تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۶۴۳۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حرکت کند متروی اهواز در سر بالایی فاینانس
پروژه قطار شهری اهواز پس از گذشت هشت سال در سر بالایی فاینانس قرار گرفته و در حالیکه تسریع راه اندازی این پروژه نیازمند حمایت شرکت های بزرگ نفتی و پتروشیمی در استان است، اعتبار ناشی از فروش فروش سهام شرکت فولاد خوزستان در پروژه های تهران هزینه می شود.

هشت سال از روزی که کلنگ راه اندازی قطار شهری اهواز به زمين زده شد می گذرد. در طول این سال ها وعده بسیاری از سوی مسئولان مربوطه در خصوص افتتاح فاز اول این پروژه به گوش می رسيد ولي به دلايل مختلف هيچ كدام از آنها هنوز رنگ واقعيت به خود نگرفته است.

در دی ماه سال گذشته شهردار اهواز در حضور مسئولان مربوطه و معاون وزیر کشور عنوان کرد که حل مشکلات قطار شهری اهواز نیازمند ورود مسئولان درجه اول کشور از قبیل رئیس جمهور و وزیر کشور است.

عباس هلاکویی، مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز  در این خصوص گفت: ادامه روند پروژه قطارشهری اهواز به صورت فاینانس درآمده و این مسئله به این معنا است که 50 درصد از هزینه ساخت توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط سازمان شهرداری اهواز پرداخت شود.

هلاکویی افزود: سهم 50 درصدی این دو نهاد مبلغ 450 میلیون دلار خواهد بود که شهردار اهواز در همین خصوص اعلام کرده که این میزان اعتبار را تا خرداد ماه سال جاری از محل فروش املاک شهرداری تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روند ساخت پروژه قطار شهری اهواز تاکنون متوقف نشده است، گفت: در صورتی که مشکل گشایش اعتبار فاینانس این پروژه حل شود؛ فاز اول قطار شهری اهواز از مسیر سه راهی فردوگاه تا مصلي نماز جمعه مهديه اهواز در مدت زمان هشت ماهه راه اندازی خواهد شد.

هلاکویی در خصوص تجمع اعتراض آمیز کارگران این پروژه عنوان کرد: روند ساخت این پروژه به صورت ( ایی پی سی ) و یا به اصطلاح کلید در دست است که این مسئله به این معنا است که اعتبار و پول تنها در زمانی که کار به جلو برود در اختیار پیمانکار پروژه قرار می گیرد و ما در این خصوص کوتاهی نکردیم و اعتراضات صورت گرفته به دلیل اهمال کاری پیمانکار بوده است.

اتصال خط متروی شرق و غرب کارون توسط شرکت فرانسوی

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز اظهار کرد: گاهی اوقات شنیده می شود که هزینه کارگران و پیمانکاران پروژه قطار شهری اهواز از هزینه ساخت بیشتر شده در صورتی که این مسئله کذب محض است.

وی گفت: هزینه ساخت کل پروژه حدود 800 میلیون دلار است که با احتساب دلار سه هزار تومانی اعتبار به دست آمده خیلی بیش از 350 میلیارد تومان هزینه پیمانکاران است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز در خصوص نحوه اتصال شرق و غرب رودخانه کارون اظهار کرد: براي احداث این بخش از پروژه در مسیر بین شرق و غرب رودخانه كارون از یک شرکت فرانسوی کمک خواهیم گرفت زیرا این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخورد است و ما تجربه کافی برای انجام این کار نداریم.

هلاکویی افزود: در صورتی که اعتبار کل پروژه فاینانس فراهم شود روند ساخت پروژه تا چهار سال دیگر به اتمام می رسد.

وی همچنین در خصوص فروش شرکت فولاد خوزستان و اختصاص آن به سایر پروژه های عمرانی در نقاط مختلف کشور مانند پروژه های تهران گفت: ما به همین منظور نامه ای برای رئیس جمهور نوشتیم که در این نامه قید شده است، شرکت فولاد خوزستان متعلق به استان است و بهتر است بخشی از فروش سهام این شرکت در استان هزینه شود.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز افزود: ما در خواست کردیم که حداقل صد میلیون دلار از محل فروش سهام این شرکت به پروژه قطارشهری اهواز تعلق بگیرد.

مساعدت وزارت نیرو به منظور راه اندازی پروژه

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص عنوان کرد: خوشبختانه توانستیم برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز ردیفی را در بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی تعريف کنیم. در کنار این مسائل روند ساخت پروژه نیز رو به جلو است.

ناصر سودانی افزود: در همین خصوص نامه ای نیز برای وزارت نیرو مبنی بر ارسال اعتبار برای ساخت این پروژه در راستای کاهش و صرفه جویی در مصرف بنزین در ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهر ها ارسال کردیم.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت کشور، وزارت نفت و شهرداری تهران به نمایندگی از شهرداری های کلانشهرهاي كشور تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه، وزرات نفت قول مساعدت و همکاری به منظور راه اندازی پروژه قطار شهری اهواز داده است.

در چهل و دومین جلسه شورای شهر اهواز نیز لوایح ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ 50درﺻﺪ ﺳﮫﻢ ﺷﮫﺮداری از ﻓﺎﯾﻨﺎﻧﺲ ﭘﺮوژه ﻗﻄﺎر ﺷﮫﺮی و پرداﺧﺖ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﺮﺣﻠﻪ اول ﺑﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت ﺑﺮای آورده ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ ﭘﺮوژه ﻓﺎﯾﻨﺎﻧﺲﺧﻂ ﯾﮏ ﻗﻄﺎر ﺷﮫﺮی اھﻮاز ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓت.

به رغم تصویب این دو پروژه، بعضی از اعضای شورا با تصویب این لوایح موافقت نبودند که در اینجا این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مخالفت بعضی از اعضا از روی نا آگاهی است

مریم ابریشم کار سخنگوی شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: هر زمان که مصوبه ای در شورای شهر مطرح می شود قبل از آن در دستور کار همه اعضا قرار می گیرد به همین دلیل آن دسته از افرادی که می خواهند در این زمینه اظهار نظر کنند موظف هستند در خصوص مسئله مورد نظر اطلاعات کافی کسب کنند.

وی افزود: با توجه به گذشت هفت سال از شروع به کار این پروژه در این زمان شهروندان اهوازی حداقل انتظار راه اندازی فاز اول مترو را می کشند به همین دلیل ما باید با مصوبات مترو موافقت کنیم تا کار به جلو برود و روند ساخت تسریع یابد.

سخنگوی شورای شهر اهواز با بیان اینکه تاخیر در تصویب اینگونه مصوبات در نهايت به ضرر شهرداری اهواز است، گفت: هر روز که تصویب مصوبات این چنینی به عقب بیفتند با توجه به افزایش قیمت ها شهرداری باید هزینه بیشتری را متحمل شود.

ابریشم کار عنوان کرد: در صورتی که ما بتوانیم بودجه مورد نظر شهرداری را با سرمایه گذاری در بخش های مختلف محقق کنیم به راحتی می توانیم کمبود هزینه فاینانس این پروژه را پرداخت كنيم.

اين در حالي است جمعیت شهر نشین کلان شهر اهواز رو به افزایش است و با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه، ضرورت راه اندازی خطوط مترو و به طور کل احیای سیسیتم حمل و نقلی به وضوح احساس می شود.

شهروندان اهوازی امیدوار هستند در صورت حل مشکلات فاینانس، این پروژه از این پس در پیشخوان های شهر روزنامه هایی با تیتر های همچون؛ توقف متروی اهواز در ایستگاه بی پولی، دلار و فاینانس مواجه نشوند.

گزارش: فروغ ديلمي

مرجع / مـهـر
برچسب ها: قطار شهری اهواز
:
:
:
آخرین اخبار