تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۶۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر بهداشت خبر داد ؛
کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات دارو
وزیر بهداشت از کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات دارو از امسال خبر داد و گفت: برای رفع کمبود نیروها، پرستاران و بهیاران به صورت قراردادی و ساعتی به کار گرفته می‌شوند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم جهانی اهدای خون در رابطه با مشکلات سازمان انتقال خون گفت: با توجه به مشکلاتی که تمام پرسنل وزارت بهداشت دارند فقط می‌توانم بگویم که شرمنده‌ایم در حال حاضر اورژانس، جامعه پرستاری، آزمایشگاهی، تکنسین رادیولوژی و اتاق عمل مشکلات زیادی دارند و انتظار دارند که برطرف شود.

وی ادامه داد: رفع این مشکلات در وزارت بهداشت در حال انجام است و به نمایندگی از مجلس و دولت متقاضی آن هستیم که این قشر دیده شود اما وزارت بهداشت مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته و خط اول آن پرسنل و پزشکان هستند که متوجه این کار سنگین می‌شوند.

وی گفت: ما دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم چرا که نظام سلامت در سالهای اخیر آسیب‌های جدی دید هر چند که برگشت به گذشته ضرورتی ندارد اما دولت در طرح تحول نظام سلامت صرفاً نگاهش متوجه مردم است نه پرسنل.

وزیر بهداشت گفت: تمام تلاش خود را در راستای تأمین انتظارات مردم از ارائه نگاه محبت‌آمیز به آنها تا خدمات تخصصی بر عهده دارد.

هاشمی با اشاره به وجود 430 هزار پرسنل در وزارت بهداشت گفت: سازمان انتقال خون بخش کوچکی از این جامعه است و ممکن است تصور شود نگاه خاصی به یک قشر داریم در حالی که باید برای همه پرسنل اتفاقات خوبی بیفتد.

هاشمی ادامه داد: فشار کار رفته رفته در حال افزایش است و باید تمام بخش‌ها به کمک نظام سلامت بیایند.

وی در رابطه با استقبال از انجام زایمان طبیعی به صورت رایگان گفت: استقبال از این طرح متفاوت بوده و آن را نباید به حساب کاهش آمار سزارین بگذاریم و باید در زمینه اطلاع‌رسانی به زنان باردار سلامت آنها و نوزادشان و رفتن به سمت زایمان طبیعی اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: در برخی از دانشگاه‌ها طبق آمارها کاهش سزارین ۸ تا ۱۵ درصد هم بوده و در یکی از دانشگاه‌ها هم افزایش آمار سزارین گزارش شده است بنابراین آمارهای به دست آمده متفاوت است.

وزیر بهداشت همچنین در مورد گران شدن داروی بیماران خاص گفت: متأسفانه اضافه پرداختی این بیماران افزایش یافت و این موضوع برای داروهای وارداتی که مشابه ایرانی داشتند اتفاق افتاد به همین دلیل ابلاغ کردیم تا 6 ماه آینده شرایط قیمت این داروها مانند گذشته بماند.

وی گفت: از پزشکان، خانواده‌ها و بیماران می‌خواهیم تا آنجایی که تولید داخل داریم از داروهای وارداتی کمتر استفاده کنند و این در حالی است که ما امسال 500 میلیون دلار از واردات دارویی را کاهش خواهیم داد.

وزیر بهداشت گفت: این کار شدنی نیست مگر اینکه همه همکاری کنند. ما موظف به حمایت از تولید کنندگان داخل هستیم و به بیماران خاص این نوید داده می‌شود که تا 6 ماه آینده شرایط مشابه خواهد بود اما پس از 6 ماه برنامه در نظر گرفته شده اجرایی می‌شود.

وی همچنین در مورد ارتقای خدمات پرستاری و مشکلات آنها گفت: فشار بر این قشر بسیار زیاد است و از نزدیک دیده‌ام که برای 12 تخت ICU گاهی فقط 3 پرستار وجود دارد، کمبودها زیاد است.

هاشمی ادامه داد: به همین دلیل بکارگیری دانشجوی پرستاری ترم 6 به بعد در مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفته و طی 3 روز گذشته برای بکارگیری پرستار و بهیار مجوز داده شده تا به صورت قراردادی و ساعتی در جایی که کمبود وجود دارد به کار گرفته شود.

وی همچنین در مورد پرداخت معوقه‌ها گفت: علیرغم تلاش‌های انجام شده هنوز به پرسنل و پزشکان بالغ بر 7 ماه است که بدهکار هستیم، صحبت‌هایی شده و در هیأت دولت قول‌هایی داده شده که امیدواریم عملیاتی شود.

وزیر بهداشت همچنین از اضافه پرداختی به پزشکانی که علاقه‌مند به حضور در مراکز درمانی دولتی هستند خبر داد و گفت: پزشکانی که علاقه‌مند هستند به جای حضور در مطب و بخش خصوصی علاوه بر ساعت‌های صبح در درمانگاه‌ها فعالیت کنند اضافه پرداختی داده می‌شود.

وی گفت: این طرح هنوز در تهران عملیاتی نشده اما تا یک ماه آینده تمام بیمارستان‌ها از این امتیاز برخوردار خواهند شد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: دارو ، واردات دارو
:
:
:
آخرین اخبار