تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد دادستان کل کشور از انتشار نادرست اخبار نا امنی در رسانه ها
دادستان کل کشور آخرین مسئول قضایی​ای بود که در جلسه علنی امروز مجلس نسبت به برخورد با ناامنی های اجتماعی اخیر گزارش داد.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین محسنی​اژه​ای با بیان اینکه مقایسه امنیت در ایران به نسبت دیگر کشورها نشان می دهد که ایران کشوری امن است ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه و مسائلی که در سال 88 رخ داد و مساله​ای که در اول سال 90 رخ داد، دشمن طمع کرده و ممکن است بخواهد در کشور ما ناامنی ایجاد کرده یا به القای ان در میان مردم بپردازد.

به گفته وی، آنچه که امروز مردم احتیاج دارند، انتظار کمترین ناامنی و رفع ان است که باید به آن توجه کنیم. چون اگر با ناامنی های سازمان نیافته برخورد نکنیم ممکن است در آینده تبدیل به جرایم سازمان یافته شود.

وی با پذیرش کمبودهایی در دستگاه​های اطلاعاتی و امنیتی و قضایی، متذکر شد: اما از ابتدای انقلاب تا کنون با همین تجهیزات کم با مشکلات مقابله کرده​ایم و امروز هم مردم از ما انتظار دارند که با همین امکانات، ناامنی را صفر کرده و یا لااقل کم کنیم.

به گفته وی برخورد با جرایم خشن و تجاوز به عنف  در اولویت دستگاه قضایی است و رئیس قوه قضاییه هم خواستار بررسی خارج از نوبت و سریع به آنها شده​اند. علاوه بر این بسیاری از احکام به صورت علنی اجرا می​شود. کما اینکه 45 مورد اعدام در چهار ماهه سال 90 داشته​ایم.

دادستان کل کشور گفت: به حول و قوه الهی روز را بر تبه​کاران تاریک کرده و امید دشمنان را نا امید می کنیم. ما ضمن تایید و تاکید بر لایحه پیشگیری از وقوع جرم، خواستار سامان​دهی فضای رسانه​ای هستیم که بعضا به صورت ناآگاهانه و ناخواسته در راستای اهداف دشمن حرکت می​کنند و اتفاقات را بر خلاف آنچه که رخ داده، نشان می دهند.

وی نیز از لزوم تفکیک زندانیان پرخطر از زندانیان عادی سخن گفت و افزود: امیدواریم با هماهنگی نیروی انتظامی، زندانیان پرخطر را در بازداشت​های خاص نگهداری کنیم.

اژه​ای توقع به حق مردم، نمایندگان و مراجع تقلید از دستگاه قضایی یاد کرد و گفت: اما برای ما در برخورد با این افراد دچار محدودیت​هایی هستیم. از جمله پخش علنی دادگاه مجرمین که  تا حکمشان قطعی نشود، نمی توانیم چهره آن را نمایش دهیم. چطور رسانه دعوت کنیم و بعد بگوییم که حق پخش مذاکرات دادگاه را ندارد؟

به گفته وی، پس از آنکه متهم به دستگاه قضایی تحویل داده شد، می​تواند وکیل بگیرد. اما تعیین وکیل تسخیری زمان​بر است. احکام صادره قابل تجدید نظر است و این هم زمان می‌برد و هیچ فرقی بین افرادی که مجرم جرائم خشن هستند با دیگر مجرمین نیست و اجرای حکم حداقل 30 روز زمان می​برد.

وی افزود: یکی از نمایندگان به من گفت سریع برخورد کنید مثل اول انقلاب که امروز مجرمی را می​گرفتیم و فردا حکم را اجرا می​کردیم! اما این با قوانین موجود امکان پذیر نیست. اگر نمایندگان طرحی بدهند که فرقی میان مدت زمان​ها بین بررسی جرایم خطرناک ​و خاص، قائل شود، می تواند کمک بسیاری بکند.

اژه​ای تاکید کرد که در دستگاه قضایی و انتظامی نهایت تلاش برای برخورد با جرایم خشن می​شود و اگر کار متناسب با توقع مردم پیش نرفته، کمی به دلیل قوانین موجود است و بخشی هم به دلیل القای ناامنی از سوی نشریات و سایت​هاست. کما اینکه 7 سال پیش در تهران، یک جرمی رخ داده و عوامل آن هم شناسایی شده و به سزای اعمال خود رسیده​اند اما امروز یک روزنامه رسمی با تیتر بزرگ آن را به گونه​ای دوباره تشریح کرده که گویی همین امروز رخ داده!

وی به تجاوز عمومی در کاشمر هم اشاره کرد و گفت: یک خبرگزاری گفت که 50 نفر به یک زن تجاوز کرده​اند. در صورتیکه اینگونه نبوده و حتی اگر هم بوده، بیانش هم اشاعه فحشا است و القای ناامنی می کند.

:
:
:
آخرین اخبار