تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۵۱۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان معارفه شد
سردار محمد علی‌پور به عنوان مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان معارفه شد.

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با حضور سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کشور امروز یکشنبه 1 تیرماه در مجتمع فجر اهواز برگزار شد.

عبدالمجید عقیلی، مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان در این مراسم تلاش در مسیر ترویج فرهنگ دفاع مقدس و جهاد و شهادت را نعمت و موهبتی الهی دانست و با اشاره به سیاست‌های خود در بنیاد اظهار کرد: قبل از هر اقدامی یک سازمان نیاز به آمادگی درونی دارد تا بتواند وظایف خود را به انجام برساند. تلاش‌های بنیاد در این مدت در دو فصل پایه‌ریزی شد. بخش اول توجه جدی به توانایی لازم درون مجموعه و اعتماد به آن و بخش دوم پشتیبانی از فعالیت‌های و برنامه‌هایی که بنیاد حفظ آثار به دنبال آنها بود.

وی ادامه داد: برای انجام مأموریتی به نام سیاست‌گذاری به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، هماهنگی با تمام دستگاه‌های فرهنگی پیگیری و از بسترهای خارج از بنیاد در یک تعامل منطقی شکل گرفت.

عقیلی اظهار کرد: در آغاز انتظاراتی که از مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان وجود داشت، با وظایف آن چندان مطابق نبود. از این رو با تبیین و تبلیغ خود و تشریک مساعی رسانه‌ها این عمل در استان مهیا شد و از توانمندی همه دستگاه‌ها جهت ارتباط، همگرایی و همکاری جهت اجرای برنامه‌های اثرگذار و ماندگار استفاده شد به طوری که در سال 91 و 92 در بخش مشارکت حرکت بسیار خوبی انجام پذیرفت؛ از جمله چهارده جشنواره خاطره،‌ شعر و داستان در طول سه سال در استان برگزار شد که به نظر برخی کارشناسان دامنه آنها فرا استانی بود.

مدیرکل سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان در ادامه از مجموعه اساتید دانشگاه‌ها به منظور کارشناسی دقیق، حوزه آجا و فرماندهی قرارگاه جنوب‌غرب ارتش، لشکر 92 زرهی، سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان، استانداری،‌ اصحاب و رسانه و مطبوعات همکاران انتظامی و مرزبانی استان تقدیر کرد و گفت: همه کارها روحیه جهادی قابل انجام است و روحیه جهادی و روح دفاع مقدس برای پیشبرد همه اهداف به ما کمک می‌کند.

در ادامه سردار محمد علی‌پور، مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌شهای دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان منبع و ذخیره و بزرگترین جایگاه دفاع مقدس در کشور است، گفت: انقلاب اسلامی را می‌توان به حرکت امام حسین(ع) تشبیه کرد. اما بین این دو حرکت دو تفاوت وجود دارد، تفاوت اول همراهی نکردن مردم با امام حسین(ع) اما حضور پابه پا و همه جانبه ملت ایران در حرکت امام خمینی(ره) است و تفاوت دوم آن است که بعد از قیام امام حسین(ع) مردم راه درست را گم کردند و مردم ایران پس از حرکت امام (ره)‌ در مسیر انقلاب قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: خوزستان جایگاه ارزش‌های دفاع مقدس است و وظیفه ما ثبت و انتشار این ارزش‌ها به منظور راهنمایی نسل‌های آینده است.

** ارز‌ش‌های دفاع مقدس ایجادکننده امواجی فراتر از منطقه است

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه بحث از ارزش‌های دفاع مقدس موضوع سرنوشت‌سازی است گفت:‌ آثار مبارک آن می‌تواند امواجی را در گستره کره زمین و فراتر از منطقه ایجاد کند و ملت‌ها را در صراط مستقیم نگه دارد.

آیت‌الله محسن حیدری در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه تقدیر از زحمات مدیر سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان که منشأ خیر و برکت و خدمات بسیار زیادی در استان شد، وظیفه اخلاقی و انسانی همه است، افزود: بنیاد حفظ آثار یکی از باقیات صالحات مقام معظم رهبری و بازوان ایشان در نیروهای مسلح است؛ چرا که بحث دفاع مقدس محدود به یک فترت زمانی هشت ساله نیست و با فرهنگ و سیاست اقتصاد و سرنوشت ملت ما نه تنها در عصر کنونی بلکه در اعصار آینده گره خورده است.

وی گفت: آثاری همچون شهادت‌طلبی، مدیریت جهادی، مردمی و ولایی بودن دفاع مقدس، حاکمیت معنوی، مقاومت در مقابله با ظلم و ستم و تجاوز اجانب از جمله ارزش‌های مقدسی است که به واسطه آنها ملت ما از دوران جنگ تحمیلی سرافرازانه و پیروز بیرون آمد. این ارزش‌ها عزت و کیان و مجد آینده ملت ما را بیمه می‌کند و اگر ملت ما از این ارزش‌ها عدول کند سرنوشتی به جز بدبختی نخواهد داشت؛ چرا که حفظ اقتدار تنها با حفظ این ارزش‌ها میسر است و این مطلبی است که در مورد ملت‌های دیگر هم صادق است.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: اگر دیگر ملت‌ها در مسیری که ملت ایران طی کرده، حرکت کنند به همین نتیجه دست می‌ِیابند و این حکم قطعی الهی است: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ؛ اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‌‏کند و گامهایتان را استوار مى‏‌دارد»(محمد، 7). هر ملتی به این فرهنگ عمل کند نصرت و عزت‌مندی برای او حاصل خواهد شد.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به الگوبرداری دیگر ملت‌های از ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در کشوری مثل لبنان مجموعه‌ای به نام حزب‌الله این روش و فرهنگ را در وجودشان ساری و جاری کردند و نتیجه آن افتخاراتی است که در این گروه آفریده شد و این تا حدود زیادی مرهون سرایت فرهنگ دفاع مقدس به لبنان است. همچنین مقاومت مردم فلسطین در مقاومت 22 روزه و 8 روزه مرهون این فرهنگ است. پیش از دفاع مقدس خبری از مقاومت در لبنان و فلسطین نبود. وقتی به این فرهنگ روی آوردند زنده شدند و سازشی که برخی از افراد در این کشورها بدان روی آوردند نتیجه ابتعاد از این فرهنگ است.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: این کشور مورد تاخت و تاز ده‌ها کشور قرار گرفت، آنها آمدند که مردم سوریه و پیش‌قراولان مقاومت را در هم بشکنند. اما نه تنها نتوانستند به اهداف شوم خود برسند بلکه فرهنگ مقاومت روز به روز قوی‌تر شد و نشانه آن، انتخابات سوریه و عقب‌نشینی‌های دشمنان آنان است. این به واسطه آن بود که فرهنگ مقاومت مردمی مطرح شد والا ارتش سوریه نمی‌توانست این همه پیشرفت برای کشور خود به ارمغان بیاورد.

آیت‌الله حیدری در ادامه به جریانات عراق و تهاجم گروهک داعش به این کشور و با بیان اینکه این گروه ثابت کردند که کلب معلَّم صهیونیست‌ها هستند، گفت: اینکه این گروه توانستند تعدادی ازاستان‌های عراق را اشغال کنند به دلیل آن بود که دولت عراق آن‌طور که باید و شاید نتوانسته است خود را به ارزش‌های دفاع مقدس مسلح کند. در حال حاضر با مطرح شدن این فرهنگ، بسیج مردمی به دنبال فتوای مرجع تقلید آنها شکل گرفت و مقابله با این تهاجمات به وجود آمد. اگر دولت عراق بتواند این نیروها را سازماندهی بسیجی‌وار کند به پیروزی خواهد رسید.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به انقلاب مصر عنوان کرد: آنان که پس از پیروزی انقلاب مصر بر سر کار آمدن از گروه اخوان‌المسلمین، این فرهنگ را به کار نگرفتند و ارتش خود را به مزدوران  دشمن سپردند و نتیجه آن شد که یک سال طول نکشید که اخوان‌المسلمین شکست خوردند چرا که این فرهنگ را نفهمیدند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنابراین بحث از ارزش‌های دفاع مقدس موضوع سرنوشت‌سازی است. نباید فکر کنیم که این ارزش‌ها محدود به کاروان‌های راهیان نور و چند یادمان است بلکه آثار مبارک و نورانی آن می‌تواند امواجی را در درون ملت و گستره کره زمین و فراتر از منطقه ایجاد کند و ملت‌ها را در صراط مستقیم نگه دارد. بنابراین باید باور قلبی خود را نسبت به این حرکت بیشتر کنیم.

آیت الله حیدری در ادامه سخنان خود با تقدیر از ساختن یادمان مقاومت عشایر در گمبوعه گفت: این واقعه یکصد سال پیش در مقابله با انگلیسی‌ها اتفاق افتاد و بین 500 الی 1000 نفر از مردم این منطقه به شهادت رسیدند. این حرکت بود که زمینه‌ساز گرایش جوانان ما به دفاع مقدس شد. از این رو می‌بینیم از میان 23 هزار شهید خوزستان، 12 هزار شهید آنها از میان جوانان عرب بودند و با اینکه دشمن به بهانه اینها جنگ را به کشورمان تحمیل کرد اما جوان‌های عرب راهی میدان جهاد شدند و این همه شهید دادند.

وی اظهار کرد: این رشادتها بی‌زمینه نبوده است. این روحیه مقاومت در رگ و خون عشایر جریان داشته و واقعه جهاد عشایر بر ضد انگلیسی‌ها اثر بسیار مهمی در این زمنیه داشت. جوانان با این فرهنگ توانستند آن رشادت‌ها را در دوارن جنگ تحمیلی بیافرینند. جوانان ما امروز به شدت نیازمند این فرهنگ هستند. فرهنگ جهاد و مقابله با بیگانگان مخصوصاً دشمنی که صد سال پیش آن همه جنایت را در کشور ما به وجود آورد. خوشبختانه با نظر صائب رهبر معظم انقلاب این یادمان تأسیس شد و در حال حاضر سریالی با این موضوع در حال تهیه است تا مردم بیشتر با جهاد عشایر و خصوصیات این واقعه آشنایی پیدا کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار