تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۳۹۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با هدف شتاب‌بخشی در توسعه میدان‌های مشترک ؛
استقرار 10 دکل حفاری در میدان آزادگان جنوبی
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این‌که 10 دکل شرکت ملی حفاری ایران تا پایان تیرماه امسال در میدان مشترک آزادگان جنوبی مستقر می شود، گفت: به زودی مناقصه برای اجرای عملیات خاکی سلرها و احداث محل پالایشگاه این میدان برگزار می‌شود.

عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد تصریح‌کرد: حفاری 2 حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی با همکاری شرکت ملی حفاری ایران از مدتی پیش آغاز شده است و در صورتی که این شرکت به تعهدهای خود در این میدان عمل کند، مقرر شده است تیرماه امسال 10 دکل این شرکت (در قالب 2 دسته دکل که هر کدام مشتمل بر پنج دستگاه است) در این میدان مستقر شود.

وی افزود: همچنین شرکت مهندسی و توسعه نفت برای بازنگری طرح‌های تفصیلی توسعه میدان آزادگان جنوبی، مشاوری انتخاب کرده و بسته‌های خرید کالا و تجهیزات نیز در دست تهیه است.

حاجی حسین‌نژاد یادآورشد: به زودی مناقصه برای اجرای عملیات خاکی سلرها و احداث محل پالایشگاه این میدان برگزار می‌شود.

بر این اساس، پس از خلع ید پیمانکار چینی طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی و همزمان با دعوت وزیر نفت از پیمانکاران ایرانی، شرکت ملی حفاری ایران برای حضور در میدان‌های مشترک و برای استقرار 10 دکل در میدان آزادگان جنوبی اعلام آمادگی کرده بود.

به گفته حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، این شرکت از سال 86 تاکنون در میدان آزادگان شمالی و جنوبی، 19 حلقه چاه توسعه ای حفاری کرده است که با احتساب 6 حلقه چاهی که در فاصله سال های 1379 تا 1382 برای اکتشاف و توصیف در موقعیت این میدان حفاری کرده بود، شمار چاه های حفاری شده تاکنون به 25 حلقه رسیده است.

بر پایه این گزارش، میدان نفتی آزادگان از میدان‌های مشترک ایران با عراق است که در استان خوزستان قرار دارد و شامل دو بخش جنوبی و شمالی است. مساحت این میدان حدود 900 کیلومتر مربع و در ردیف بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی جهان قرار دارد. تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان از سال 1386 و حفاری در بخش شمالی آن نیز از خرداد 1390 آغاز شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار