تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۵۹۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد ؛
واکسیناسیون ۲۸۲ هزار راس دام ‌علیه بیماری تب برفکی
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از واکسیناسیون ۲۸۲ هزار راس دام بر علیه بیماری تب برفکی در خوزستان خبر داد و گفت: طرح همزمان مایه‌کوبی رایگان تب برفکی در سطح گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستائی خوزستان با موفقیت به پایان رسید.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: طرح همزمان مایه کوبی رایگان تب برفکی در سطح گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و روستائی خوزستان با موفقیت انجام شد.

وی افزود: در این عملیات که از 6 اردیبهشت ماه آغاز شده بود تعداد بیش از 282 هزار راس گاو و گاومیش تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: در این فاز از عملیات مایه کوبی تب برفکی با پوشش هدفمند واکسیناسیون و در مناطق با تراکم بالای دامی به میزان قابل توجهی از بیماری بومی منطقه کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در راستای مراقبت و پایش از بیماری تب برفکی، 27  اکیپ بررسی بیماریهای دامی استان و شهرستان ها اقدام به انجام تعداد 540 مورد مراقبت فعال و غیر فعال بیماری تب برفکی در دام های حساس موجود در واحد های اپیدمیو لوژیک تحت پوشش استان کردند.

به گفته کنارکوهی، در مراقبت های بعمل آمده تعداد 10هزار و 188 راس گاو و گاومیش و تعداد52 هزار و  175 راس گوسفند و بز مورد بازدید قرار گرفتند.

وی گفت: توجه به بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی  واگیر دام (گاو، گاومیش، گوسفند و بز) بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت وقوع و اپیدمی خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد: واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای دامداری مؤثرترین راه‌های پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی در دام‌ ها است.

وی از برگزاری یک دوره آموزشی یک روزه برای مرغداران شهرستان اهواز از سوی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان خبر داد و گفت: این دوره با  همکاری اتحادیه مرغداران خوزستان برگزار شد.

کنارکوهی عنوان کرد: این دوره آموزشی با حضور 25 نفر از مسئولان، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و مرغداران عضو اتحادیه تعاونی مرغداران در محل سالن اجتماعات سازمان تعاون روستائی برگزار شد و شرکت کنندگان در خصوص خطاهای واکسیناسیون طیور، مدیریت مزارع در هنگام بروز بیماری، اصول بهداشتی و رعایت امنیت زیستی در واحدهای مرغداری آموزش های لازم را به صورت علمی و کاربردی فرا گرفتند.
:
:
:
آخرین اخبار