تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۶۳۳۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ريیس سازمان حج و زیارت کشور تشریح کرد:
جزئیات اعزام زائر به عتبات عالیات و حج تمتع
ريیس سازمان حج و زیارت کشور در خصوص طرح‌های توسعه این سازمان گفت: آنچه که امروز در سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی شده اجرای ده پروژه شامل 5 پروژه در داخل کشور و 5 پروژه در کشور عراق است.

سعيد اوحدي در نشست مشترك خبري كه امروز (شنبه) در حاشيه كلنگ‌زني پروژه ساخت هتل در منطقه مرزي شلمچه برگزار شد، اظهار كرد: پروژه‌های داخل کشور شامل دو پروژه در استان خوزستان از جمله هتل شلمچه با رستوران دو هزار نفری و سالن اجتماعات و زائرسرای چذابه که امروز کلنگ زنی شدند، هتل مهران در استان ایلام و دو مکان بین راهی از سمت همدان به سمت مرز و در مسیر خوزستان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در جذب منابع برای این پروژه‌ها تلاش کردیم هم از بخش خصوصی استفاده کنیم و هم سرمایه‌گذاران خارجی را به کار بگیریم و هم از منابع داخلی سازمان استفاده کنیم که در این زمینه هتل شلمچه توسط سرمایه‌گذار خارجی و منابع مورد نیاز زائرسرای چذابه از منابع داخلی سازمان حج و زیارت و خیرین در اهواز تامین می‌شود.

ريیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: مقدمات واگذاری زمین به استان ایلام برای ساخت هتل مهران انجام شده است و این پروژه در فرایند مهندسی قرار دارد و پس از قطعی شدن سرمایه‌گذار عملیات ساخت آن انجام خواهد شد.

اوحدی درباره 5 پروژه سازمان حج و زیارت در داخل کشور عراق گفت: دو روش برای سرمایه گذاری در عراق وجود دارد، یکی از موارد این است که زمین‌هایی که متعلق به اتباع عراق است خود آنها در این زمین‌ها سرمایه گذاری کرده و پروژه‌ها را پیش ببرند. روش دوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که با توجه به قوانین سرمایه‌گذاری در عراق انجام می‌شود.

وي گفت: یکی از 5 پروژه سازمان حج و زیارت کشور در عراق در نجف اشرف به بهره برداری خواهد رسید که برای آن زمینی به مساحت 6 هزار و 500 متر مربع واگذار شده است. ساخت این پروژه توسط ستاد بازسازی عتبات تأمین اعتبار می شود.

ريیس سازمان حج و زیارت کشور عنوان كرد: همچنین در کربلا نیز برای احداث یک پروژه زمین لازم در نظر گرفته شده که این پروژه توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد و دو پروژه آشپزخانه در کربلا و یک آشپزخانه در کاظمین در نظر گرفته شده که این پروژه‌ها با استفاده از روش نخست سرمایه‌گذاری در عراق یعنی توسط عتبه انجام می‌شود. امیدواریم ساماندهی و طراحی ساخت پروژه ها به زودی آغاز شود.

ريیس سازمان حج و زیات کشور گفت: این پروژه‌ها بر رویکرد سازمان در این زمینه در واقع تحقق منویات مقام معظم رهبری بنا به تاکید در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام می شود.

اوحدی در خصوص تامین امنیت زائران ایرانی در عراق گفت: با انتخاباتی که در عراق انجام شد، فضای تامین امنیت هم برای مردم عراق و هم زائران در عراق مناسب‌تر شده و از آنجا که انتخابات بسیار باشکوه برگزار شد، و از روند انتخابات و میزان آرا مشخصه 175 کرسی نصیب اعتلاف شیعیان در عراق شد. که این نشان می‌دهد زیرساخت های امنیتی در این کشور در حال انجام است. و قطعا در اربعین امسال استقبال مردم و زائران ایرانی بیشتر از سالها گذشته خواهد بود.

وي اظهار کرد: اربعین تجربه بسیار خوبی برای سازمان حج و زیارت و جمهوری اسلامی ایران است. دو سال قبل در مراسم اربعین که 250 هزار نفر از ایران اعزام شده بودند متاسفانه به دلیل ازدحام، 5 نفر از زائران ایران جان خود را از دست دادند. این در حالی است که سال گذشته نیز با هماهنگی‌هایی که انجام شد اگرچه آمار سه برابر افزایش یافت و حدود 700 تا 750 هزار نفر از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه اعزام شدند؛ تلفاتی در این مراسم نداشتیم. اما پس از مراسم اربعین جلساتی تحت عنوان آسیب شناسی مراسم شکل گرفت که جمع‌بندی این جلسات منجر به تشکیل ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت کشور شد که پیش‌بینی می شود امسال در مراسم اربعین آمار زائران ایرانی به مرز یک و نیم تا دو میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: رویکرد ستاد و سازمان حج و زیارت این است که ساماندهی زائران را از نقاط مرزی دور کند و با تمهیداتی که انجام شده امیدواریم ساماندهی زائران در مرکز استان و با اعلان وقت اعزام صورت بگیرد. همچنین با هماهنگی‌هایی که با کشور عراق داشتیم از معضلات پیش آمده در گذشته در زمینه صدور ویزای زائران جلوگیری می‌کنیم. می توان از وضعیت کارگزاران زیارت برای خروج ساماندهی زائران از نقاط مرزی استفاده کرد.

ريیس سازمان حج و زیارت کشور به برنامه حج تمتع در سال جاری اشاره کرد و گفت: اولین پرواز از جمهوری اسلامی ایران به مقصد عربستان سعودی در تاریخ 14 شهریور ماه انجام می‌شود. همه برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و برنامه‌های آموزشی بعثه مقام معظم رهبری و معاینات پزشکی از این هفته شروع می‌شود.

وی ادامه داد: امسال با تعاملی که با عربستان صورت گرفت ميزان اعزام زائران 68 درصد افزایش داشت. در حج تمتع ظرفیت و سهمیه هر کشور بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی به میزان یک‌هزارم جمعیت مسلمانان در کشورها تعیین می‌شود که سال گذشته این ظرفیت به دلیل انجام عملیات توسعه در مسجدالحرام 20 درصد کاهش یافت و ظرفیت طواف از 48 هزار نفر در ساعت به 30 هزار نفر در ساعت کاهش یافت. این در حالی است که حدود یک و نیم میلیون نفر برای حج تمتع در ایران ثبت نام کردند.

وی در خصوص منابع دو پروژه هتل شلمچه و زائرسرای چذابه گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه‌ها 80 میلیارد تومان است که بخش عمده سرمایه‌گذاری هتل شلمچه توسط سرمایه‌گذار خارجی صورت گرفته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار