تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۴۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ريیس مرکز بهداشت خوزستان تشریح کرد:
آخرین وضعیت کروناویروس ، عقرب‌گزیدگی و واکسیناسیون فلج اطفال در استان
ريیس مرکز بهداشت خوزستان درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، مرحله تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال وعقرب گزیدگی در استان توضیح داد.

سيدسعيد سیدیان در نشست خبری که امروز 20 خردادماه در محل مرکز بهداشت استان برگزار شد، اظهار کرد: کروناویروس جدید یکی از موضوعات مهم مطرح اخیر در بخش سلامت است. در کشور تاکنون 3 مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده است که یک مورد از این بیماران منجر به فوت شده است.

وي تصریح کرد: در خوزستان هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا یافت نشده است اما با این حال تمام سیستم و امکانات ما آماده و گوش به زنگ هستند.

رييس مركز بهداشت خوزستان عنوان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مبادی ورودی استان، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و سازمان حج و زیارت این آمادگی وجود دارد که در صورت وجود مشاهده مورد مشکوک از بیماری و ویروس کرونا، اقدامات و تمهیدات لازم انجام شود.

سیدیان ادامه داد: در کشور عربستان تعداد ابتلا به این ویروس به 688 مورد رسیده است که 288 مورد نیز از این تعداد منجر به فوت شده است.

وی بیان کرد: با توجه به این که مي‌گويند شترهای جوان عامل افزایش ابتلا این ویروس در عربستان هستند در همین راستا با همکاری اداره‌کل دامپزشکی استان، اقدامات لازم بر روي 7 هزار نفر شتر استان جهت مهار این بیماری و ویروس صورت گرفته است که جا دارد از همکاری دامپزشکی استان قدردانی کنیم.

سیدیان در ادامه با اشاره به اجرای مرحله تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در استان بيان کرد: با توجه به شیوع این بیماری در عراق و نگرانی‌های وزارتخانه، مقرر شد که کودکان زیر 5 سال در شهرهای مرزی استان به ویژه شهرهای هم‌مرز با کشور عراق و همچنين اهواز تحت پوشش این واکسیناسیون قرار بگیرند.

ريیس مرکز بهداشت استان خوزستان ادامه داد: این طرح در شهرهای هدف اجرا شده است که تعداد کودکان در شهرهای هدف استان 26 هزار و 636 نفر بوده اما با توجه به تعداد موالید جدید و مهاجرت های صورت گرفته، در پایان این طرح تعداد 30 هزار و 342 کودک یعنی معادل 114 درصد نسبت به جامعه هدف، تحت پوشش قرار گرفتند واکسینه شدند.

وی افزود: قرار است مرحله دوم این طرح نيز تیرماه امسال در شهرهای هدف اجرا شود.

سیدیان در ادامه با اشاره به پدیده عقرب‌گزیدگی در برخی شهرهای استان خوزستان عنوان کرد: این مساله از مشکلات بخش سلامت و بیماری‌های موجود در استان است که از دیرباز شاهد آن هستیم. در سال‌های گذشته سالانه 30 تا 40 هزار مورد عقرب‌گزیدگی در استان به ثبت رسیده است که از این تعداد، تا 30 مورد فوت می‌شدند.

وی عنوان کرد: با پیشرفت سلامت و توسعه امکانات، در سال گذشته تعداد عقرب‌گزیدگی در استان 23 هزار مورد و تعداد فوتی‌ها 7 مورد بوده است که هم از نظر تعداد عقرب‌گزیدگی و هم از نظر فوت ناشی از عقرب‌گزیدگی شاهد کاهش هستیم.

سیدیان بیان کرد: آموزش افراد و بهسازی محیط از عوامل مهم در کنترل و کاهش بیماری‌هايي مانند عقرب‌گزیدگی است.

وی ادامه داد: یکسری نکات آموزشی در بحث عقرب‌گزیدگی وجود دارد که در عین ساده بودن تاثیر زیادی در کاهش و کنترل این پدیده دارد. مثلا نخوابیدن کودکان روی زمین، خودداری از فرو کردن دست در زیر سنگ‌ها، تکان دادن کفش‌ها و پوشاک قبل از استفاده و مسدود کردن درزها، سوراخ و شکاف‌های دیوارها، پابرهنه نرفتن در محیط‌های باز به ویژه در شب، از جمله این نکات است که باید در مناطق عقرب‌خیز مورد توجه قرار گیرد.

سیدیان اظهار کرد: با توجه به حمایت‌های دولت در بخش سلامت، در حال حاضر هیچ‌گونه کمبود یا مشکلی در تامین سرم ضدعقرب یا مار نداریم و این سرم‌ها به اندازه کافی وجود دارد. در حالی که در گذشته چنین نبوده است.

وی افزود: در سال جاري تاکنون 2 مورد فوت ناشی از عقرب‌گزیدگی در استان وجود داشته است. به هر حال هر بیماری، علی‌رغم ارايه خدمات، کشندگی دارد. اما باید جلوی ابتلا را گرفت و مردم باید سریع پس از ابتلا، به درمان اقدام کنند و بیمار سریع به درمانگاه رسانده تا خدمات لازم براي وی ارايه شود.

سیدیان در ادامه به لزوم جذب پزشک به ویژه برای نقاط محروم و شهرستان‌های استان تاکید و بيان کرد: برای تحقق این مساله به تبلیغات و همکاری رسانه‌ها و تشویق پزشکان به حضور در استان ویژه در مناطق محروم نياز دارد.

وی ادامه داد: باید پزشکان به مناطق و شهرهای استان سوق داده شوند. حقیقت این است که همه می‌خواهند در اهواز حضور داشته باشند ما نیز قبول داریم که حضور و فعالیت در نقاط محروم برای پزشکان سخت است اما باید به این مناطق نیز خدمات ارايه شود.

سیدیان گفت: خوزستان جای خوبی برای پزشکان است و ارايه خدمات در مراکز درمانی و مناطق مختلف بدون پزشک فایده‌ای ندارد و جذب پزشکان بزرگترین خدمت به مردم استان محسوب می‌شود.

همچنین در این نشست دکتر عبدالعزیز فقهی، یکی از پزشکان استانی بر لزوم و اهمیت آموزش‌های پیشگیرانه در کنترل بیماری‌ها تاکید و عنوان کرد: در دنیا 25 درصد مشکلات بهداشتی توسط مرکز بهداشتی حل می شود و 75 درصد دیگر، کمک دیگران را می‌طلبد که از جمله آنها می‌توان به همکاری‌های مسئولان استانی، کشوری و خود مردم اشاره کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار