تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۲۸۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گلایه مردم هندیجان از نبود شبکه فاضلاب در منطقه
این روزها فقدان شبکه فاضلاب در شهرستان هندیجان شهروندان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وضعیت آب و فاضلاب خوزستان مشکلات دیرینه‌ای را برای اذهان ساکنان شهرهای مختلف خوزستان تداعی می‌کند اما آنچه در این میان بیشتر آزاردهنده است نبود شبکه فاضلاب مطلوب و یا عدم برخورداری از چنین سیستمی در برخی مناطق است. این روند سبب می‌شود آب‌های سطحی و فاضلاب با هم ادغام شوند و معجونی درست کنند کشنده، که حتی فکرش خاطر را آزرده می‌کند و اعصاب و روان را مکدر.

این وضعیت در شهرهای استان خوزستان با فراز و نشیب‌هایی همراه است و برخی مناطق را به شدت با خود درگیر می‌کند و دیگر مناطق را کمتر. شهرهایی از استان چون آبادان با برخورداری از سیستم فاضلاب کهنه و قدیمی، شهروندان را درگیر با بوی تعفن و گرفتگی چاه‌های فاضلاب می‌کنند و در بسیاری از جوی‌های آب‌های سطحی مناطقشان با ادغام آب جاری و فاضلاب مواجه هستند، و اما شهرهایی دیگر نظیر هندیجان که امروز گزارش ما را به خود اختصاص داده است با حتی برخورداری از سیستم فاضلاب قدیمی روز و شبی غیرقابل تصور را سپری می‌کند.

در این راستا فاضلاب منازل به اصطلاح «خاکستری» از طریق سبتیک و فاضلاب مازاد آب مصرفی شهر نیز در جداول روباز شهرداری دفع می‌شود که پس از آن اقدامات مربوطه را به شهرداری محول می‌کند. فاضلابی که می‌تواند موجبات آلودگی و بروز بیماری‌های مختلف را برای شهروندان ایجاد کند به فضایی روباز هدایت می‌شود و با این وجود همچنان شاهد دست روی دست گذاشتن مسئولان ملی و استانی برای رفع این معضل هستیم.

این روزها صدای شکوه و گلایه مردم و مسئولان هندیجانی از این وضعیت بالا گرفته است و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه از دولت جدید برای طراحی سیستم فاضلاب این شهرستان در قالب طرحی ملی شده‌اند.

*ادغام آب‌های سطحی و فاضلاب

یکی از شهروندان هندیجانی اظهار کرد: نبود شبکه فاضلاب در فصول سرد و گرم برای شهروندان مشکلاتی مجزا را به همراه دارد.

زینب احمدوند اضافه کرد: در تابستان به دلیل گرمای بیش از حد بوی تعفن از جوی‌های آب سطحی فوران می‌کند و در فصل زمستان نیز به دلیل بارندگی‌ها، تجمع جانوران و آبگرفتگی را منجر می‌شود.

وی افزود: اینکه شهرداری تا چه اندازه در هدایت آب‌های سطحی تلاش کند دلیلی قانع کننده نیست و شهرستان باید به سیستم فاضلاب مجهز شود.

این شهروند 39 ساله بیان کرد: وضعیت دفع فاضلاب در این شهرستان به هیچ‌وجه بهداشتی نیست و امیدواریم مسئولان در سال جاری اقدامی موثر برای رفع این معضل بیندیشند زیرا در صورت تامین اعتبارات و به جریان انداختن پروژه، مطمئنا زمان زیادی تا برخورداری مردم از شبکه فاضلاب خواهد گذشت.

* انجام فاز یک طرح مطالعاتی فاضلاب


رئیس اداره آبفای هندیجان نیز اظهار کرد: هندیجان فاقد شبکه فاضلاب است و البته آنچه امروز مشکل ساز شده است فاضلاب مسکن مهر شهرستان است.

حسن چرغنده گفت: فاضلاب هندیجان از دو طریق خانگی به‌واسطه وجود سبتیک در منازل و مازاد آب مصرفی نیز به سمت جوی‌های آب‌های سطحی هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: در سایت مسکن مهر نیز که تاکنون حدود 30 خانوار مستقر شده‌اند شبکه جمع آوری فاضلاب ورودی و خروجی دارد اما متصل به جایی نیست و این امر برای ساکنان مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره آبفای هندیجان در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا برای رفع این معضلات درخواستی به استان داده‌اید؟ تاکید کرد: در راستای اجرای طرح جامع فاضلاب در این شهرستان طرح مطالعات فاز یک انجام گرفته است و طرح مطالعات فاز دو فاضلاب نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی قریب 16 پروژه فاضلاب در دولت قبل به دفتر ریاست جمهوری رسید که از این میان طرح جامع فاضلاب هندیجان متوقف مانده است و امید به اجرای آن در آینده نزدیک را داریم.

چرغنده تصریح کرد: برای تکمیل فاضلاب سایت مسکن مهر شهرستان 800 میلیون تومان مصوب شده که هنوز پرداخت نشده است و در صورت اعطای این اعتبار به جریان خواهد افتاد، البته به‌غیر از این اعتبار نیاز به 1.5 میلیارد تومان دیگر نیز احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص برآورد اعتبار فاضلاب هندیجان نیز باید گفت این سیستم باید در قالب طرحی ملی اجرایی شود.

* اجرای پروژه فاضلاب در انتظار تامین اعتبار

فرماندار هندیجان نیز در همین ارتباط اظهار کرد: طرح مطالعاتی فاضلاب سال‌ گذشته انجام شد و با توجه به اینکه این طرح، طرح بزرگ و ملی است باید با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان پیگیری و اجرایی شود.

احمد جعفری‌نسب با بیان اینکه شهرستان هندیجان فاقد شبکه فاضلاب است عنوان کرد: شهروندان در این زمینه مشکلات بسیاری را متحمل می‌شوند و باید به این وضعیت رسیدگی جدی شود.

وی بیان کرد: با توجه به انجام طرح مطالعاتی پروژه فاضلاب، در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و مکفی، طرح اجرایی خواهد شد.

با توجه به محروم بودن هندیجان که تقریبا در جنوبی‌ترین نقطه استان واقع شده است و وجود معضل چندین ساله نبود فاضلاب، دیگر نباید در انتظار معجزه نشست بلکه باید فرصت‌ها را مغتنم شمرد و با ایجاد زمینه‌ای مناسب که حدود نیمی آن با انجام طرح مطالعاتی فاز یک انجام گرفته است، با تخصیص اعتباراتی ملی، مسیر را برای احداث پروژه جامع فاضلاب هموارتر ساخت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار