تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۵۵۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی‌از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های‌خوزستان
معاون امور طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وقوع آتش‌سوزی از عمده‌ترین عوامل تهدیدکننده جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده در خوزستان است.

عادل مولا اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا، وقوع آتش‌سوزی بیشترین عامل تهدیدکننده جنگل‌های استان خوزستان در منطقه دز و کرخه است که برای ما بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها اغلب به دو علت ایجاد می‌شوند؛ یکی این که زمانی که کشاورزان زمین‌های کشاورزی خود را که در اطراف جنگل‌هاست، به دليل سنتهاي كشاورزي منطقه آتش می‌زنند و این امر موجب سرایت آتش به جنگل‌ها شده و خسارت زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.

معاون امور طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: علت دوم متاسفانه آتش‌سوزی عمدی است. کسانی که برای سیاحت و گردش به جنگل می‌آیند، برای استفاده خود آتش روشن می‌کنند و در نهایت بدون این که از خاموش شدن کامل آتش اطمینان يابند، محل را ترک مي‌كنند و پس از آن، گرمای هوا موجب شعله‌ور شدن آتش و سرایت آن به نقاط دیگر جنگل‌ها می‌شود.

مولا اظهار کرد: اکنون نیز با گرم شدن هوا، شاخ و برگ‌ها کاملا خشک می‌شوند و گرمای شدید نيز در وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها بی تاثیر نیست، به طوری که از اردیبهشت ماه تا کنون 5 هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده پارک ملی دز و پارک ملی کرخه دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

وی همکاری و همراهی مسئولان محلی به خصوص اداره‌کل منابع طبیعی را از انتظارات اداره‌کل حفاظت محیط زیست دانست و گفت: چون بیشتر جنگل‌ها خارج از منطقه حفاظت شده است و جزو منابع ملی طبیعی محسوب می‌شوند بنابراين نياز است در هنگام وقوع این حوادث، منابع طبیعی وارد عمل شود که در حال حاضر این اقدلم صورت نمی‌گیرد و اداره‌كل حفاظت محیط زیست براي مهار آتش و جلوگیری از وقوع این حوادث اقدام می‌کند.

معاون امور طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با توجه به این که پارک ملی دز و کرخه زیستگاه گوزن زرد ایرانی است، لازم است در این زمینه همکاری‌های بیشتری صورت بگیرد.

مولا در خصوص آخرین وضعیت گوزن زرد ایرانی گفت: بحث میاز در زیستگاه گوزن زرد کامل کنترل شده است. استخرهای آب، تله‌های جذب حشرات، دوربین‌ها و اقدامات کنترلی همچنان در حال انجام است و به جز آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه مورد دیگری تهدیدکننده نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار