تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۶۵۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجارخوزستانی آمادگی لازم برای تامین کالاهای مورد نیاز استان بصره عراق را دارند
مجلس محلی استان بصره عراق ورود کالاهای عربستانی به این استان را ممنوع کرد.

رییس مجلس محلی استان بصره گفت: با توجه به حمایت کشور عربستان از تروریست های تکفیری و گروه داعش از پنج روز پیش و با نظر مجلس محلی استان بصره، ورود کالاهای کشور عربستان به این استان ممنوع شد.

خلف عبدالصمد خلف در نشستی با حضور مسوولان و تجار استان خوزستان در محل پایانه مرزی شلمچه اظهار امیدواری کرد که به زودی تمامی استان های کشورعراق ورود کالا از عربستان را ممنوع کنند.

وی گفت: کشور عربستان به صورت غیرمستقیم و از طریق برخی تجار فعال در عراق کالاهای مورد نیاز تروریست ها را تامین می کند.

رییس مجلس محلی استان بصره عراق افزود: هم اکنون دو استان واسط و کربلا نیز ورود کالاهای کشورعربستان را ممنوع کرده اند تا کمک رسانی این کشور به تروریست های گروه داعش متوقف شود.

عبدالصمد خلف بیان کرد: همه مسوولان کشور عراق می دانند که عربستان از گروه تروریستی داعش حمایت می کند و با توجه به خصومت کشورعربستان با کشورهای عراق ،لبنان ،سوریه و ایران باید تعاملات بیشتر شود .

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال 2003 تاکنون نزدیکترین کشور به عراق بوده و توافقنامه های همکاری بسیار خوبی بین تجار خوزستان و استان بصره منعقد شده است.

این مقام عراقی در خصوص وظایف مجلس محلی استان بصره عراق گفت: تمامی قوانین در استان بصره توسط مجلس محلی وضع می شود و استاندای بصره نیز مسوول اجرای این قوانین است.

عبدالصمد خلف خواستار تهیه کالاهای مورد نیاز استان بصره توسط تجار خوزستانی شد و افزود: با تحریم کالاهای عربستانی امیدواریم تجار استان خوزستان و ایران بتوانند نیاز های استان بصره را تامین کنند.

وی به ایجاد نمایشگاه دایمی استان خوزستان در استان بصره اشاره کرد و گفت: با توجه به موفقیت نمایشگاه سال قبل استان خوزستان در بصره مسوولان دو استان در تلاش هستند تا نمایشگاه دایمی خوزستان در بصره ایجاد شود.

رییس مجلس محلی استان بصره عراق بیان کرد: یکی از تفاهمات مهم منعقد شد بین دو استان بصره و خوزستان افزایش معاملات بین بازرگانان دو استان است که این تفاهمنامه موجب فعال شدن بخش های خصوصی و تجار دو استان شده است.

عبدالصمد خلف افزود: دربخش آموزش و پژوهش نیز دیدارهایی بین اساتید دو استان بصره و خوزستان انجام شده و اقدامات خوبی در زمینه تبادل استاد صورت گرفته است.

وی با اشاره به درمان برخی بیماران استان بصره در خوزستان گفت: در این خصوص باید از مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنیم که شرایط درمان بیماران استان بصره را به صورت رایگان در خوزستان فراهم کرد.

رییس مجلس محلی استان بصره خطاب به مسوولان استان خوزستان افزود: امیداریم دو درخواست مهم مسوولان استان بصره شامل افتتاح دروازه دوم تجاری مرز شلمچه و تامین کالاهای ضروری این استان توسط تجار خوزستانی انجام شود.

عبدالصمد خلف با اشاره به برگزاری روز اقتصادی استان خوزستان در بصره گفت: در این خصوص باید با تشکیل جلساتی اقدامات لازم برای برگزاری روز اقتصادی خوزستان در بصره و روز اقتصادی بصره در خوزستان انجام شود.

در این نشست مسوولان و تجار بخش خصوصی دو استان خوزستان به بیان راهکارهایی برای بیشتر شدن ارتباطات تجاری بین دو استان خوزستان و بصره پرداختند.


** تجارخوزستانی آمادگی لازم برای تامین کالاهای مورد نیاز استان بصره عراق را دارند

نماینده ویژه ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در خوزستان گفت: با توجه به درخواست مسوولان استان بصره عراق برای تامین کالا، بخش خصوصی و تجاراستان خوزستان آمادگی لازم برای تامین کالاهای ضروری بصره را دارند.

علیرضا شیخ رباط در دیدار با مسوولان مجلس محلی استان بصره عراق و تجار این کشور در محل بازارچه محلی شلمچه افزود: در استان خوزستان ظرفیت های لازم برای تامین تمامی کالاهای مورد نیاز استان بصره وجود دارد.

وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری بین تجار خوزستان و بصره گفت: تاکنون جلسات بسیاری بین نماینده های بخش خصوصی دو استان برگزار و تفاهمنامه هایی نیز منعقد شده اما به دلایل مختلفی روابط بین تجار دو استان خوزستان و بصره به نحو مطلوب برقرار نشده است.

مشاور و نماینده ویژه استاندار خوزستان در هماهنگی اموربا کشورعراق گفت: در این نشست به دنبال ارایه راهکاری هایی برای افزایش ارتباطات بین بخش خصوصی و تجار دو استان خوزستان و بصره هستیم زیرا این دو استان از لحاظ فرهنگی و اعتقادی اشتراکات بسیاری دارند.

شیخ رباط بیان کرد: با نگاه به آینده مسوولان دو استان باید شرایط لازم برای افزایش ارتباط تجاری بین تجار خوزستان و بصره را فراهم کنند.

وی خواستار تشکیل کارگروهی برای راه اندازی خط آهن شلمچه به بصره شد و بیان داشت: با راه اندازی خط آهن دو استان خرمشهر و بصره میزان مبادلات کالا و صادارت دو استان بیشتر می شود.

نماینده ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در خوزستان با اشاره به ظرفیت های بنادر این استان گفت: بنادر خرمشهر و آبادان این ظرفیت را دارند تا بخشی از مبادلات کالا بین دو استان بصره و خوزستان از طریق این بنادر انجام شود.

شیخ رباط افزود: اتاق های بازرگانی اهواز ،خرمشهر و آبادان آمادگی دارند تا تجار خوزستانی را برای تامین کالا به مسوولان استان بصره معرفی کنند.

در این جلسه مقرر شد که جلسه مشترکی بین نماینده تجار استان های بصره با اتاق های بازرگانی اهواز ،خرمشهر و آبادان برگزار و در آن فهرست کالاهای مورد نیاز استان بصره به تجار خوزستانی ارائه شود.

بر اساس این گزارش در جلسه مزبور بنا شد نماینده های مقیم دو استان بصره و خوزستان برای فعالیت های تجاری و همچنین نماینده تام الاختیار دو استان در بخش زیرساخت ها و رفع مشکلات از سوی دو استان معرفی شوند.

از دیگر تصمیم های این جلسه برگزاری روز اقتصاد بصره و خوزستان در این دو استان بود که مقرر شد در 10 روز آینده جلسات هماهنگی د راین خصوص برگزار شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار