تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۶۳۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جشنواره‌خاطره‌نویسی نقش‌زنان در دفاع‌مقدس برگزار شد
رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تأکید کرد: ثبت و ضبط خاطرات زنان در دفاع مقدس، ارتقاء جایگاه ایثارگران میان مردم و نشر این فرهنگ از وظایف کنونی در قبال حماسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رشادت‌های مردان و زنان در دوران دفاع مقدس است.

چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی نقش زنان در دفاع مقدس با عنوان «در کوچه آفتاب» پنج‌شنبه اول خرداد در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری در اهواز برگزار شد.

مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در این همایش خطاب به زنان حماسه‌ساز دفاع مقدس گفت: اگر شما و صبوری‌ها و رشادتهایتان نبود در این جنگ هشت ساله موفق نمی‌شدیم. حال باید از وظایف خود در قبال این رشادت‌ها و پیروزی سخن بگوییم.

وی با یادآوری سختی‌ها و دشواری‌های پیش‌آمده برای ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حمله گسترده عراق به پشتیبانی غرب و شرق به کشور اظهار کرد: ملت ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر اینکه سلطه را از مستکبران گرفت، پیام دیگری هم برای ملت‌های جهان داشت و آن پیام این بود که شما می‌توانید برابر فزون‌طلبی مستکبران مقاومت کنید. انقلاب ما نوآور الگویی جدید از مدیریت بود که نه به غرب و نه به شرق وابسته نبود.

مجتهدزاده با بیان اینکه انقلاب اسلامی هیمنه ابرقدرت‌ها را در جهان فروریخت، گفت: دشمنان دریافته بودند تا زمانی که پرچم اسلام به دست ایران باشد می‌تواند نوید رهایی‌بخشی را برای همه ملت‌های جهان به ارمغان آورد؛ از این رو با پیش‌بینی‌های خاص خود با ایران وارد جنگ شدند اما جوهر انقلاب و ایمان مردم در میدان خطر به مدیریت صحیح و اراده و استقامت تبدیل شد و مقاومتی سخت شکل گرفت.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با اشاره به نقش اساسی بانوان به تأسی از حضرت زینب(س) در این دوران افزود: اگر زنان ما چنین الگویی نداشتند نمی‌توانستیم چنین مقاومتی داشته باشیم. حضرت زینب(س) در شرایط سخت با نگاه خدابین خود شهادت را زیبا می‌دید و این فرهنگ والا، الگوی زنان ما بود.

وی ادامه داد: این حقایق نشان می‌دهد زن در تاریخ هیچ‌وقت در حاشیه نبوده است بلکه در متن جامعه و متکفل انسان‌سازی بوده است. زن به عنوان مادر در سلول اصلی جامعه که همان خانواده است، با تربیت درست فرزند و پشتیبانی از همسر خود در راه مجاهدت می‌تواند پایه‌های جامعه‌ای موفق را فراهم کند.

مجتهد زاده با بیان اینکه دشمن به دنبال از بین بردن خودباوری و اتکال به خدا در میان ملت ایران است، بر ضرورت امیدواری نسبت به آینده و دست‌یابی به اقتدار تأکید کرد و افزود: ثبت و ضبط خاطرات زنان دفاع مقدس، ارتقاء جایگاه ایثارگران میان مردم و نشر این فرهنگ از وظایف کنونی ما است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد گرایش به سمت لذت‌پرستی و منیت میان قشر زنان است، بر ضرورت توجه به کیان خانواده و کمک به برنامه‌های تنظیم جمعیت تأکید کرد.

** نشر معارف دفاع مقدس، زمینه‌ساز کاهش ناملایمات فرهنگی در فضای عمومی است


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: در زمینه نشر معارف دفاع مقدس علی‌رغم سیاست‌گذاری‌های انجام شده، این نکته قابل تأمل است که اگر بیشتر به این موضوع پرداخته بودیم قطعاً بسیاری از ناملایمات حوزه فرهنگی در فضای عمومی کشور کمتر تأثیر می‌گذاشت.

عبدالمجید عقیلی در چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی نقش زنان در دفاع مقدس با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز فتح خرمشهر و روز ایثار، مقاومت و پیروزی عنوان کرد: تاریخ گذشته هر ملتی نقش مهمی در افزایش هویت دینی و غرور ملی آن ملت ایفا می‌کند. گذشته ملت ایران نیز مواجه با حوادث بی شماری است که همه قابل تأمل، تدبر و عبرت‌ افزاست.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ این تاریخ و با بیان اینکه این گنجینه عمیق بعضاً مورد غفلت واقع شده است، افزود: تاریخ دوره هشت ساله دفاع مقدس بسیار حساس، عظیم و ماندگار است و ضرورت دارد حماسه‌های خلق شده و خالقان این حماسه‌ها را مورد توجه قرار دهیم. آنچه سهم همگان در ثبت دفتر خاطرات هشت سال دفاع مقدس است اینکه به نقش زنان اعم از دختران جوان، نوجوان و بانوان در آن روزهای محنت‌افزا به شایستگی لازم بپردازیم.

عقیلی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به وظیفه تأیید شده و رهنمودهای مقام معظم رهبری به دنبال ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت تلاش موثری را انجام داده است. اما نشر معارف و مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس علی‌رغم سیاست‌گذاری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده از این حیث قابل تأمل است که اگر بیش از این به این موضوع پرداخته بودیم قطعاً بسیاری از ناملایمات حوزه فرهنگی در فضای عمومی کشور کمتر تأثیر می‌گذاشت و می‌توانست همانند حماسه‌های دفاع مقدس اعجازآفرین باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های این اداره‌کل در زمینه نشر فرهنگ دفاع مقدس بیان کرد: جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس به منظور متحرک نمودن یادها و خاطرات نقش زنان در دفاع مقدس و جمع‌آوری و ثبت آنها برگزار شده و این اداره کل نسبت به انتقال این مفاهیم به نسل حاضر و آینده می‌کوشد.

** فرهنگ زنان جامعه اسلامی غیرقابل مقاسه با دیگر فرهنگ ها است

امام جمعه شهرستان کارون با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند فرهنگ ایثار و شهادت زنانمان را با فرهنگ زنان دنیا یکی کنند، گفت: این ظلم بزرگی در حق زنان عظیم‌الشأن ایرانی است.

حجت‌الاسلام جلال جابریان در چهارمین جشنواره خاطره‌نویسی نقش زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس همه معادلات را برهم زد، عنوان کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با جنگ و زنان جمله جالب توجهی دارد که در آن می‌فرماید: «در هنگام جنگ مردان تا آنجا که می‌توانند از زنان دوری کنند.» این جمله گرچه کنایه از عتاب و سرزنش است اما پیام بزرگی دارد و نشان می‌دهد مردان و زنان این مرزوبوم حتی از زنان و مردان صدر اسلام هم بالاتر بودند.

وی ادامه داد: دلیل حضرت در بیان این جمله آن بود که متأسفانه بسیاری از مردانی که در رکاب ایشان بودند افراد سست اراده‌ای بودند، اما می‌بینیم که در دفاع مقدس ما چنین فضایی حاکم نبود بلکه در دفاع ما زنان دوشادوش مردان از ارکان مستحکم پیروزی دفاع مقدس بودند.

جابریان با اشاره به خاطرات خود در دوران دفاع مقدس بیان کرد: ما در این دوران بانوانی را دیدیم که به یقین می‌دانیم اگر حضور آنها نبود سرانجام جنگ ختم به خیر نمی‌شد. در دوران اسارت در زندان‌های حزب بعث عراق در اردوگاه موصل چهار بانوی اسیر ایرانی به همراه یک هزار و 850 اسیر ایرانی در اسارت بودند که همچون استوانه‌هایی قدرتمند با دعاهای ندبه و کمیل خود به مردان استحکام و قوت می‌بخشیدند. این زنان اسیر، نشانگر دنیایی از عظمت، اراده و شرافت زنان ایرانی بودند.

امام جمعه شهرستان کارون افزود: متأسفیم که عده‌ای می‌خواهند فرهنگ ایثار و شهادت زنانمان را با زنان دنیا یکی کنند. این ظلم بزرگی در حق زنان عظیم‌الشأن ایرانی است. دشمن نمی‌تواند زن ما را با عفت و عظمت ببیند در حالی که زنان آنها فاقد این ارزش‌های بالا هستند. دشمن نه از اسلحه بلکه از فرهنگ شهادت و ایثار شما می‌ترسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مادامی که ملت ایران از فرهنگ شهادت برخوردار باشد دشمن هرگز جرأت دست درازی به کشورمان را نخواهد داشت.

رونمایی از کتاب 2 جلدی «شهر من در امان نیست»، تقدیر از زنان رزمنده دفاع مقدس و برگزاری کارگاه خاطره ‌گویی مقاومت 45 روزه خرمشهر، بخش‌هایی از این جشنواره بودند که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حمایت سپاه ولی‌عصر(عج) خوزستان، امور بانوان استانداری خوزستان،‌ شهرداری اهواز و همچنین بانک مهر اقتصاد خوزستان و صداوسیمای مرکز استان و آبادان برگزار شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار