود و در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی زیادی داریم تا این فرهنگ غنی در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این هفته در میراث فرهنگی خوزستان می‌گوید: در این هفته قرار است خانه صنایع دستی خوزستان در محل قدیمی معاونت صنایع دستی استان خوزستان افتتاح شود و این مهم می‌تواند بخش صنایع دستی را در خوزستان تقویت کند.

حیدری می‌افزاید: معتقذیم که صنایع دستی می‌تواند ارزآوری بسیار زیادی برای خوزستان داشته باشد و توجه به این بخش می‌تواند خوزستان را از نظر چرخش مالی تقویت کند.

وی با اشاره به مشارکت انجمن‌های مردم‌نهاد در برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در خوزستان تاکید می‌کند: در هفته میراث فرهنگی انجمن‌های مردم‌نهاد در شهرهای استان خوزستان برنامه‌های ترویجی و ترغیبی اجرا می‌کنند تا بتوان جامعه هدف و پیرامون را در این زمینه مخاطب قرار داد و در راستای نیل به اهداف عالیه هدایت کرد.

حیدری می‌افزاید: در هفته میراث فرهنگی به منظور تجلیل از فعالان در این زمینه مراسم تجلیلی با عنوان شب میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم که در این مراسم از خبرنگاران فعال حوزه میراث فرهنگی، هتل‌داران، معماران و مرمت‌کاران، فعالان در عرصه حفاظت از آثار تاریخی و... تجلیل خواهد شد.

وی می‌گوید: بی‌شک نقش رسانه ملی در نهادینه کردن فرهنگ برخورد با آثار تاریخی بی‌بدیل خواهد بود و در این زمینه از این توانمندی استفاده خواهیم کرد.

*هفته میراث فرهنگی امسال متفاوت خواهد بود

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان می‌گوید:در سال‌جاری از مشارکت انجمن‌های مردم‌نهاد استفاده زیادی خواهد شد و در این زمینه می‌کوشیم تا این انجمن‌ها نقش بیشتری در برگزاری مراسمات این هفته داشته باشند.

عاطفه رشنویی می‌افزاید: در این هفته مجالی برای به نمایش گذاردن اسناد تاریخی بوجود خواهد آمد و قرار است اسناد جمع‌آوری شده در شهر اهواز در محل‌هایی به نمایش گذاشته شود.


وی تاکید می‌کند: برگزاری همایش‌های پیاده‌روی، نشست تخصصی با انجمن‌های مردم‌نهاد و ... از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: یکی از نهادهای تاثیرگذار در بخش میراث فرهنگی و خفاظت از آثار تاریخی شهرداری‌ها هستند که در این هفته برای آشنایی شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر نشستی تخصصی برگزار خواهیم کرد و قوانین موجود در این زمینه برای آنها تشریح خواهد شد.

رشنویی با اشاره به نشست تخصصی در نظر گرفته شده در شهر اهواز، می‌افزاید: در شهر اهواز نشست تخصصی با عنوان «نجات بخشی تدفین‌های اشکانی تله‌رضوان» برگزار می‌شود و این نشست برای نخستین بار در دستور کار میراث فرهنگی خوزستان قرار گرفته و مطمئنا بازخورد بسیار وسیعی خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان می‌گوید: بی‌شک توان میراث فرهنگی برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی بسیار محدود است و محوطه‌ها و بناهای تاریخی موجود در استان بسیار زیاد هستند، به این دلیل باید از توان مردم در این زمینه استفاده شود و می‌کوشیم تا در این زمینه شرایط را برای حضور مردم در این بخش فراهم کنیم.

مشارکت مردم در بخش میراث فرهنگی از جمله مسائلی است که بسیار مورد تاکید کارشناسان و مدیر کل و معاون میراث فرهنگی خوزستان است، باشد تا با فرهنگ‌سازی در این زمینه بتوان شرایط را برای حضور مردم در این بخش فراهم کرد و در این زمینه بتوان پلانی با تعریف نقش مردم ارائه داد.

گزارش از: مجتبی نارنج‌پور
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار