تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۶۳۰۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلایندگی از هندیجان رخت برمی‌بندد
بالاخره بعد از گذشت سال‌ها، تخصیص عوارض آلایندگی 15.9 درصدی به شهرستان محروم هندیجان محقق شد تا شاید غبار خستگی را از چهره این منطقه بزداید.

سراسر استان سرشار از منابع غنی نفت و گاز و آب و صنعت و نعمت است. برکاتی که شاید در سایر استان‌های کشور به سختی به آن دسترسی پیدا می‌کنند و شاید هیچ دسترسی نداشته باشد. آنچه در خوزستان به وفور موجود است نفت و گاز است و بس.

از پس این نعمات خدادادی و راه اندازی کارخانجاتی چون فولاد و ایجاد پالایشگاه و پتروشیمی، آلودگی‌های زیادی روانه آب و خاک و هوای آن می‌شود. آلودگی‌هایی که خطرات جبران ناپذیری را بر بخش‌های مختلف اجتماع شهروندی می‌گذارد و با وجود همه خطراتی که به همراه دارد بسیار آرام و خاموش است.

آلایندگی‌هایی که پالایشگاه‌های استان به سبب کهنگی و فرسودگی سیستم و صنایع ایجاد می‌کنند، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، پساب‌های نفتی و بیمارستانی و خانگی به رودخانه‌ها سرازیر می‌شود، گرد و غبار برخاسته از کشورهای عراق و عربستان، وجود ناخالصی‌هایی در بنزین و سوخت مصرفی خودروهای سبک و سنگین و در مجموع هر نوع آلودگی‌هایی که انسان با دخالت در طبیعت آنها را ایجاد می‌کند این روزها صدای آب و هوای خوزستان را درآورده است.

در این میان برخی شهرهای استان که برخوردار از پالایشگاه و پتروشیمی و کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگی هستند از عوارض آلایندگی بهره مند می‌شوند و برخی دیگر که تنها نامی نفتی را با خود به یدک می‌کشند دست از پا درازتر تنها آلودگی و محرومیت را نصیب ساکنانشان خواهند کرد.

اینگونه مناطق چون شادگان و هندیجان سال‌هاست که در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند و با وجود همجوار بودن با شهرستان‌های آبادان، اهواز، ماهشهر، بندرامام و در برداشتن چاه‌های نفتی هیچ از آنچه که باید سهمشان نشده است.

عوارضی که بخشی سهم توسعه فضای سبز و آبادانی و عمران منطقه و بخشی دیگر از آن به افزایش امکانات تفریحی و رفاهی مردم اختصاص داده شود تا زمینه های مهاجرت ساکنان را کاهش دهد.

در این گزارش قصدمان بر این است که وضعیت شهرستان هندیجان را با جمعیتی معادل 38 هزار نفر مورد بررسی قرار دهیم و اینکه این منطقه پرظرفیت و پتانسیل با وجود برخورداری از چاه‌های نفت و بنادر صیادی و تجاری و اسکله و رودخانه پرآب زهره این رودخانه تا بدین اندازه محروم و مغفول رها شده و تاکنون هیچ سهمی از عوارض آلایندگی نبرده است.

که خوشبختانه در این خصوص خبر خوشی از فرماندار هندیجان می‌شنویم زیرا با مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دیداری داشته و مذاکراتی در راستای تخصیص عوارض آلایندگی به این شهرستان مطرح شده است.

*میزان آلایندگی هندیجان برآورد می‌شود

احمد جعفری‌نسب امروز اظهار کرد: در دیداری که با مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان داشتیم راهکارهای بهره مندی شهرستان هندیجان از عوارض آلایندگی را مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این دیدار بر حق برخورداری و توسعه شهرستان هندیجان از حق درآمد عوارض آلایندگی با توجه به وجود چاه‌های متعدد نفت در حوزه شهرستان هندیجان و همجواری با شهرستان‌های دارای پتروشیمی و نفت و گاز تاکید کردیم.

فرماندار هندیجان عنوان کرد: در این جلسه بهره مندی و اختصاص 15.9 درصد از سهم آلایندگی شهرستان‌های نفت خیز هم مرز به شهرستان هندیجان مصوب و مقرر گردید.

وی اضافه کرد: قرار شد با پیگیری فرمانداری و سازمان حفاظت از محیط زیست استان زمینه بررسی میزان آلایندگی شهرستان متاثر از پتروشیمی شهرستان‌های همجوار را فراهم شود و اقدام فوری در این خصوص انجام پذیرد.

جعفری‌نسب در پایان گفت: مسئولان در راستای رفع مشکلات آلایندگی که مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است باید اقدامات جدی‌تری انجام دهند زیرا این روند به مرور زمان مشکلات بزرگ تری را به طور نامحسوس گریبانگیر منطقه و مردم خواهد کرد.

*اختصاص عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها


یک کارشناس مسائل محیط زیست در ارتباط با تخصیص عوارض آلایندگی اظهار کرد: بر اساس شاخص آلایندگی و آلودگی هر شهر چنانچه شهری دارای پالایشگاه باشد و یا در مجاورت آن و یا از آن تاثیر بپذیرد مشمول پرداخت عوارض می‌شود.

احمد موسوی‌آزاد عنوان کرد: این عوارض به شهرداری‌ها اعطا می‌شود تا صرف توسعه فضای سبز و بهبود امکانات رفاهی برای ساکنان شود تا از سختی کار و زندگی در این مناطق کاسته شود.

وی اضافه کرد: آلودگی‌های ایجاد شده از سوی صنایع در نقاط مختلف با فرصت دادن و یا اخطار از سوی اداره محیط زیست مربوطه پیگیری و دنبال می‌شود.

*رودخانه زهره نیازمند لایروبی است


یکی از شهروندان هندیجانی نیز از محرومیت این شهرستان چنین گفت: شهرستان هندیجان در جنوبی‌ترین نقطه استان خوزستان واقع شده است.

وی بیان کرد: این منطقه به لحاظ امکانات رفاهی و معیشتی بسیار محروم است و با توجه به حمایت‌‌‌های دولت و اقدامات گسترده ‌ای که در راستای پیشرفت و تعالی این منطقه صورت گرفته است همچنان از فقر و کمبودها در بسیاری زمینه‌ها می‌‌نالد.

این شهروند هندیجانی تصریح کرد: علاوه بر این بحث آلودگی هوا و رودخانه زهره مردم را کلافه کرده است و نیاز است در این زمینه مسئولان همت بیشتری به خرج دهند.

این شهروند 47 ساله تصریح کرد: لایروبی رودخانه زهره و جلوگیری از ورود آلودگی به این رودخانه می‌تواند موجبات رونق کشاورزی را برای هندیجان به ارمغان آورد و در این خصوص نیاز است که شهرداری مجدانه موضوع را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: کمبود امکانات در هندیجان، مهاجرت‌ها را به ویژه در روستاها افزایش داده است و این امر برای شهرستان زنگ خطری بزرگ محسوب خواهد شد.

در سال جدید با تخصیص عوارض 40 درصد آلایندگی به شهرداری خرمشهر و 15.9 درصدی به هندیجان باید در آینده نزدیک شاهد تحول در بخش عمران و فضای سبز شهری باشیم در غیر اینصورت نبود اعتبارات و درآمدها بهانه‌ای بیش نخواهد بود.
مرجع / فـارس
برچسب ها: هندیجان
:
:
:
آخرین اخبار