تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۶۳۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:
کتابخانه‌عمومی جلوه عملی‌وعینی دموکراسی است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه عمومی امروز جلوه عملی و عینی دموکراسی است به این دلیل که حق آزادی برای استفاده از منابع اطلاعاتی را برای همه اعضا تامین می‌کند.

لفته منصوری ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان اهواز، اظهار داشت: این شهرستان به دلیل مرکزیت و سابقه تاریخی و حضور دانشگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی بزرگ می‌تواند الگو و عاملی برای رقابت با دیگر شهرستان‌ها باشد.

وی در ادامه گفت: در عصر حاضر کتابخانه‌های عمومی دیگر به عنوان مراکز امانت کتاب نمی‌باشند بلکه پا را فرا‌تر نهاده و به عنوان مشاورین امین اعضا و عموم مردم انجام وظیفه و در خصوص انتخاب منابع و استفاده اعضا آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ارتباطات و اطلاعات را یکی از عناصر بنیادین توسعه دانست و با بیان اینکه توسعه فرهنگی مقدمه و زیربنای توسعه سیاسی و اقتصادی است و تمام صاحب نظران بر این امر تاکید دارند، افزود: کتابخانه عمومی امروز جلوه عملی دموکراسی است به این دلیل که حق آزادی برای استفاده از منابع اطلاعاتی را برای همه اعضا تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی تنها نهاد اجتماعی هستند که فارغ از سن، جنسیت، تحصیلات، قومیت و حتی توانایی فردی به جامعه خدمات رسانی می‌کند، ادامه داد: نگاه به کتابخانه از این منظر بسیار زیباست و اسلام نیز نمادی از آزادی اندیشه است بنابراین نباید به کتابخانه به عنوان مرکزی که نسخه می‌پیچد نگاه کرد.

منصوری افزود: امروزه کتابخانه‌های عمومی استان منابع در موضوعات مختلف را برای همه نوع ذائقه عمومی در این محل گردآورده‌اند و هر کس وارد این مجموعه شود بدون تردید با دست پر خارج خواهد شد و این یک ویژگی مفید و بسیار خوب در کتابخانه‌های عمومی و در سطح جامعه می‌باشد.

وی، با بیان اینکه کلانشهر اهواز به معنای واقعی کلمه آمادگی و ظرفیت توسعه را دارد. آنچنان که اندیشمندان و صاحب نظران اذعان دارند می‌تواند به مرکز فرهنگی بزرگ تبدیل شود، اضافه کرد: ما در اهواز می‌توانیم زیستگاه مناسب و مختصات فرهنگی اسلامی و ایرانی را ایجاد کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه اگر همه ما دست به دست هم دهیم و با مشارکت و همدلی و انسجام پیش برویم می‌توانیم به تولید جریان فرهنگی بپردازیم، تصریح کرد: طی دو سال گذشته با همدلی، مشارکت، انسجام همه همکاران، در خوزستان به خصوص شهرستان اهواز که پایین‌ترین سرانه را داشت رشد خوبی حاصل شده است.

منصوری با مقایسه شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی در فروردین 91 و 93، عنوان کرد: در این مدت تعداد کتابخانه‌های عمومی از 153 باب به 211 باب افزایش و معادل 38 درصد رشد کرده و این در حالی است که در کشور 13 درصد رشد کتابخانه‌های عمومی را داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با اشاره به اینکه در حال حاضر این استان 99 هزار و 492 متر مربع زیربنای کتابخانه‌ای دارد که نسبت به فروردین 91 بیش از 30 درصد رشد داشته، تاکید کرد: در کشور در این شاخص هشت درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در تعداد اعضا نیز با 199 هزار و 672 عضو 12 درصد رشد داشتیم در حالی که در کشور حدود سه درصد کاهش عضو مشاهده می‌شود، بیان داشت: خوزستان در شاخص منابع کتابخانه‌ای با 2 میلیون و 326 هزار و 128 نسبت به 2 سال گذشته 48 درصد رشد داشته در حالی که در کشور 25 درصد رشد منابع داشته‌ایم.

وی از جذب 146 نیروی انسانی و کارآمد بومی به عنوان کار‌شناس کتابداری در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و یاد آور شد: اگر کمترین سرمایه گذاری در نهاد کتابخانه‌های عمومی اتفاق بیفتد سودی مضاعت حاصل می‌شود و می‌توانیم اهداف مورد نظر خود را محقق سازیم.
:
:
:
آخرین اخبار