تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۵۱۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آيت‌الله حيدري هشدار داد:
شيوع‌بزهكاري درمناطق‌محروم به‌علت‌بي‌سوادي
امام جمعه موقت اهواز با اشاره به برنامه آموزش‌وپرورش استان براي پوشش کمتر از 50 درصد نوآموزان واجد شرایط در دوره پیش‌دبستانی برای امسال، این رقم را فاجعه آمیز توصیف کرد و گفت: ادامه این روند آثار و تبعات بسیار خطرناکی پیش خواهد داشت زیرا یکی از علل مهم شیوع بزهکاری‌ها، شرارت‌ها و مسائل مختلف در مناطق محروم و حاشیه‌نشین، بی‌سوادی و کم‌سوادی است.

آيت‌الله محسن حیدری در شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز یکم تیر در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به موضوع تحت پوشش قراردادن نوآموزان در کلاس‌های پیش‌دبستانی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 94 هزار نوآموز واجد شرایط در استان وجود دارد در حالی که برنامه آموزش‌وپرورش برای پوشش‌ نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی، 45 هزار نفر یعنی کمتر از 50 درصد است که این واقعا یک فاجعه است.

وي با بیان این‌که بسیاری از بزهکاری‌ها و شرارت‌ها در مناطق محروم و حاشیه‌نشین معلول عواملی است که یکی از این عوامل بی‌سوادی و کم‌سوادی است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این بی‌هنجاری‌ها و مشکلات را ريشه‌كن كنيم باید برای رفع این مشکل فکر اساسی شودمتاسفانه این محرومیت تنها مربوط به مناطق روستایی نیست و حتی در شهرها مناطق حاشیه نشین درگیر هستند اما اگر علت بررسي کنیم که چرا اين رقم پايين است، بعید می‌دانم که ناآگاهی خانواده‌ها نسبت به ارزش سواد علت این عدم اقبال باشد؛ در واقع یک علت مهم، نبود و كمبود فضاهای آموزشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با ذکر این‌که در اهواز بر اساس یک آمار از 750 فضای آموزشی تنها 80 فضا در مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد، افزود: این درحالی است که مناطق حاشیه‌نشین یک سوم کل شهرستان هستند و به‌طور طبیعی باید بيش از 250 فضای آموزشی داشته باشند در حالی که تنها حدود 30 درصد این رقم تخصیص داده شده‌است؛ وجود این فضاهای آموزشی می‌تواند عامل مهمی در ایجاد رغبت و استقبال خانواده‌ها از دوره‌های پیش‌دبستانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها هم همین روال وجود دارد و روستاها نیز در وضعیت مشابهی هستند به طوری که برخی روستاها بدون فضای آموزشی و بعضی هم تنها یک مدرسه برای همه پایه‌های تحصيلي دانش‌آموزان دختر و پسر دارند که اکثر این فضاها فرسوده است. بنابراین بحث فضاهای آموزشی همچنان به‌صورت جدی مطرح است؛ در کنار آن باید به موضوع نیروی انسانی توجه شود که یکی از مشکلات اصلی آموزش‌وپرورش است. معتقدم شورای آموزش و پرورش بايد در جهت تامین منابع مالی اجرای این طرح متمرکز شود و اگر امکان تخصیص منابع ملی وجود ندارد از منابع استانی و یا جلب مشارکت خیرین بهره بگیرد تا ریشه بی‌سوادی از استان برچیده شود.

** توسعه پایدار خوزستان مستلزم تمركز روی دوره پیش‌دبستانی است

رئيس مركز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تخصيص250 میلیارد تومان اعتبار تحت‌عنوان کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزش‌‌وپرورش در بودجه امسال، گفت: چشم‌انداز خیلی روشنی از جهت تخصیص اعتبارات آموزش‌وپرورش به موضوع پیش‌دبستانی دیده نمی‌شود بنابراين باید از برنامه خوزستان در وزارت دفاع کنیم تا بتوانیم سهم خوبی از اعتبارات کیفیت‌بخشی به استان اختصاص دهیم.

دكتر عبدالرسول عمادي در شورای آموزش‌وپرورش استان با اشاره به 2 دستور کار جلسه در موضوع انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه دوره پیش‌دبستانی، این دو مبحث را دارای نسبت عام و خاص دانست و توضیح داد: به نظر می‌رسد اگر موضوع انسداد مبادی بی‌سوادی به‌خوبی در دل توسعه آموزش پیش‌دبستانی دیده و پرداخته شود، اين موضوع نيز حل خواهد شد.

 وی همچنین با اشاره به وجود 12 هزار بازمانده از تحصیل در سنین 6 تا 11 سالگی در استان خاطرنشان کرد: اگر این افراد لازم‌التعلیم شناسایی و جذب نشوند دیگر نمی‌توان آن‌ها را پس از عبور از این بازه در میدان سوادآموزی وارد کرد و اگر هم بعدها بیایند به شکل فانتزی و غیرجدی وارد می‌شوند.

مشاور استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم تعریف یک مثلث از آموزش‌وپرورش، ثبت احوال و پست برای شناسایی این افراد تصریح کرد: پس از شناسایی افزاد، مسئولان استان بايد برای آن‌ها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند؛ البته با توجه به اعلام این اسامی در سال گذشته تا حدودی پرداختن به این موضوع هم دارد دیر می‌شود بنابراین باید با اولویت روی آن تمرکز شود.

عمادی با بیان این‌که اصلی‌ترین بحث که نسبت عام‌تری دارد موضوع آموزش پیش‌دبستانی است، اظهار داشت: در واقع اگر می‌خواهیم آموزش در سطح جامعه نهادینه و دانش‌آموزان با رغبت وارد دوره ابتدایی شوند باید در ابتدا جذب دوره پیش‌دبستانی شوند؛ بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم توسعه پایدار و آینده پیشرفته خوزستان را رقم بزنیم باید روی دوره پیش‌دبستانی تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای آموزش‌وپرورش استان در خصوص امكان جذب اعتبارات لازم برای اجرای این طرح با توجه به ملی‌شدن اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش از امسال، خاطرنشان کرد: در ارتباط با برگزاری دوره آموزش زبان فارسی فشرده در مناطق دو زبانه بهتر است دقت نظر و بحث بیشتری انجام شود زیرا مشخص نیست که این دوره کوتاه‌مدت چه‌قدر بتواند موفقیت‌آمیز باشد.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که اعتبارات هزینه‌ای آموزش‌وپرورش ملی شده‌است و از این جهت دست استان در تخصیص منابع این طرح باز نیست، تصریح کرد: این اعتبارات از طرفي ملی و از سوی دیگر در سال‌های اخیر به شدت دچار کسری شده‌است؛ گفته می شود که 98 درصد اعتبارات هزینه‌ای آموزش‌وپرورش برای مباحث حقوق و دستمزد فرهنگیان پرداخت می‌شود اما در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها 105 تا 110 درصد اعتبارات براي حقوق پرداخت می‌شود به ویژه در دو، سه سال اخیر آموزش‌وپرورش نتوانسته اعتبار کیفیت‌بخشی را افزايش دهد.

وی با اشاره به رایزنی‌هايش با دکتر فانی برای تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار برای استان خوزستان به‌طور ویژه در قانون بودجه 93 به‌عنوان اعتبار کیفیت‌بخشی، ادامه داد: این ردیف اعتباری هنگامی که در مجلس بحث شد، گفتند چرا باید خوزستان را از استان‌های دیگر جدا کنید و اگر می‌خواهید یک اعتبار کلان ملی تعریف کنید و سپس تفکیک بخشی و استانی انجام دهيد. در نتیجه 250 میلیارد تومان تحت این عنوان اختصاص پیدا کرده‌است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش افزود: اما در حال حاضر واقعأ مشخص نیست سایر اعتبارات آموزش‌وپرورش چه وضعیتی پیدا می‌کند و آیا می‌توانیم در خلال اعتبارات حقوق و دستمزد، چیزی به کیفیت‌بخشی اختصاص دهیم یا خیر. بنابراین چشم‌انداز خیلی روشنی از جهت تخصیص اعتبارات آموزش‌وپرورش به موضوع پیش‌دبستانی دیده نمی‌شود؛ باید از برنامه استان در وزارت دفاع کنیم تا بتوانیم سهم خوبی از اعتبارات کیفیت‌بخشی به استان اختصاص دهیم.

عمادی تصریح کرد: با این وجود علي‌رغم اظهارات مسئولان برنامه‌ريزي استان که اعتبارات در استان در اختیار آن‌ها نیست تا منابعی را به موضوع پیش‌دبستاني اختصاص دهند، با توجه به اهمیت این مسئله برای توسعه استان باید در تخصیص اعتبارات استانی از مجاری مختلفی که امکان جذب اعتبار وجود دارد، کار شود. شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، استانداری و معاونت برنامه‌ریزی باید دقت کنند که اجرای برنامه‌های توسعه پیش‌دبستانی در خوزستان نیازمند حمایت استانی است زیرا وضعیت اعتبارات ملی چشم‌انداز روشنی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم وضعیت آموزش‌وپرورش خوزستان در جنبه‌های مختلف در مقایسه‌های ملی از نظر رتبه‌های کنکور ارتقا يابد باید اعتبارات بیشتری به بحث توسعه پیش‌دبستانی اختصاص داده شود زیرا استان‌هایی که در دوره‌های ابتدایی، متوسطه و ... در سطح ملی موفق بوده‌اند بخشی از سرمایه‌گذاری را قبل از ورود به دبستان انجام داده‌اند و این اثرات خود را در دراز مدت مشخص خواهد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار