تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۴۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم خوزستان 115هزار واحد خون اهدا کردند
مدیرکل انتقال خون خوزستان از اهدا و ارسال 115هزار واحد خون به مراکز و پایگاه های انتقال خون استان در سال 1392خبر داد.

دکتر عبدالحسین قاسم زاده روز شنبه به مناسبت 24 خرداد روز جهانی اهدای خون افزود: هرچند اهدای خون در استان در مقایسه با سال 1391 تغییر چندانی نداشته است ولی امسال افزایش هفت درصدی اهدای خون هدف گذاری شده که امید است با توسعه برنامه های آموزشی و افزایش سطح آگاهی های عمومی محقق شود.

وی سهم بسیار کم اهدای خون توسط بانوان را از چالش های سازمان انتقال خون عنوان کرد و گفت: هم اکنون در استان خوزستان و ایران، حدود چهاردرصد اهدا کنندگان خون از بانوان و 96درصد از آقایان هستند در حالی که در برخی کشورها سهم بانوان در اهدای خون به 40تا 45درصد می رسد.

مدیرکل انتقال خون استان خوزستان برخی باورهای غلط را در کاهش سهم اهدای خون توسط خانم ها موثر دانست و گفت: هر فرد سالم (زن یا مرد) در سال می تواند بدون هیچ گونه مشکل و عارضه ای چهار بار خون اهدا کند.

قاسم زاده تصریح کرد: چنانچه بتوانیم از طریق کارهای فرهنگی و پژوهشی سهم بانوان در اهدای خون را در کشور و استان افزایش دهیم، اهدای خون و تولید فرآورده های خونی رشد خواهد کرد.

وی ارتقای سطح ایمنی خون و توسعه خون رسانی، حذف کامل جایگزینی خون، توسعه بخش های فنی مطابق با استانداردهای جهانی و تجهیز مراکز و پایگاه های خون گیری را از برنامه های مصوب 85-84سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد و گفت: انتقال خون استان نیز همگام با برنامه های مصوب سازمان در 9 سال اخیر اقدام به اجرایی کردن برنامه ها کرده است.

مدیرکل انتقال خون خوزستان در ادامه گفت: بر اساس شاخص های ارزیابی سازمان متبوع در سال 1392، انتقال خون استان از یک هزار امتیاز، با کسب 986امتیاز رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.

قاسم زاده به برنامه های 24خرداد روز جهانی اهدای خون در استان اشاره کرد و گفت: امروز شنبه در مراسمی از اهداکنندگان و کسانی که بیشترین اهدا در رده های سنی مختلف را داشته اند قدردانی می شوند.

آقای محمدحسن شیخ الاسلامی که خوزستانی است با بیش از 190بار اهدا خون، در ایران و جهان رکوردار است.

انتقال خون استان خوزستان در سال 1357 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و هم اکنون در بیشتر شهرهای استان پایگاه خون گیری دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار