تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۶۳۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توکلی: نقش مشایی در سیاست خارجی چیست؟ صالحی: مشايی دخالتی‌ درسیاست‌ خارجی‌ ندارد
توكلي در توضيح سوال خود عنوان كرد كه بنا به گزارش‌هاي موثق، مشايي در سمت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و نيز سمت رييس دفتر رييس‌جمهور محترم ده‌ها سفر خارجي و ملاقات با مقامات خارجي را در اين سفرها داشته است / صالحي گفت كه مشايي هيچگونه دخالتي در دستگاه سياست خارجي و وزارت امور خارجه در زماني كه من وزير بودم نداشته است و در زمان من هيچگونه موازي كاري نشده است
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به جلسه امروز اين كميسيون اظهار داشت: در اين جلسه صالحي وزير امور خارجه به سوالات نمايندگان پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، كاظم جلالي در اين‌باره با اشاره به سوال توكلي نماينده تهران از صالحي مبني به اينكه نقش رحيم مشايي در سياست خارجي چيست؟ گفت: توكلي در توضيح سوال خود عنوان كرد كه بنا به گزارش‌هاي موثق، مشايي در سمت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و نيز سمت رييس دفتر رييس‌جمهور محترم ده‌ها سفر خارجي و ملاقات با مقامات خارجي را در اين سفرها داشته است.

وي گفت: توكلي از صالحي خواست كه تعداد اين سفرها، ملاقات‌ها و موضوع هر يك مشخص شود؟ و اينكه آيا ملاقات با خارجيان با حضور نماينده رسمي وزارت امور خارجه صورت گرفته است و يا خير؟ اگر جواب براي همه موارد مثبت نيست وزارت خارجه چگونه از سير امور مربوط در جهت مصالح و سياست‌هاي تائيد شده مطمئن مي‌شده است؟

سخنگوي كميسيون سياست خارجي گفت: صالحي در پاسخ به توكلي گفت كه در اين مدت كه من وزير خارجه هستم سفرهاي آقاي مشايي در قالب همراهي با رياست محترم جمهور بوده است و سفري به تنهايي نداشتند، اما در زماني كه معاون رييس‌جمهور بودند سفرهاي متعددي داشتند.

صالحي همچنين گفت كه مشايي هيچگونه دخالتي در دستگاه سياست خارجي و وزارت امور خارجه در زماني كه من وزير بودم نداشته است و در زمان من هيچگونه موازي كاري نشده است.

جلالي با اشاره به سوال ديگر توكلي از صالحي گفت: توكلي پرسيد در سفرهايي كه مشايي داشته چه در دوران وزارت شما و چه قبل از آن، آيا در همه سفرها و ملاقات‌ها نمايندگان وزارت امور خارجه حضور داشتند يا خير؟ و آيا گزارش‌هاي آن موجود است يا خير؟

جلالي افزود: در پايان مقرر شد ظرف چند روز آينده وزارت امور خارجه با بررسي گزارش‌هاي خود پاسخ دكتر توكلي را ارائه كند.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي همچنين با اشاره به سوال اكبري نماينده قائمشهر از وزير امور خارجه گفت: در اين سوال علت بي‌احترامي و برخوردهاي غيرمتعارف نسبت به زائران ايراني در مكه و مدينه توسط ماموران و حكام سعودي پرسيده شد كه وزير امور خارجه در پاسخ گفت: اين موضوع را مورد بررسي جدي قرار داديم و اكنون رفتارها بسيار بهتر شده است.

جلالي گفت: نماينده سوال كننده از پاسخ وزير قانع نشدند و لذا اين سوال به صحن ارجاع مي‌شود.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: اكبري نماينده قائمشهر نيز در سوال ديگري از وزير خارجه دلايل عدم تحرك وزارت امور خارجه در قبال حوادث و قيام‌هاي مردمي در كشورهاي اسلامي را جويا شد كه وزير امور خارجه گزارش مفصلي از اقدامات دستگاه ديپلماسي كشور در خصوص يكايك كشورهاي منطقه ارائه داد كه پس از استماع سخنان صالحي، نماينده سوال كننده قانع شد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي همچنين با اشاره به سوال قاضي‌پور نماينده اروميه از صالحي مبني به اينكه چرا در تعدادي از كشورهاي جهان كه روابط دوجانبه داريم و سفارت وجود دارد سفير نداريم؟ و چرا مطالبات مالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي خارجي اخذ نمي‌شود؟ و چرا وزارت امور خارجه براي خنثي كردن تحريم‌هاي غيرقانوني آمريكا و غرب عليه ايران، ديپلماسي خود را تقويت ننموده و خنثي نمي‌كند؟ گفت:‌ وزير امورخارجه اشاره كرد كه ما فقط در شش كشور داراي سفير نيسيتيم و آمارهاي ديگر ارائه شده غلط است و در خصوص مطالبات‌مان ما پيگيري جدي مي‌نمائيم و در مورد تحريم‌هاي غرب نيز وزارت امور خارجه با استفاده از ساز و كارهاي حقوقي مساله را پيگيري مي‌نمايد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: با عنايت به توضيحات وزير امور خارجه نماينده اروميه در مورد سوالات اول و سوم قانع شد و براي سوال دوم مقرر شد اطلاعات بيشتري از وزارت امور خارجه در اختيار ايشان قرار گيرد.

كاظم جلالي گفت: در ادامه جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي سوال اولياء نماينده يزد مطرح شد كه از وزير خارجه پرسيد چرا وزارت امور خارجه از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي كنترل توليد موادمخدر در افغانستان استفاده نمي‌نمايد.

جلالي افزود: وزير امور خارجه گزارش مفصلي از پيگيري‌هاي وزارت امور خارجه و استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي ارائه كرد و در پايان مقرر شد كه وزارت امور خارجه برنامه‌هاي خود را در اين زمينه به نماينده سوال كننده ارائه نمايد.

:
:
:
آخرین اخبار