تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۴۹۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل اتباع استانداری خوزستان:
ازدواج شهروندان ایرانی با اتباع خارجی منوط به دریافت مجوزهای قانونی است
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: براساس مفاد قانونی 1059 و 1060 قانون مدنی ازدواج شهروندان ایرانی با اتباع خارجی منوط به مسلمان بودن و کسب اجازه قانونی از دولت است.

حمید سیلاوی افزود: قانونی کردن ازدواج از سوی دولت شرایط خاصی دارد که باید توسط کسانی که قصد ازدواج با اتباع خارجی را دارند رعایت شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت آشفته و نابسامان کشورهایی مانند عراق و افغانستان در سال های گذشته افراد زیادی از این کشورها به ایران پناهنده شدند که بر اثر مراودات با مردم کشورمان با اتباع ایرانی ازدواج کرده اند که در برخی از این ازدواج ها مشکلاتی وجود دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان بیان کرد: طبق ماده یک آئین نامه اجرایی مصوب 1345 و ماده الحاقی 1385 بانوان ایرانی که تا پیش از دوم مهر ماه سال 85 با مردان خارجی عقد شرعی کرده اما اجازه دولت را کسب نکرده باید با مراجعه به ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان ها ، طی مراحلی ازدواج آن ها ثبت و برای این افراد پروانه ازدواج صادر شود.

سیلاوی افزود: گرچه اشکالاتی در اینگونه ازدواج ها وجود دارد اما به این دلیل که هدف اصلی پایان دادن به این گونه ازدواج ها است، این افراد می توانند با مراجعه ازدواج خود را ثبت قانونی کنند.

وی بیان کرد: بانوان ایرانی که بعد از تاریخ دوم مهر ماه سال 85 با اتباع مرد خارجی ازدواج کرده اند در صورت اثبات عقد شرعی می توانند با تشکیل پرونده و در صورت داشتن شرایط لازم و با تشخیص وزارت کشور، ازدواج خود را ثبت قانونی کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری خوزستان افزود: تشکیل پرونده این گونه افراد به منزله قبول این ازدواج ها نیست اما در صورتی که زوج دارای شرایط لازم مندرج در آئین نامه اجرائی باشد، پروانه زناشوئی صادر خواهد شد.

سیلاوی در خصوص وضعیت مردان خارجی متقاضی ازدواج با بانوان ایرانی که هنوز ازدواج شرعی انجام نداده اند گفت: این افراد نیز طبق ماده 1060 قانونی مدنی باید ابتدا موافقت دولت را کسب کرده و سپس اقدام به ازدواج کند که پس از تشکیل پرونده و دریافت استعلامات و داشتن شرایط لازم، درصورت واجد شرایط بودن پروانه زناشوئی صادر خواهد شد.

وی افزود: ازدواج بین زنان پناهنده دارای کارت هویت با مردان ایرانی نیز تحت شرایطی که شامل 7 بند است در صورت احراز هویت با تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی، در صورت داشتن شرایط لازم برای این افراد پروانه زناشوئی صادر خواهد می شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی بخصوص ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی مشکلات بسیاری به وجود آمده است بیان کرد: بهتر است خانواده ها و افراد قبل از هرگونه عقد نکاح برای تعیین تکلیف قانونی ازدواج ها به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه کنند.

سیلاوی گفت: یکی از مشکلات این گونه ازدواج ها این است که بسیاری از مردان اتباع خارجی مزدوج با زنان ایرانی بدون تعیین حق و حقوق زوجه و با وجود به دنیا آمدن فرزندانی حاصل از ازدواج، خانواده را به مقصد کشور زادگاه خود ترک می کنند که این امر موجب بی هویت شدن فرزندان می شود زیرا امکان صدور شناسنامه برای آنان به دلیل عدم امکان ثبت قانونی ازدواج وجود ندارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان گفت: از مردم استان خوزستان می خواهیم که برای جلوگیری از مشکلات، احساسی به موضوع این ازدواج ها نگاه نکنند و با دیدی باز و با بررسی کافی و اخذ مجوزهای لازم برای ازدواج با اتباع خارجی اقدام کنند.

سیلاوی افزود: هم اکنون بیش از 420 پرونده در این اداره کل تشکیل شده که بعضی از آنها موفق به ثبت قانونی و بعضی ها نیز دارای اشکالات قانونی هستند و امکان ثبت ازدواجشان وجود ندارد.

وی گفت:ا فرادی نیز به عنوان مشکوک التابعین که هویت مشخصی ندارند و تابعیت کشوری برای آن ثبت نشده است، بطور کلی و اساساً امکان ثبت ازدواج، صدور شناسنامه و تعیین هویت برای آنان وجود ندارد.
:
:
:
آخرین اخبار