تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۶۵۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملکرد گمرک‌خرمشهر در 3 ماهه نخست‌سال
صادرات کالا از گمرک خرمشهر در سه ماهه نخست امسال 182 هزار تن کالا به ارزش 436 میلیارد ریال، معادل 17 میلیون دلار بوده است.

عمده کالاهای صادراتی شامل سیمان، انواع خاک رس، سنگ، قلوه‌سنگ، مواد آلی، گچ، آهک، سولفات باریم، مواد نباتی و خرما بوده كه به کشورهای عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، کانادا، کویت، انگلستان، اسلوونی و آلمان صادر شده است. در رویه صادرات، از سیستم آسیکودا استفاده می‌شود.

همچنين در اين مدت واردات کالا از گمرک خرمشهر 77 هزار تن کالا به ارزش 5 هزار و 332 میلیارد ریال، معادل 209 میلیون دلار از بوده است. این ميزان واردات نسبت به مدت مشابه سال 92 از نظر وزن 21 درصد افزایش، از نظر ارزش ریالی 32 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 28 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عمده کالاهای وارداتی شامل اتومبیل، لاستیک خودرو، لودر، بلدوزر، موتور و ژنراتور برقی، دستگاه‌های تهویه، پارچه، لوازم‌خانگی، پیچ و مهره، اشیاء شیشه‌ای و برنج است كه از کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی، تایوان، ژاپن، کره جنوبی، بحرین، فرانسه، مالزی، اندونزی، کویت، تایلند، ترکیه، بلژیک، ایتالیا، آلمان، ویتنام، عمان و پاکستان وارد شده است.

جمع درآمدهای عمومی گمرك خرمشهر که در سه ماه نخست امسال به حساب خزانه دولت واریز شده بالغ بر 764 میلیارد ریال است که این درآمدها نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در سه ماهه نخست امسال حجم ترانزیت خارجی بیشتر از ترانزیت داخلی بوده است؛ به‌طوري كه میزان ترانزیت داخلی از طریق گمرک خرمشهر، 515 تن کالا به ارزش 229 میلیارد ریال معادل، 6 میلیون و 315 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 230 درصد افزایش، از نظر ارزش ریالی 848 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری نیز 751 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

عمده کالاهای ترانزیت داخلی شامل کیف، کفش، پتو، البسه، لوازم آرایشی، عطر، پارچه، ظروف سرامیکی، تجهیزات شبکه، لوازم خانگی به استثنای کالاهای ممنوعه از قبیل کولر و یخچال است. کشورهای مبدا که ترانزیت داخلی کالاهای آن‌ها در خاک کشورمان صورت گرفته، امارات متحده عربی، ترکیه، چین و کویت هستند.

از سوي ديگر ميزان ترانزیت خارجی از طریق گمرک خرمشهر 2 هزار و 938 تن کالا به ارزش ریالی 593 میلیارد ریال، معادل 16 میلیون و 210 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 566 درصد افزایش، از نظر ارزش ریالی 529 درصد افزایش و از نظر ارزش دلاری 571 درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده کالاهای ترانزیت خارجی شامل خودرو، لوازم یدکی خودرو، کامیون، کولرهای گازی و لوله و اتصالات بوده كه 85 درصد ترانزیت خارجی کالا مربوط به خودروهای سواری بوده است.

کشورهای مبدا و مقصد ترانزیت خارجی به ترتيب شامل امارات متحده عربی، کویت، ایتالیا، ترکیه، تایلند، چین و عراق و امارات متحده عربی هستند.

تعداد مسافران ورودی و خروجی که از کشور کویت به بندر خرمشهر و بالعکس سفر كردند 8 هزار و 847 نفر و تعداد شناورهای ورودی و خروجی به بندر خرمشهر 1626 فروند است.

پرداخت عوارض گمرکی به صورت الکترونیکی در گمرک خرمشهر

کلیه پرداخت‌ها در گمرک خرمشهر با استفاده از سامانه جدید اظهار از راه دور و به کمک شناسه پرداخت به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. شناسه پرداخت از طریق گمرک خرمشهر جهت واریز عوارض گمرکی برای صاحب کالا صادر می‌شود و صاحب کالا به کمک آن وجه مربوطه را از طریق بانک به حساب گمرک پرداخت می‌نماید. قرار است در آینده نزدیک دستگاهPC POS و یا وب کیوسک جهت پرداخت عوارض گمرکی در گمرک خرمشهر راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز سامانه الکترونیکی اظهار از راه دور در رویه واردات در گمرک خرمشهر از فروردین‌ماه امسال مهم‌ترين اقدام گمرک خرمشهر در سه ماه نخست سال 93 بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار