تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۳۵۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ممبيني:
ثبت‌نام دانش‌آموزان پايه‌اول بدون دفترچه سنجش سلامت ممنوع است
مدير آموزش و پرورش استثنايي خوزستان از ممنوعيت ثبت نام دانش آموزان بدون دفترچه سنجش سلامت پايه اول خبر داد.

علی ممبینی صبح امروز در حاشيه افتتاح طرح سنجش سلامت امسال نوآموزان پایه اول ابتدايي در مدرسه استثنايي رودكي اهواز، در نشست خبری اظهار كرد: ارائه دفترچه سنجش سلامت براي ثبت‌نام مدارس در مناطق شهري اجباري است و در نظر داريم تا آن را در روستا هم اجباري کنیم و در حال حاضر طبق قانون هیچ مدیری در شهر حق ندارد دانش‌آموزی را بدون دفترچه طرح سنجش سلامت ثبت‌نام کند.

وی افزود: طرح سنجش سلامت نوآموزان پایه اول با هدف ارزیابی و غربالگری دانش‌آموزان و به‌منظور بهبود کیفی آموزش و کنترل عوامل مؤثر بر کیفیت تحصیلی انجام می شود كه زمان اجراي اين طرح از امروز تا پايان مهر ماه است.

ممبيني تصريح كرد: این طرح در دو مرحله مقدماتی و تخصصی اجرا می‌شود كه در مرحله اول دانش آموزان در 13 زمینه در پایگاه مقدماتي مورد ارزيابی قرار می‌گیرند كه بینایی، دید رنگ، شنوایی، توانايي گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اختلالات اتیسم، اندازه‌گیری توده بدنی، قد به سن، اختلالات دهان و دندان، وضعیت واکسیناسیون و وضعیت بیماری‌های جسمی که نیاز به پیگیری دارند جزء ارزيابي مرحله اول اين پايگاه هاي مقدماتي است.

مدير آموزش و پرورش استثايي خوزستان در ارتباط با اهداف اجراي اين طرح گفت: بهبود وضعیت کیفی آموزش‌ و پرورش و شناسايي عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان كرد و شناسایی کودکان با نیازهای ویژه از جمله اهداف اجراي اين طرح است و با اجراي اين طرح برای آموزش بهتر دانش آموزان برنامه‌ریزی مي كنيم و تحصيل آن ها را در مدارس عادي كنند يا مدارس استثنايي تعيين مي كنيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر نوآموزان در يكي از آن 13 مورد ارزيابي پايگاه هاي مقدماتي دچار مشکل باشند به مرحله بعد که مرحله ارزيابی تخصصی است ارجاع داده مي شوند و اكنون برای راحتی اولياء و جلوگیری از ترددهاي غير ضروري در شهر، در کنار هر پایگاه مقدماتي یک پایگاه تخصصی هم راه‌اندازی کردیم البته در كنار اين دو پايگاه در مورد مشكلات شنوایی نوآموزان کلینیک آموزش‌ و پرورش استثنایی به‌صورت رایگان و تخصصی نوآموزان را مورد ارزيابی قرار می‌دهد؛ در مورد بینایی نيز صحبت‌هایی با کلینیک‌های سطح شهر انجام دادیم تا بتوانیم تخفیف‌هایی بگیریم و کلینیک‌هایی که براي اجراي اين طرح به ما تخفیف داده‌اند را بعداً از طريق سايت آموزش و پرورش و پايگاه ها به مردم معرفی کنیم.

ممبيني با تأكيد بر اينكه هزينه اين سنجش براي هر نوآموز 10 هزار تومان است، گفت: 46 پایگاه سنجش سلامت از امروز در سراسر استان شروع به كار مي كنند و از اين تعداد 12 پایگاه در سطح شهر اهواز و 34 پایگاه در شهرستان‌ها است كه با توجه به این‌که امسال شهرستان کارون از اهواز مستقل شد و تنها یک پایگاه دارد و آن هم جوابگوي جمعيت اين شهر نیست از وزارت براي اين شهر درخواست ايجاد یک پایگاه دیگر را داده ايم که به‌زودی اين پايگاه هم راه‌اندازی می‌شود.

مدير آموزش و پرورش استثنايي عنوان كرد:‌ سال گذشته اين طرح تا پایان مردادماه به‌مدت دو ماه اجرا شد اما امسال زمان بیشتری براي اجرا در نظر گرفته شده‌است اما سعی بر اين خواهد بود كه اجراي طرح در مناطق شهری با توجه به بازگشايي مدارس، تا پایان شهریور به پايان برسد اما زمان اجراي طرح در مناطق روستایی و براي عشایر کوچرو تا پایان مهرماه خواهد بود.

وي تأكيد كرد: سال گذشته روستاهای تا حدفاصل 10 کیلومتري از شهر تحت پوشش طرح قرار گرفت و امسال قصد داریم اين محدوده را توسعه دهیم و امسال طبق آمار ثبت‌احوال استان در مناطق روستايي و شهري، 94 هزار نوآموز آماده ورود به پایه اول داريم كه از اين تعداد 65 هزار و 68 نوآموز در شهر و 29 هزار و 118 نفر در روستا هستند.

ممبيني عنوان كرد: هر پایگاه در هر روز باید 39 نفر را مورد ارزیابی قرار دهد و پیش بینی می‌شود که امسال بیش از 75 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گیرند و اگر شرایط فراهم شد تعداد بیشتری را نيز مورد ارزيابی قرار می‌دهیم. تمام عوامل مجري اين طرح در استان حدود 400 نفر هستند كه وظیفه ارزيابی این نوآموزها را برعهده دارند و به همه این نیروها آموزش‌هاي لازم ارائه شده ‌است.

مدير آموزش و پرورش استثنايي اذعان كرد: مراجعين به پايگاه‌ها حتما باید معرفی‌نامه مدارس را همراه داشته باشند. همچنين شناسنامه نوآموز و پدر و مادر برای پذيرش در پايگاه‌ها مورد نیاز است. تکمیل کارت واکسیناسیون هم بهتر است قبل از ورود به پايگاه انجام شود و والدين ابتدا باید نوبت بگیرند كه اين نوبت گيري به ‌صورت حضوری و تلفنی امكان پذير است.

وي يادآور شد: زمان اجراي طرح در فصل گرما و ماه مبارک رمضان است و عوامل آموزش‌ و پرورش هم برای نوبت‌های خود سقف دارند و براي آمادگي بيشتر امكان مشاهده شماره تلفن و آدرس تمام پایگاه‌هاي سنجش سلامت استان در سايت اداره‌ کل آموزش‌ و پرورش خوزستان فراهم شده‌است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار