تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۴۴۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وبا و راه های پیشگیری از آن
بیماری التور ( وبا ) از جمله بیماری های منتقله از طریق آب و غذای آلوده است که از اردیبهشت تا آبان ماه احتمال شیوع آن افزایش می یابد.

وبا بیماری اسهالی است که توسط باکتری بنام ˈویبریو کلرا ˈ VIBRIO CHOLERA ایجاد می شود.

میکروب این بیماری بیشتر در آب وجود دارد و از طریق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده و روده تکثیر پیدا کرده و موجب ترشح سم و افزایش دفع آب و املاح از دیواره روده می شود که با علامت اسهال همراه است.

شایع ترین راه انتقال آن آب آشامیدنی می باشد.

به گفته رییس مرکز بهداشت دزفول وضعیت آب وهوایی این شهرستان به گونه ای است که اگر یک مورد آزمایش وبا (التور) مثبت باشد احتمال درگیری مردم در فاصله زمانی بسیار کوتاه زیاد است و در عرض نصف روز افراد زیادی به این بیماری مبتلا خواهند شد.

دکتر بیتا چاییده در گفت و گویی پیرامون بیماری التور در تشریح توصیه های بهداشتی برای مقابله به بیماری التور ، زمان احتمال شیوع بیشتر بیماری وبا را اواسط اردیبهشت و اواسط آبان ماه دانست و گفت:به دلیل وضعیت آب وهوایی دزفول تاکید مراکز بهداشت و خانه های بهداشت بر آموزش های بیشتر و کلرسنجی با دقت بیشتر است اگر چه کلرسنجی آب به صورت روزانه انجام می شود ولی در این ایام تاکید بر کلرسنجی متعدد و انتظار میزان کلر بیشتر در آب است.

وی اظهار داشت: وضعیت آب وهوایی دزفول به گونه ای است که اگر یک مورد آزمایش وبا (التور) مثبت باشد احتمال درگیری مردم در فاصله زمانی بسیار کوتاه زیاد است و در عرض نصف روز افراد زیادی مبتلا خواهند شد.

چاییده گفت:بیماری وبا به راحتی از طریق آب آلوده و آب آلوده به مدفوع انتقال می یابد لذا باید بیشترین دقت را در آشامیدن آب سالم و بهداشتی مبذول داشت.

رییس مرکز بهداشت دزفول ضمن سفارش به رعایت توصیه های بهداشتی افزود:شستن دست قبل از غذا بسیار مهم است زیرا بیماری وبا به راحتی از طریق دست و انگشتان آلوده منتقل می شود.

وی توصیه کرد پس از دستشویی حداقل 20 ثانیه انگشتان ،دست و زیر ناخن ها را شسته و زمانی که افراد می خواهند به کودکان و سالمندان غذا بدهند در نظافت و استفاده از وسایل بهداشتی دقت کنند.

رییس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به احتمال انتقال بیماری وبا از طریق سبزیجات آلوده گفت: سبزیجات باید با دقت شستشو شود و سه مرحله شتسشو برای از بین بردن عوامل بیماری زا انجام شود.

وی گفت: در مرحله نخست باید سبزیجات را برای مدت پنج دقیقه در آب خیساند و در مرحله بعد که مرحله انگل زدایی است سبزیجات را در سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی در چهار لیوان آب به مدت پنج دقیقه نگه داشت و در مرحله پایانی که مرحله گندزدایی و ضدعفونی کننده است باید از مایع ضدعفونی کننده برای تکمیل شستشوی سبزیجات استفاده کرد.

رییس مرکز بهداشت دزفول ضمن تاکید بر تعامل سایر ادارات با مرکز بهداشت در پیشگیری از بیماری ها گفت:با توجه به اینکه شکستگی لوله آب موجب فشار منفی می شود و آلودگی را وارد انشعاب آب می کند در صورت بروز هر گونه شکستگی لوله آب باید فورا به ادارات مربوطه گزارش داد.

وی اظهار داشت:در مکان هایی که آب غیرتصفیه وجود دارد لازم است مردم برای آشامیدن آب را ضدعفونی کنند که برای این امر باید آب را به مدت سه دقیقه جوشاند تا میکروبهای موجود در آب از بین برود ضمن اینکه می توان برای ضدعفونی کردن آب از قرص کلر استفاده کرد و یا اینکه آب را از ساعت 10 صبح تا چهار عصر در معرض نور آفتاب قرار داد و صبح روز بعد آب را مصرف کرد.

وی با اشاره به علائم بیماری وبا گفت:اسهال آبکی با دفعات غیرقابل شمارش که بوی ماهی یا آب برنج بدهد،گرفتگی عضلات پشت ساق پا ،استفراغ بدون حالت تهوع ،صدای شکم از جمله علائم بیماری التور است ولی در عین حال بیمار دل درد و دل پیچه ندارد ،تب ندارد و خون در مدفوع بیمار دیده نمی شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول به مردم توصیه کرد در صورت شک به اسهال وبایی برای گرفتن آزمایش سریعا به مراکز بهداشتی و آزمایشگاه مراجعه کنند.

وی گفت:خوشبختانه در 10 سال گذشته موردی از بیماری وبا در دزفول مشاهده نشده که نتیجه تلاش پرسنل بهداشتی و همکاری خوب مدیریت آب و فاضلاب می باشد.

چاییده گفت:یک غفلت جزیی در مورد بیماری وبا می تواند منجر به بروز یک فاجعه جبران ناپذیر شود و بروز بیماری وبا به یک بحران تبدیل می شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول افزود:با توجه به اینکه بیماری وبا در کشورهایی مانند افغانستان ،عراق و پاکستان مشاهده شده مردم برای مسافرت به این کشورها دقت کنند و موارد بهداشتی را رعایت کنند و در صورت شک به وبا به نزدیکترین واحد بهداشتی یا بیمارستان مراجعه نمایند.

وی با اشاره به نحوه درمان این بیماری گفت:با توجه به اینکه علت مرگ بیمار وبایی میکروب نیست و فرد به دلیل از دست رفتن آب واملاح ضعیف می شود بهترین درمان مصرف مایعات و استفاده از پودر ors است که بهترین و مناسب ترین گزینه برای فرد اسهالی است.

چاییده گفت:در صورت در اختیار نداشتن این پودر می توان یک قاشق مرباخوری نمک و هشت قاشق مرباخوری شکر را در یک لیتر آب جوشیده سردشده ریخت و مصرف کرد.

وی مگس را یکی از راههای انتقال وبا دانست و گفت:مگس قادر است یک میلیون و 250 هزار میکروب را با خود جابجا کند لذا مردم مواد غذایی خود را از فروشندگان دوره گرد خریداری نکنند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: وبا
:
:
:
آخرین اخبار