تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۶
کد خبر: ۶۳۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اسباب‌بازی نبايد نوع بازی را به كودك تحميل كند
نترسيدن از تنبيه و تمسخر اساس خلاقيت كودك است
يك روانشناس گفت: احساس امنيت در زندگي از كودكي تا بزرگسالي، پايه‌ي خلاقيت فرد است. ايجاد احساس امنيت براي كودك در انجام كارهاي جديد و نترسيدن از تنبيه و سرزنش به رشد قوه خلاقيت كمك بسياري مي‌كند.

به گزارش خوزنیوز به نقل از ایسنا،دكتر يدالله زرگر اظهار كرد: مهمترين و اساسي‌ترين راه براي رشد خلاقيت در كودك احساس امنيت او در جامعه و خانواده است. احساس امنيت معنايي كلي دارد و تنها جنبه آن احساس امنيت اجتماعي نيست.

وي‌ افزود: به عنوان مثال كودك نبايد از اظهار نظر و بيان افكار و عقايد خود در خانواده نگران باشد و از فكر كردن و تخيل در مورد مسايل جديد از سرزنش و تمسخر نترسد. دانش‌آموز در مدرسه اگر برخلاف روش معمول از راه‌حل جديدي، براي حل مسئله حتي اگر غلط باشد، استفاده كند از تنبيه و توبيخ نترسد.

اين روانشناس گفت: در جامعه هم اينگونه است. البته پرورش خلاقيت امري برخلاف روال طبيعي جامعه ما است؛ خلاقيت يعني پيدا كردن راه حل و ايده‌اي كه با روش معمول و طبيعي فرق داشته باشد و اين موضوع با آنچه كه در جامعه نهادينه شده است تناقض دارد. در كشور ما اينگونه به فرد القا مي‌شود كه "تو زماني رشد مي‌كني و پرورش مي‌يابي كه كاملا تابع باشي".

زرگر تصريح كرد: بهترين اسباب بازي براي يك كودك اسباب‌بازي است كه نوع بازي را به كودك تحميل نكند. بازي با خاك، شن و ماسه، خمير و خانه‌سازي‌ها از اين نوع‌اند. در متون مذهبي ما هم  آمده است كه بهترين بازي براي كودك خاك بازي است. البته خاك‌هاي بهداشتي و مطمئن در بازار وجود دارد.

وي افزود: آموزش و پرورش تاثير بسياري در رشد و پرورش خلاقيت فرزندان ما دارد. متاسفانه در سيستم آموزشي كشور ما يك معلم تنها به تدريس يك كتاب با يك روش  از پيش مشخص شده توجه مي‌كند و از راه‌‌حل‌هاي جديد استفاده‌اي نمي‌كند.

اين روانشناس ادامه داد: البته سيستم آموزش و پرورش بايد اختيار استفاده از راه‌‌هاي جديد براي تدريس را به معلم بدهد. هميشه معلمي نمونه معرفي مي‌شود كه از قوانين و آيين‌نامه‌ها به خوبي پيروي كرده باشد و همان كتاب از پيش تعيين شده را تنها تدريس كند و معلمي كه با به‌كار بردن راه‌حل‌هاي جديد براي حل مسايل و تدريس استفاده مي‌كند و مي‌تواند زمينه پرورش خلاقيت را براي دانش‌آموز فراهم كند، معلم نمونه معرفي نمي‌شو
:
:
:
آخرین اخبار