تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۵۱۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توديع و معارفه مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان؛
فرهنگ را با دستور نمی‌توان ساخت
آیین توديع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صبح یکشنبه (1 تیر 93) در تالار کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید لطف‌الله سپهر، مدیر كل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت:  از سال 89 که در این سمت وارد شدیم تاکنون فعالیت‌های زیادی را انجام دادیم در حوزه مسجد و قرآن تحولات خوبی صورت گرفت. همچنين مؤسسه رسمی قرآنی که در خوزستان چندین مورد بودند افزایش یافتند. در حوزه روزنامه‌ها و نشریات نيز خیز خوبی را برداشتیم. قبلاً چهار نشریه داشتیم اما الان به 12 نشریه فعال می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه چاپ و نشر تحولات خوبی صورت گرفت و می‌توان گفت ماشین‌های چاپی که در استان ما هستند از دیگر ماشین‌های چاپ کشور پیشرفته‌تر هستند.

او بیان کرد: کانون‌های تبلیغات و آموزشگاه‌های هنری پیشرفت و توسعه خوبی داشتند. همچنین در طول این مدت جشنواره‌ها و کنگره‌های بسیاری در استان برگزار شد و حتی برای اولین بار جشنواره فیلم فجر را داشتیم و دو فیلم بلند سینمایی را نیز به صورت مشارکتی در خوزستان ساختیم.

سپهر خاطرنشان كرد: در طول این مدت مدیریتی پروژه‌های زیادی را تکمیل، تجهیز و احداث کردیم و همچنین در دولت تدبیر و امید و مدیریت آقای مقتدایی (استاندار خوزستان) اعتبارات ما رشد خوبی داشت و اهتمام ویژه‌ای شد. امیدواریم با نظارت و اهتمام دکتر مقتدایی و معاونانشان تحولات مبارکی را در استان خوزستان شاهد باشیم.

مدیركل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار كرد: خوزستان زنده و پویا است و استعدادها و توانمندی‌ها متعددی در بخش‌های مختلف دارد و به تنهایی استان خوزستان می‌تواند در حوزه شعر، موسیقی، ادبیات و چاپ نشر و هنرهای تجسمی خلیج فارس را تأمین کند.

او گفت: امیدواریم که  مديريت جديد که سبقه فرهنگی دارد شاهد تحولات خوبی باشیم.

سپس فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان، گفت: کار کردن در عرصه فرهنگ و هنر که افرادي حساس دارد و نازک‌بین‌اند مشکل است و باید کسی در این عرصه حضور يابد که از دانش لازم برخوردار باشد و مورد پذيرش هنرمندان و اصحاب رسانه باشد.

او بیان کرد: ما دستگاه‌های فرهنگی در کشور زیاد داریم و همه مشکلات این حوزه مربوط به فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌باشد.

وي تصريح كرد: اصلاً حوزه هنر دستوری نیست و فرهنگ را با دستور نمی‌توان ساخت. طوری که حتی به هنرمندان نیز نمی‌توان دستور داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام عرصه‌ها بايد بتوانند زمینه و بستر را برای رشد و پیشرفت فراهم کند تا استعدادها شکوفا شود و اصحاب هنر در این عرصه به بالندگی برسند و این ممکن نیست جز این که کارها به دست مردم سپرده شود.

خبير ادامه داد: هر چه ما عرصه‌های فرهنگی را تقویت کنیم شرایط اجتماعی و فرهنگی بهتری را در کشور خواهیم داشت. اگر فرهنگ طبق گفته حضرت امام  (ره) درست شود مملکت اصلاح می‌شود.

همچنين حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگر ما نیازمند به توسعه معارف اخلاقی و دینی هستیم و اگر می‌خواهیم جامعه فرهیخته و رو به جلویی داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز این که به معارف و مفاهیم قرآنی بپردازیم. اگر امروز بحث فرهنگی بحثی جدی است و رشد آن مورد انتظار همه است بستر این رشد همین بستری است که خداوند متعال برای ما تبیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما از دینی برخورداریم که جامعیت آن در همه حوزه‌ها با هیچ مکتب و مذهبی قابل قیاس نیست.

او ادامه داد: هر جامعه‌ای که دچار افراط و تفریط شود رو به انحراف می‌رود و ما متأسفیم که امروز عده‌ای در درون جامعه اسلامی به نام اسلام فجایع و ظلم و بی‌عدالتی را دنبال می‌کنند و این جریاناتی که امروز دامن‌گیر جهان اسلام شده است به نام جریانات تکفیری و داعش و امثالهم این محصول افراط‌ها و تفریط‌ها و برداشت‌های غلط از دین و معارف دینی است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: ما امروز پیش از هر زمان دیگر نیاز داریم که انسان‌های مسلمان و متعادل تربیت کنیم و انسان یک بعدی نمی‌خواهیم بلکه مسلمان آگاه و عدالت‌خواه، حقیقت طلب و انسان دوست که برای انسان‌ها احترام و تکریم قائل است و باور کند که انسان از حق حیات سیاسی برخوردار است را مي‌خواهيم.

نوش‌آبادی تاكيد كرد: خوزستان کلید واژه فرهنگ مقاومت و سرزمین مجاهدان فی سبیل الله و سرزمین پاکان در راه خدا است. قدم به قدم این استان پهناور متبرک است به قدوم مجاهدان راه خدا و ایثارگران كه یاد و خاطره همه آن‌ها را گرامی میداریم.

او ادامه داد: خوزستان مهد پرورش انسان‌های بزرگ، علما، دانشمندان و شاعران و ادبای زیادی است.

وي بیان کرد: خوزستان حقیقتاً از سرمایه‌های فکری، معنوی، ادبی و هنری برخوردار بوده و هست و ما به همه کسانی که امروز دارند این مسیر را طی می‌کنند و ادامه دهنده همان راهی هستند که دعبل خزایی‌ها و امین پورها و بهبهانی‌ها طی نمودند افتخار مي‌كنيم.

نوش‌آبادي خاطرنشان كرد: امیدواریم که ما بتوانیم از این بستری که امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم شده راه رشد و توسعه دینی و اسلامی ایرانی را دنبال کنیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشاره به قدرت‌الله سپهر گفت: بنده به سهم خودم و به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور آقای جنتی از زحمات ایشان تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: قطعاً از ایشان در سایر مسؤولیت‌های دیگر استفاده خواهد شد چراکه ایشان از مدیران با تجربه ما هستند و خوشحالیم که به جای ایشان شخصیت فرهنگی علمی و ادبی و هنری از جنس خود مردم در این مسؤولیت قرار می‌گیرند که مورد حمایت اصحاب فرهنگ و رسانه است.

او اضافه كرد: من امیدوارم که آقای قنواتی بتواند از استعدادها و ظرفیت‌های فکری و هنری این استان فرهنگ‌خیز استفاده كند. اداره کل ارشاد باید به روی همه صاحبان ایده باز باشد و باید مجال حضور و بستر حرکت و مشارکت برای همه عناصر فرهنگی استان فراهم گردد.

نوش‌آبادي بیان کرد: همچنين بايد با احترام به همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها به سیاست‌ها و برنامه‌های حقوقی پرداخت. ملاحظات را نيز در نظر می‌گیریم اما به سیاست‌ها و برنامه‌ها بدون هیچ گونه افراط و تفریط عمل می‌کنیم چراکه حوزه فرهنگ و هنر حساسیت دارد و نگاه‌های زیادی به این حوزه است.

در ادامه همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: امیدوارم فضای سکون و رکودی که چندین سال است جامعه فرهنگ و هنر استان را فراگرفته با تدبیر و امید به سمت پويايي حرکت کند تا فضای فرهنگی و هنری بر اساس سیاست‌های مصوب نظام و سیاست‌های دولت در جهت اهداف نظام پیش برود. فکر می‌کنم یکی از مشخصه‌هایی که حوزه فرهنگ و هنر در استان خوزستان دارد این است تعامل بین جوامع انسانی را ايجاد كند.

او خاطرنشان کرد: ما در استان خوزستان اقوام و گروه‌ها و جوامع مختلفی داریم که امیدواریم فرهنگ بتواند به همبستگی بین انسان و قوم‌ها کمک کند و فرهنگ بتواند دروازه‌ای باشد برای توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مسایل اجتماعی.

قنواتي تاكيد كرد: فرهنگ محل تعامل و اعتماد  است و حوزه فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز رشد تعالی و ترقی وحدت بین همه مردمان یک سرزمین باشد.

او ادامه داد: فرهنگ روح، هويت و شناسنامه ما است. سیاست نیست که هر لحظه تغییر کند و رفتار جناحی نیست که هر لحظه تغییر کند. فرهنگ مانا و ماندگار است و با ما بزرگ می‌شود و رشد پیدا می‌کند. نباید حوزه فرهنگ را محل دعواهای جناحی کوتاه مدت کرده و برای این که به یک فرصت سیاسی و موقعیت سیاسی قرار بگیریم چماق آن را بر سر فرهنگ کوبید. پیکره فرهنگ تحمل دعواها و جریانات سیاسی را ندارد. باید محکم جلوی این جریانات ایستاد.

قنواتي اظهار كرد: سیاست مدام در حال تغییر است. اما در حوزه فرهنگ این گونه نیست. حوزه فرهنگ همواره حوزه پویایی است و حوزه بالنده‌ای است و هنرمندان نیز این گونه‌اند. هیچ وقت از حوزه فرهنگ آسیبی به کسی وارد نشده است. امیدواریم که همه ما در فضای جدیدی که به وجود می‌آید به خوبي استفاده كنيم و من به عنوان یک عضو کوچک همواره همراه فرهنگ و هنرمندان هستم و تمام سعی و دغدغه من این است که قدم‌هایی هر چند کوچک در حوزه فرهنگ ، هنر و اعتلای فرهنگ اسلامی و انقلاب بردارم.

در پایان اين مراسم از سید لطف‌الله سپهر قدردانی شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار