تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۶۳۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرا واکسیناسیون فلج‌اطفال در شهرهای مرزی
سرپرست معاونت فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در شهرهای مرزی استان از سوم خردادماه برای کودکان زیر 5 سال اجرا می شود.

دکتر سینا نظری در نشست خبری که در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد، با بیان این که کودکان زیر 5 سال یعنی از صفر تا 59 ماهه، در این طرح واکسینه می شوند، اظهار کرد: اجرای این طرح با توجه به ضرورت و بنا به مشاهده یک مورد مثبت فلج اطفال در کشور همسایه (عراق)، برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: با این شرایط چون احتمال ورود بیماری از کشور عراق به استان های همجوار وجود دارد، برای جلوگیری از این امر طرح تکمیلی اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت فنی مرکز بهداشت خوزستان افزود: این طرح در شهرهای مرزی و برخی مناطق که مراوداتی با کشور همسایه دارند، از جمله خرمشهر، آبادان، هویزه، دشت آزادگان، منطقه عین 2 اهواز، روستاهای شوش و اردوگاه های سکونت عراقی ها در شهرستان های گتوند و شوش انجام می شود.

نظری اظهار کرد: چون اهواز جزو شهرهای مرزی به شمار نمی رود، تنها مناطق غرب این شهر از جمله عین 2، به دلیل احتمال انجام مراوداتی با مردم عراق، در این طرح قرار گرفته است. بنابراین شهروندان اهوازی از مراجعه به مرکز بهداشت در این طرح جهت دریافت قطره فلج اطفال برای کودکان زیر 5 سال خود پرهیز کنند.
 
وی ادامه داد: تیم های مرکز بهداشت متشکل از 2 نفر با کارت شناسایی مشخص، در این طرح به درب منازل مراجعه و با بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند. مناطق و شهرهایی که نامبرده شد صرف نظر از این که در مراحل قبل کودکان آنها در برابر بیماری فلج اطفال واکسینه شده اند، باید در طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال نیز شرکت داشته باشند.

سرپرست معاونت فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در شهرهای مرزی استان در دو مرحله در زمان هایی 3 تا 5 خردادماه و 2 تا 4 تیرماه در شهرهای مذکور اجرا می شود. جمعیت کودکان زیر 5 سال در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 25 هزار و 640 نفر پیش بینی شده است. در این طرح 160 تیم همکاری می کنند.

نظری افزود: فلج اطفال یک بیماری ضد عفونی است که از طریق ویروس و از روش دفعی (مدفوعی- دهانی) ایجاد می شود. واکسیناسیون تزریقی هم وجود دارد اما آنچه که در دنیا همگانی شود قطره خوراکی فلج اطفال است. خوشبختانه تاکنون مواردی از ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشور و خوزستان مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: در دنیا کشورهای نیجریه، پاکستان و افغانستان ایندمیک این بیماری هستند.
:
:
:
آخرین اخبار