تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۴۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قرائتی:برنامه های مساجد باید پرمحتوا باشد
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: برنامه های مساجد باید پرجاذبه، پرمحتوا و مخاطب پسند باشد تا هرکس وارد مساجد می شود نکته اخلاقی یا آموزنده ای یاد بگیرد.

حجت الاسلام محسن قرائتی سه شنبه شب در همایش آموزشی قرآن و عترت ویژه مسوولان و رابطان فرهنگی هیات های مذهبی، مسوولان کانون های فرهنگی تبلیغی، مداحان، شاعران آیینی و رابطان فرهنگی مساجد خوزستان بیان کرد: هدف شما باید این باشد که مردم چیزی یاد بگیرند و دست خالی از مساجد بیرون نروند؛ این یک هنر است که بتوانیم مساجد را پر کنیم.

وی به جنبه های اخلاقی برخی برنامه های مساجد و هیات های مذهبی اشاره کرد و گفت: صدای بلندگوها نباید به بیرون از مساجد برود، زمان عزاداری ها نباید از ساعت 22 شب تجاوز کند ضمن آن که باید در مساجد به بچه های کم سن و سال توجه شود و حقوق آنان به هیچ وجه نادیده گرفته نشود.

قرائتی تصریح کرد: هیچ کس حتی مسوول ارشد کشوری حق ندارد بچه ها را از جایی که نشسته اند بلند کند و هرکس جای این بچه ها بنشیند جایش غصبی است و مرتکب گناه کبیره شده است.

وی ایجاد مزاحمت برای مردم از طریق بلندگو را از گناهان کبیره برشمرد و گفت: هیچ کس حق ندارد آزادی مردم را سلب کند ما فقط حق داریم صدای اذان را از مساجد بلند کنیم و غیر از این احدی حق ندارد مزاحمت ایجاد کند.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه گفت: تبعیض هایی که در حق بچه ها و خانم ها در مساجد می شود قابل اغماض نیست به طور مثال خانم ها نباید برای نماز به طبقه بالای مساجد بروند چون مشکلات جسمی خانم ها بیشتر از مردان است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تصریح بر این مطلب که جلسات در مساجد نباید طولانی شود و برنامه سخنرانی بین دو نماز و حتی استخاره گرفتن باید حذف شود تا نمازگزار احساس خستگی نکند افزود: باید برنامه های فرهنگی و مذهبی مساجد بازنگری شود ، نیازهای مردم و جوانان را بشناسیم و تلاش کنیم با برخوردهای خوب مردم را به سمت مساجد بکشانیم.

حجت الاسلام قرائتی اسراف در مساجد و هیات های مذهبی را یکی از آفت ها و آسیب ها عنوان کرد و گفت: اسراف مصداق گناه کبیره است و کسی که گناه کبیره مرتکب شود عادل نیست.

این عالم مذهبی که برنامه های تلویزیونی وی تحت عنوان ˈدرس هایی از قرآن ˈدر 35سال اخیر به صورت منظم و بدون وقفه پخش شده است، دو دستگی و اختلاف را یکی دیگر از آسیب های هیات های مذهبی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: وقتی ما زیر بیرق امام حسین(ع) عزاداری می کنیم اختلاف معنا ندارد، همه ما خادم سیدالشهدا(ع) هستیم.

وی با بیان اینکه در برنامه های مذهبی و عزاداری باید نکات ریز دینی نیز رعایت شود گفت: به عنوان مثال ما پارچه نوشته ها و بیرق سیاه را با میخ به در و دیوار مساجد می زنیم که این خلاف شرع است چون مسجد وقف است و حق این را نداریم که در مساجد دخل و تصرف کنبم و به آن آسیب برسانیم.

این صاحب نظر و پژوهشگر مذهبی در ادامه به شعارهای هیات های مذهبی اشاره کرد و گفت: باید از همه ظرفیت های هیات ها از جمله شعارهای امام حسین(ع) که فرمود ˈهیهات منا الذلهˈ و شور و هیجان ایجاد می کند بهره گرفت و از عزاداری برای جذب مردم و تعمیق دین استفاده کرد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه که اگر بدانیم دین چقدر شیرین است همه عاشق آن می شوند بیان کرد: عیب از ماست که شهد شیرین دین را نچشیده ایم و بسیاری از سلایق خود را به نام دین بیان می کنیم و این به دین آسیب می زند.

بنا به این گزارش در سفر یک روزه حجت الاسلام قرائتی به اهواز هفت جلسه سخنرانی برای وی برنامه ریزی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار