تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۵۳۵۰
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح جدید وزرات کشور برای تقسیم منطقه ای ایران فاقد کارشناسی ملی و مطالعات میدانی است
چگونه می توان اختلافات فرهنگی و زبانی کردستان و آذربایجان شرقی را نادیده گرفت آن طور که کارشناسان وزرات کشور این دو استان را در یک منطقه قرار می دهند، آن وقت کرمانشاه را که نزدیک ترین بافت جمعیتی و فرهنگی را به کردستان دارد، در منطقه چهار مرکب از خوزستان و استان مرکزی قرار می دهند؟ چگونه است که مازندران با همه اشتراکات منطقه ای و تاریخی اش با گیلان، از آن جدا می شود و در کاسه تهران بزرگ جای می گیرد و استان چهارمحال بختیاری که نزدیک ترین به خوزستان است جای خود را به استان مرکزی می دهد!
خوزنیوز: وزرات کشور طرحی را در دست اجرا دارد که ایران را به مناطق جدیدی تقسیم می کند به طوری که هر منطقه با در برگرفتن چند استان، اهداف منطقه ای خاصی را برای خود تعریف خواهد کرد. اما برخی نیز بر این عقیده اند که این طرح می تواند برخلاف نظرات مسئولان این وزراتخانه، مقدمه یک بحران جدید در کشور باشد.

رحمانی فضلی، وزیر کشور اگر چه این طرح را به منزله مخدوش کردن تقسیمات کشوری بر اساس استان های موجود نمی داند اما گفته است که در منطقه بندی جدید ایران، مولفه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مدنظر قرار دارند.

رحمانی فضلی در سومین همایش مدیریت شوراها که ماه گذشته در تهران برگزار شد، تصریح کرد که این طرح برای آن است که بخشی از اختیارات دولت به مناطق واگذارشود. او گفته بود: ما با واگذاری بخشی از اختیارات دولت به مناطق می توانیم مشارکت منطقه ای را در سطح ملی معنی دار کنیم.

استانهای کشور به 5 منطقه تقسیم شدند / نقشه

با این که دولت تا پیش از این، درباره طرح یاد شده کمتر خبری را منتشر کرده بود اما اظهارات رحمانی فضلی حاکی از آن بوده که این طرح دارای زمینه کارشناسی لازم است: ما در این وزارتخانه کارگروهی با حضور افراد شاخص ایجاد کرده ایم و روی منطقه بندی جدید در ایران کار می کنیم.

با این حال وزیر کشور اعلام نکرد که این کار کارشناسی چگونه و با حضور کدام کارشناسان و با چه تخصص هایی صورت گرفته که بسیاری در استان های کشوراز آن بی اطلاع هستند. در حالی که ایران با بافت جمعیتی متنوع و با قومیت های دارای سابقه تاریخی و فرهنگ های جاری در جغرافیای موجود است، اعلام تقریبا ناگهانی این طرح پیش از آن که اهالی استان های کشور را خوشحال کند، بهت زده و متعجب کرده است.

وزیر کشور با فراق بال و خاطری آسوده از این طرح گفته بود: اگر ما به جای یک استاندار، پنج یا شش استاندار در یک منطقه و یک رییس منطقه داشته باشیم، رییس منطقه می تواند در سطوح ملی اظهارنظر و در جلسات ملی نیز حضور یابد.

او همچنین اعتقاد خود به طرح یاد شده را این گونه اعلام کرد که با منطقه بندی کردن کشور به جای اینکه وزیر کشور نماینده 31 استاندار در دولت باشد می تواند نماینده شش منطقه باشد.

اظهارات رحمانی فضلی که بطور کامل در رسانه ها آمده است، اگر چه در قالب جملاتی آمده که نشان می دهد دولت می خواهد قدرت بیشتری را از طریق نهادهای واسطه به مردم بدهد، اما نکته ای را که ایشان و همکاران شان در وزرات کشور فراموش کرده اند این است که دست زدن به تغییراتی که پایه و اساس آن هنوز روشن نشده و معلوم نیست که چه تبعات پیش بینی نشده ای خواهد داشت، بسی خطرناک تر از طرح های غیرکارشناسی است که دولت پیشین به آنها مبادرت می کرد و البته به آنها معروف بود.

در حالی که وزیر کشور این طرح را در جهت متعادل کردن وزن توسعه و برخورداری عادلانه مناطق کشور از امکانات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می داند، معلوم نیست که چگونه ایشان به این نتیجه رسیده اند که علت این عدم برخورداری ها ریشه در تقسیمات کشور دارد؟

او گفته : ما در حوزه های مختلف به گونه ای اداره می شویم که نتیجه عینی و ملموس آن اداره، عدم توازن و تعادل منطقه ای است که ایجاد کلانشهرها و تهرانی با 10 میلیون جمعیت، تمرکز بیش از 75 درصد ثروت و شرایط زیستی نامناسب را به دنبال داشته است.

البته رحمانی فضلی از این هم جلوتر رفته و با پیوند زدن این طرح با تاریخ معاصرایران اظهار کرده است: اگر ریشه مدیریت را در 100 سال اخیر بررسی کنیم می بینیم که یک نظام استبدادی در راس کار بوده و مردم جایگاهی در تصمیم گیری نداشتند.

حال چگونه بی آنکه ضعف های تاریخی این ساختار سیاسی استبداد زده بررسی و علل مستقیم و یا پیرامونی آن را شناخته شوند، این امکان برای اهالی وزارت کشور ایجاد شده که یقین حاصل کنند با اجرای این طرح هم تعادل به توسعه کشور برمی گردد و هم تمرکز از ریخت سازمان اداری کشور رخت برخواهد بست، نکته مهمی است که ما از آن بی خبریم.

در همین حال جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشورنیز در ابتدای این هفته با اعلام آغاز رسمی اجرای طرح، گوشه هایی از آن را آشکار می کند. هر چند توضیحات این مقام مسئول ، حالا دیگر روشن می کند که فقدان مطالعات در حوزه تاریخ توسعه و عدم شناخت دلایل عقب ماندگی های برخی از مناطق کشور، چیزی است که در بنیاد این طرح پنهان شده است.

او گفته: یکی از مهمترین اهداف این بود که به جای توسعه خود استان ها، منطقه ها را توسعه دهیم و این مهم یکی از اولویت ها به حساب می آید.

ناصریان تاکید می کند که تشکیل 5 منطقه باعث می شود تا به جای آنکه استانها مسیر طولانی را طی کرده و برای رفع مشکلات به تهران بیایند، موضوعات مشترک خود را با استان های همجوار مطرح کنند و راه حل مناسب را بیاندیشند.

در حالی که این معاون وزیر معتقد است که در منطقه ای شدن کشور، به همجواری، محل جغرافیایی و اشتراکات توجه شده است، اما با کم ترین تاملی که در فهرست استان هایی که در مناطق یاد شده جای داده شده اند، چنین بر می آید که آنچه اساسا به آن توجه نشده است همین اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی است.

بطور مثال معلوم نیست که استان گیلان چه وجه مشترک جغرافیایی و بومی با استان آذربایجان شرقی و غربی از آن جالب تر با کردستان دارد که در منطقه سه قرار داده شده است؟ یا مثلا چگونه می توان اختلافات فرهنگی و زبانی کردستان و آذربایجان شرقی را نادیده گرفت آن طور که کارشناسان وزرات کشور این دو استان را در یک منطقه قرار می دهند، آن وقت کرمانشاه را که نزدیک ترین بافت جمعیتی و فرهنگی را به کردستان دارد، در منطقه چهار مرکب از خوزستان و استان مرکزی قرار می دهند؟

چگونه است که مازندران با همه اشتراکات منطقه ای و تاریخی اش با گیلان، از آن جدا می شود و در کاسه تهران بزرگ جای می گیرد و استان چهارمحال بختیاری که نزدیک ترین به خوزستان است جای خود را به استان مرکزی می دهد تا این استان در کنار ایلام! همسایه خوزستان شود!!

اقایان دلیل می آورند که با این تقسیم بندی، وزن توسعه کشور را به سوی تعادل خواهند برد اما نمی گویند که مراد از توسعه و پیشرفت در قرن بیست و یکم از نظر آنان چیست که استان هایی که هیچ گونه تجربه مشترکی در پیش برد توسعه از طریق ایجاد و بکارگیری لوازم مشترک آن را ندارند، چگونه می توانند تجربیات خود را درباره توسعه آن هم بالاتفاق به میدان آورده و بعد هم موفق شوند؟

اگر بطورواقعی مشکل این کشور این است که دولت در چنبره قدرتی که خود برای خود ساخته، گرفتار شده و مشارکت به کمترین میزان رسیده است، چاره این نیست که گره ای بر گره های دیگر بیافزایم. اگر مجاری دولت دچار انسداد است چه فرقی می کند که ده ها مرکز دیگر با انگیزه توزیع قدرت در این مسیر ایجاد شوند؟ وقتی قلب اداری و بوروکراسی در ایران ضعیف و بیمار است، اگر ده ها نقطه دیگر به آن بیافزایم، باز هم بواسطه این قلب بیمار، این نقاط جدید بعد از مدتی نه تنها کمک حال نخواهند بود، که بر دردها خواهند افزود.

چطور می توان انتظار داشت که سازمان های ادرای و صنعتی در استان های برخورداری مانند اصفهان یا فارس یا خراسان رضوی، موجبات تحول و پیشرفت را در جایی مانند کهگلویه و بویر احمد یا سیستان و بلوچستان ایجاد کنند حال آن که اگر چنین زمینه ای تاکنون وجود داشت، تقسیمات اداری کشور نمی توانستند مانع این اتفاق باشند.

جالب است که در حالی که تجربه نهادهایی مانند شوراها نشان می دهد که نه زمینه فرهنگی و اجتماعی لازم برای استفاده بهینه از کسب قدرت بیشتر توسط این نهادها وجود دارد و نه دولت علاقه ای دارد که اختیارات خود را به سادگی به نهادهای این چنین واگذار کند، طرح گسترده و نامتجانسی از نظر محتوای بکارگرفته شده ، می تواند به همین میزان پیشرفت اندکی که در توزیع قدرت پدید آمده است، ضربات کاری وارد کند.

انتظار از دولت آقای روحانی این بود که مردم ایران دیگر با طرح هایی که در اتاق های دربسته کارشناسی و مصوب می شوند، کمتر روبرو گردد و حال آن که با اشکار ساختن طرح اخیر آن هم در گستره ای با این وسعت، به نظر می رسد که زمینه تولید طرح های این چنین، همچنان طرفداران پروپا قرصی در دولت دارد.

حق این بود که چنین طرح های مهمی که گستره عملیاتی آنها در حد یک کشور بزرگ مانند ایران است، ابتدا در مقیاس های کوچک تر و با تبعات کمتر در معرض نقد و بررسی قرار می کرفت و پس از آن به یک مجموعه بزرگ تر راه می یافت. پرسش این است که ایا در وضعیت کنونی کشور و منطقه خاورمیانه و نیز با توجه با مشکلات عدیده کشور، دولت روحانی می تواند با نتایج پیش بینی نشده طرح روبرو شود؟ و آیا اجرای ناقص و تقلیل پذیر طرح، بر اعتماد به نفس عمومی مردم ایران در پذیرش هر چه بیشتر مسولیت های دولت، ضربه نخواهد زد؟

امید است تا دولت محترم، با سعه صدر بیشتر به راه در پیش بیاندیشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
4
29
توهینی بدتر از این نیست که دبیری این منطقه به دست کرمانشاه افتاده است البته همه می دانیم قایم مقام وزیر کشور یه کرمانشاهی است.استاندار خوزستان نماینده ولی فقیه نمایندگان خوزستانی برای یکبار هم شده جلوی این طرح به شدت توهین آمیز به خوزستانی ها و خوزستان عزیز را بگیرن.خوزستان به تنهایی ایران را دارد نان می دهد بعد اینجور جوابش را می دهند که باید زیر دست یه استان کوچک باشد؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
2
24
واقعا طرح مسخره ای است.استان خوزستان زیر نظر کرمانشاه بشود!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
1
17
درتمامی مناطق استان های شاخص رییس منطقه هستند جز در منطقه ما.جای تاسف دارد که اکنون استاندار یک استان کوچک و به استاندار استان پهناور واستراتژیک خوزستان دستور داده وتعیین تکلیف نماید.ظاهرا در تمامی مسائل باید سرنوشت خوزستان اینچنین باشد.دریغ از یک فریاد از سوی مسئولین ونمایندگان استان.
karoon
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
2
19
شما دقت كنيد كساني كه مخالف اين طرح هستند اصولا استان هايي هستند كه تنها از پول، صنعت، كشاورزي و منابع آب و خيلي چيزهاي خوزستان دارن سود ميبرن و خوزستان شده كيف پولي آنها. استاني كه ميگي نصف جهاني ثابت كن بدون حمايت خوزستان ميتوني سر پا بموني. خوزستان بايد براي خودش يك ايالت جدا شود.
karoon
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
2
10
شما دقت كنيد كساني كه مخالف اين طرح هستند اصولا استان هايي هستند كه تنها از پول، صنعت، كشاورزي و منابع آب و خيلي چيزهاي خوزستان دارن سود ميبرن و خوزستان شده كيف پولي آنها. استاني كه ميگي نصف جهاني ثابت كن بدون حمايت خوزستان ميتوني سر پا بموني. خوزستان بايد براي خودش يك ايالت جدا شود.
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
20
کرمانشاه بزرگترین صنعتی که داره نان خرمایی پزی بعد میشه استان درجه یک گروه و خوزستان که کل مملکت رو تغذیه می کنه با اون پیشینه صنعتی تاریخی کشاورزی میشه زیر مجموعه واقعا .......که از ماست که برماست
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
9
وزارت کشور داره با این کار داره آب میریزه تو آسیاب ...
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
9
4
ریاست منطقه. دوره ای ومتغیر میباشد
قابل توجه دوستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
چرا از خودت حرف در میاری معاون وزیر کشور به صراحت گفته :
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور با اعلام این مناطق و اسامی استان ها، گفت: دبیرثابت هر کدام از این مناطق تهران، اصفهان،آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خراسان رضوی هستند.
کجا گفته دوره ای و متغیر گفته ثابتتتتتتتتتت
خزرجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
12
واقعا مسخره هست این طرح خوزستان که شهر اهواز با جمعیت چهار و نیم میلونی به کرمانشاه داده شود بعد این که خوزستان 75 درصد نفت ایران تامین میکنه علاه بر این از لحاظ کشاورزی ، اقصتادی ، مرزی زمینی و بنادر مهم داره وافعا مسخره
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
13
1
چرا اینقدر شلوغش کردید نویسنده محترم فراتر از تصورات موضوع را بیان کرده
نمیشود تقسیمات را بر اساس خواستهای افراد یا استانها در نظر گرفت
این کار بر اساس نقاط جغرافیایی بوده از قبیل استانهای جنوبغرب یا بر اساس یکسری شاخصها که اگر کمی تامل شود به روشنی مشخص است
کی گفته استان کرمانشاه باید برای ما تصمیم بگیرد این حرفهای بچه گانه چیه
دبیری را خود استانها انتخاب میکنند مثل مجمع نمایندگان
اینکه بعضی از استانها میبایست در حوزه دیگری باشد خیلی مهم نیست باید اصل طرح را از زاویه دیگری دید .....
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
9
سلام خیلی متاسفم که اینجوری تصمیم گرفته می شود فقط میتونم بگم واقعا بی سوادن ما هم کشورو به دست چه کسانی دادیم اخه خوزستان با این عظمت باید زیر نظر کرمانشاه باشد . به استان خوزستان توهین شده
خسروی
|
United Arab Emirates
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
4
اگر واقعا این طرح کارشناسی شده حتی نبایستی از نمایندگان خوزستان نظر خواهی کنند چرا مسئولین نفاق وتفرقه را در مملکت گسترش میدهند.مطمئن باشید اگر این طرح اجرایی شود دودش به چشم خیلی ها میرود که بدون کارشناسی مثل داستان آب کارون مدیریت این کارها را بدست میگیرند.البته ... نمایندگان بختیاری نشین وخوزستانیها مزید بر علت شده.
رضا از اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
4
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز مجلس را بر عهده داشت، درباره انتشار اخباری مبنی بر اجرای طرح تقسیمات کشوری، گفت: صبح امروز برخی از دوستان خبری راجع به بحث تقسیمات کشور مطرح کردند که وزیر کشور در این باره گفت که به طور کلی این موضوع خلاف واقع است و این خبر کاملا تکذیب می‌شود.

این در حالی است که روز گذشته خبری به نقل از معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کشور منتشر شد، که استان‌های کشور به 5 منطقه تقسیم شدند.

صبح امروز نیز، بیش از 60 نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور، خواستار منتفی شدن طرح تقسیم کشور به 5 منطقه و جلوگیری از التهاب در کشور شدند
مسعود
|
Finland
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
5
جالبه باید ببینیم نظر نمایندگان خوزستان تو مجلس چیه. هیچی مگه تا حالا کار مثبتی کردن که حالا بخواهیم ازشون انتظار داشته باشیم
فقط دم از ملی بودن خوزستان میزنن اما وقتی صحبت از امتیاز دادن باشه استانی مثل کرمانشاه از ما بالاتره . نماینده های خوزستان فقط نماینده...
مريم اميري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
6
واقعا خيلي ظلمه
البته ما هم كه... ميشيمو چيزي نميگيم و هي بايد تو سري بخوريم
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
8
فقط میتونم بگم خیلی مسخره س.... خوزستان با این عظمتش بره زیر مجموعه ی شهری بشه که مردمش واسه کار می یان خوزستان .... خوزستان استان صنعتی و نان آور ایرانم است چرا اینقدر تو سرش میزنید دلیلش چیست؟؟؟؟ چون دسته مردم خوزستان نمک نداره ؟
نازنین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
8
این طرح قابل تامل است،چرا باید خوزستان همیشه تو سری خور باشد!!!
عبدالقادر
|
-
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
1
9
خوبه والله، کرمانشاه بشه رئیسمون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خالد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
2
2
باید این طرح رو از یک منظر دیگر نگاه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
ما از منظر عدالت نگاه می کنیم.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
1
4
تبریک به نمایندگان خوزستان
اهوازی
|
United States of America
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
0
6
واقعا مسخرس که کرمانشاه به جای اهواز دبیر ثابت این منطقه باشه...
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
0
4
قانونگذاران ما شب میخوابند صبح پا میشن طرح میدن ،تز میدن ، به جای اینکه به فکره نون شب مردم باشند، دنبال یکسری مسائل ...و ... گری در بین مردم هستن آخه تقسیم بندی منطقه را از کجا در اوردید!!!
مسجدسلیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
0
2
این طرح برای ایجاد جنگ قومی در ایران کاملا" مناسبه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
1
1
سوال براانگیزه که چهارمحال بختیاری تو دسته اصفهانه ، فقط خدا کنه کمر به قتل کارون نبندن
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
0
2
کاملا مشخص است،استان چهارمحال وبختیاری که بیشترین اشتراکات با استان خوزستان دارد به منطقه دو(اصفهان) میرود به دلیل رودخانه های ان است و منطقه دو(اصفهان)خود را دریاهای ازاد هم میرساند ومتاسفانه باخوزستان به اینصورت برخورد میشود،مردم خوزستان میفهمند واز نمایندگان و مسولین انتظار واکنش مناسب را دارند
روحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
0
2
به خدا نون مردم واجب تره!خوزستان ناموس ایرانه کرمانشاه دبیرمان باشد.نماینده های عزیز چی می کنن چه گلی می زنن.عجب بازی شده این ................فردوسی پور خودت ادامه ش رو بگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
0
1
منطقه خوزستان به مرکزیت اهواز می بایست شامل استانهای چهارمحالبختیاری کهکلویه و بویراحمد بوشهر فار و لرستان باشه منطقه اصفهانم باید شامل یزد و مرکزی کرمانشاه و ایلام باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
0
1
از قبل سرمایه های استان خوزستان خیلی از استان ها به سامان رسیده اند بگذارید این استان های محروم هم به سامان برسند
به قول کلاه قرمزی ها مگه چیه
رضا
|
Finland
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
1
1
وقتی خوزستان وجود نداشته کرمانشاه مرکزبوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
3
وقتی همدان پایتخت بود کرمانشاه یک روستا بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
0
3
همدان پایتخت تاریخ وتمدن ایران زمین باید زیر مجموعه کرمانشاه شود..... واقعا مسخره است.
حسات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
1
طرح بسیار نسنجیده و زیانباری است.
اختلاف های قوم و قبیله ای را تشدید میکند.
:
:
:
آخرین اخبار