تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۶۵۹۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
الگوی تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک رمضان که روزه داران ساعاتی از روز را از خوردن و آشامیدن اجتناب می کنند باید الگوی تغذیه ای مناسبی را برای حفظ سلامتی خود انتخاب نمایند.

از آنجایی که بخشی از مزایای بی شمار جسمی و روانی روزه داری مرتبط با تغذیه است پس روزه داری باید با اصول صحیح تغذیه ای و استفاده از گروه های غذایی و آشامیدنی مناسب در وعده سحری و افطار همراه باشد.

یک متخصص تغذیه گفت: بسیاری از آداب و رسوم کشور ما خوشبختانه به گونه ای است که مشکلات ناشی از گرسنگی، تشنگی و یا کمبود مواد مغذی در حین روزه داری را به حداقل می رساند اما برخی از افراد بنا به دلایلی، بخشی از این اصول را رعایت نمی کنند.

دکتر مجید کاراندیش افزود: روزه داری به ویژه در فصل گرم سال نباید منجر به کم آبی بدن و عوارض آن شده و ضعف بیش از حد در طول روز ایجاد کند.

وی در زمینه اصول کلی مربوط به مصرف مواد غذایی و آشامیدنی ها و انجام فعالیت های بدنی در این ماه گفت: روزه داری بدون سحری در این ماه مشکلاتی ایجاد می کند پس وعده سحری باید حتما میل شود.

دکتر کاراندیش با اشاره به این که موقع افطار دستگاه گوارش باید با ملایمت آماده پذیرش مواد غذایی شود تصریح کرد: افطاری را بهتر است با یک مایع ولرم همراه با یک قند طبیعی از جمله شیر ولرم، آب ولرم یا چای کم رنگ همراه با خرما شروع کنیم و پس از آن مصرف یک وعده افطاری بسیار مختصر مشابه صبحانه مختصر، مانند نان و پنیر و انواع سبزیجات و گردو و پس از یک تا دو ساعت، وعده شام مصرف شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در طول ساعات خوردن، لازم است مقدار کافی مایعات به ویژه آب و گروه سبزیجات و میوه ها به اندازه لازم مصرف شود.

وی گفت: وعده سحری هم می تواند به شکل وعده اصلی مانند ناهار و یا وعده مختصرتری مانند صبحانه مصرف شود.

دکتر کاراندیش اظهارداشت: مهم این است که در وعده سحری غذاهای پرادویه، تند، شور و غذاهای با گوشت زیاد به شکل سرخ شده در روغن یا کبابی پرهیز شود تا از تشنگی بیش از حد جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی به اندازه کافی لازم است ولی بهتر است به یک الی دوساعت بعد از افطار یا شام موکول شود و همچنین در طول ساعات روزه داری از ورزش و یا فعالیت بدنی سنگین خودداری شود.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این خصوص اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان بویژه در فصل گرم سال، مهم ترین اصل، تامین مایعات از افطار تا سحری است.

دکتر رضا امانی افزود: در این ماه باید از غذاهای مایع، نیمه مایع و نیمه جامد و به طور کلی غذاهای با میزان آب بیشتر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: میوه ها وسبزیجات می توانند از این نظر مورد استفاده بیشتری قرار گیرند.

دکتر امانی افزود: افراد طبق عادت در وعده افطار به مصرف غذا روی می آورند اما اقدام صحیح آن است که این وعده با یک نوشیدنی مانند چای رقیق شروع شده و بعد از آن غذای سبک میل شود.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهارداشت: هندوانه، خربزه و طالبی از جمله مواد غذایی هستند که درصد آب بالاتری دارند و سبزی هایی از جمله کاهو باید در گروه های غذایی افطار تا سحر گنجانده شود.

وی با اشاره به این که سالاد نیز می تواند به عنوان یک منبع غذایی مهم استفاده شود اضافه کرد: روزه داران برای شروع افطار ممکن است به علت ناراحتی های گوارشی و یا سنگین شدن نتوانند سالاد مصرف نمایند پس بهتر است در ساعات پس از مصرف افطاری سبک(به صورت ترجیحی غذاهای با مایعات بالا)، سالاد، میوه و سبزیجات مصرف شود.

دکتر امانی با اشاره به این که در فصل تابستان دفع الکترولیت های بدن از راه تعریق بالاتر است گفت: لازم است غذاهای حاوی پتاسیم مصرف شود که این غذاها میوه ها، سبزیجات و لبنیات را شامل می شود.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: برای کاهش تشنگی روزه داران ضروری است غذاهای پرسدیم یا پرنمک، غذاهای تجاری(کنسرو شده یا آماده)، بیسکوییت، کیک، کلوچه، سوپ های تجاری، گوشت های فرآینده شده از جمله سوسیس و کالباس، رب گوجه فرنگی و انواع سس تا حد ممکن در در ماه رمضان محدود تر شود.

وی افزود: افراد با غلظت خون بالا به طور حتم باید مایعات را بیشتر و نمک را کمتر مصرف نمایند.

دکتر امانی در پاسخ به این سوال که مصرف چه غذاهایی در وعده سحری، گرسنگی را کاهش می دهد گفت: برخی افراد که نمی توانند در این وعده غذای کامل بخورند باید بیشتر از غذاهای مایع استفاده کنند و به طور کلی مصرف مایعات بسیار پراهمیت است.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: همچنین باید غذاهای با پروتئین بالا به علت سیر کنندگی بیشتر مانند گوشت و تخم مرغ بدون نمک مصرف شود.

وی اظهارداشت: چای پررنگ و قهوه به ویژه در وعده سحری نوشیده نشود چون قدرت دفع ادرار بالایی دارند.

دکتر امانی افزود: مصرف غذاهای شیرین، کره و مربا در وعده سحری استفاده نشود اما مصرف غذای شیرین در وعده افطار اشکالی ندارد.

استاد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در وعده سحری میوه و کاهو نیز برای استفاده مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: روزه داران همچنین از مصرف آب میوه های تجاری، نوشابه ها و دوغ های گازدار اجتناب کنند.

دکتر امانی تاکید کرد: آب میوه های تجاری به علت داشتن شکر و غلظت بالا، تشنگی را بیشتر می کنند و دوغ های گازدار نیز سدیم بالایی دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار