تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۶۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
25 درصد فرار مالیاتی در اقتصاد ایران داریم
رییس کل سازمان مالیاتی با اعلام اینکه 41 درصد تولید ناخالص داخلی از مالیات معاف برخوردار است، گفت: براساس مطالعات دانشگاهی 20 تا 25 درصد فرار مالیاتی در کشور داریم.

به گزارش برنا، "علی عسکری" امروز در نشست خبری با تشریح وضعیت ارایه اظهارنامه‌ مالیاتی در تیرماه، اظهارداشت: 4 میلیون و 401 هزار اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان تا پایان تیرماه امسال ارایه شده که حدود 400 هزار اظهارنامه نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

وی افزود: از این تعداد یک میلیون و 916 هزار معادل 44 درصد کل اظهارنامه‌های، الکترونیکی بوده است، در حالی که سال گذشته 4 میلیون و 39 هزار اظهارنامه از مودیان مالیاتی دریافت شده بود که 135 هزار اظهارنامه آن به صورت الکترونیکی بود.

عسکری با بیان اینکه از نظر درآمدی در تیرماه امسال 4 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد كسب شد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد 37 درصدی را نشان می‌دهد، گفت: مالیات‌های مستقیم در همین مدت نسبت به تیرماه سال گذشته رشد 26 درصد و مالیات‌های غیرمستقیم 98 درصد رشد داشته است.

وی با اعلام اینکه مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته 34 رشد داشته است، بیان داشت: در همین بخش رشد مالیات‌های مستقیم 31 درصد و رشد مالیات کالا و خدمات 49 درصد بوده است.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در تیرماه امسال 4 هزار و 139 میلیارد تومان مالیات از مودیان اخذ شده است که در تیر ماه سال گذشته این رقم 3 هزار و 25 میلیارد تومان بوده است، همچنین رقم مالیات‌های اخذ شده در 4 ماهه ابتدایی پارسال 6 هزار و 885 میلیارد تومان و در 4 ماهه امسال 9 هزار و 205 میلیارد تومان بوده است.

عسکری از رشد 34 درصدی مالیات حقوقی‌ها تا پایان تیرماه امسال خبر داد و گفت:‌ در این بخش 93 درصد بودجه امسال محقق شده است و در بخش مالیات اشخاص حقیقی نیز با 22 درصد رشد مواجه بوده‌ایم که 98 درصد مالیات بودجه در 4 ماهه در بخش مذکور محقق شده است.

وی از تحقق 94 درصدی درآمدهای مالیات‌های مستقیم در بودجه خبرداد و اظهار داشت: کل مالیات‌های مستقیم 31 درصد رشد داشته است که در بخش مالیات بر ثروت 89 درصد بودجه محقق شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین از رشد 49 درصدی مالیات کالا در 4 ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: ‌در مجموع مالیات مستقیم و غیرمستقیم با 34 درصد رشد در پایان تیرماه 90 درصد بودجه امسال محقق شد.

وی در خصوص اظهارنامه‌های مالیات مشاغل خودرو گفت: در بخش مالیات مشاغل خودرو نزدیک به 75 درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت شد و 50 درصد از 5/1 میلیون مودی مشاغل خودرو امسال به ادارات مالیاتی به صورت مستقیم مراجعه نکردند و از 50 درصد مذکور نیز 25 درصد اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارایه کردند.

عسکری در ادامه گفت: 207 هزار و 366 اظهارنامه در بخش اظهارنامه مستغلات اعم از تجاری و مسکونی، کاغذی بوده و 68 هزار و 116 اظهارنامه الکترونیکی بوده است که در مجموع حدود 275 هزار اظهارنامه در این بخش به سازمان تحویل شده که بیش از 60 درصد نسبت به پارسال رشد دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در باره تحقق اهداف پیش بینی شده در بودجه بیان کرد: رقم 4 دوازدهم مالیات پیش‌بینی شده در بودجه امسال 10 هزار و 90 میلیارد تومان است که از این میزان 9 هزار و 205 میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی از ارایه کد اقتصادی به کلیه مودیان حقیقی و حقوقی در تا پایان سال خبر داد و گفت: از ماه جاری فراخوان ثبت نام منتشر می شود و پس از راستی آزمایی‌هایی که هر فردی که کد اقتصادی می گیرد باید فعال اقتصادی باشد و اولویت با اشخاص حقیقی و سپس بند الف و ب در مشاغل خواهد بود و به تمام افراد کد اقتصاد تعلق خواهد گرفت.

عسکری با بیان اینکه با وزارت بازرگانی برای امضای الکترونیکی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، گفت: هدف گذاری شده در سال اینده 70 الی 80 درصد اظهارنامه های مالیاتی به صورت الکترونیکی دریافت شود.

معاون وزیر اقتصاد از تدوین لایحه اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی از سکنه در وزارت مسکن و شهرسازی خبرداد و گفت: اگر واحد مسکونی در شهرهای بزرگ دارای متراژی بیش از 150 متر باشد و در سایر شهرها بالای 200 متر در بخش اجاره باشد، باید مالیات خود را پرداخت کنند؛ همچنین مالیات بر واحدهای تجاری نیز اعمال می‌شود.

وی در خصوص اخذ مالیات‌ از هنرمندان و تعطیلی شرکت‌هایی که فعالیت هنری انجام می دهند، گفت: در چارچوب قانون، سازمان مالیاتی از هر کسی که مشمول پرداخت مالیات باشد، مالیات را دریافت می‌کند، اما هیچکس به خاطر پرداخت مالیات اگر سودآوری داشته باشد شرکتش را تعطیل نمی‌کند، هنرمندان در چارچوب قانون اگر مجوز فعالیت داشته باشند می‌توانند با ارایه اظهار نامه از پرداخت مالیات معاف شوند.

عسکری در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا در کشور 25 درصد فرار مالیاتی داریم، اظهار کرد: میزان فرار مالیاتی در اقتصاد کشورمان براساس نتایج مطالعات دانشگاهی20 تا 25 درصد است که ‌بیشترین فرار مالیاتی مربوط به بخش‌هایی در مشاغل مربوط به بند الف و ب است، البته بخش‌هایی از فعالیت‌های مربوط به اجازه واحدهای مسکونی و تجاری و فعالیت برخی شرکت‌ها نیز فرار مالیاتی دارند.

رییس کل سازمان مالیاتی با بیان اینکه در برخی حوزه ها ممکن است متناسب با فعالیت‌ها فرار مالیاتی وجود داشته باشد افزود: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی فرار مالیاتی ندارند و اطلاعات و اسنادی که ارایه می کنند با اظهارنامه‌های مالیاتی آنها مطابقت دارد در عین حال بسیاری از مودیان مالیاتی خوش حساب هستند.

وی در باره آخرین وضعیت مالیات بر ارزش افزوده، بیان داشت: در سه ماهه ابتدایی امسال 158 هزار و 782 اظهارنامه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده که بالغ بر یک‌هزار و 143 میلیارد تومان بوده است.

عسکری در ادامه اظهار داشت: 41 درصد تولید ناخالص داخلی کشور براساس قانون از مالیات معاف برخوردار است، که به عنوان مثال فعالیت‌های کشاورزی، برخی فعالیت‌های صنعتی در مناطق محروم و برخی فعالیت‌های فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند، همچنین در بخش مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاها مانند کالاهای و نهاده‌های کشاورزی، دارو و ... معاف از مالیات هستند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: طیف معافیت‌های مالیاتی در اقتصاد کشورمان بالاست و این طیف باید محدودتر شود به طوری که در اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده بعد از 5 سال باید به محدود کردن دامنه معافیت‌های مالیاتی توجه شود و به سمت مالیات چند نرخی و مالیات نرخ صفر حرکت کند.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات از تمام بخش‌های اقتصادی باید یکسان باشد، البته نرخ مالیات به صورت پله‌ای شده است، بیان کرد: رقم مالیات در کشور ما بالا نیست. مالیات کارکنان دولت در کشور ما از بسیاری از کشورها کمتر است اما مالیات اشخاص حقیقی و حقوق بگیران بخش خصوصی بالاست.

رییس کل سازمان مالیاتی افزود: بخش خصوصی در کشورمان بیشتر از سایر بخش‌های دیگر مالیات می دهد. مالیات کارکنان دولت 10 درصد است ولی مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی پلکانی است و هر چقدر میزان حقوق افزایش یابد نرخ مالیات آن نیز تا 35 درصد افزایش می‌یابد.
عسکری در مورد اخذ مالیات از ساخت مسکن مهر گفت: در این راستا دو توافق با وزارت مسکن در بخش سازندگان مسکن مهر انجام داده‌ایم و مسکن مهر دارای دو الگوی ساخت است که براساس قرارداد 3 مولفه‌ای و قرارداد 4 مولفه‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در قرارداد 3 مولفه‌ای بانک مسکن، وزارت مسکن و سازنده مشارکت دارند ادامه داد: در این قرارداد اگر سازنده از منابع خود یا بانک در قالب مسکن مهر ساخت و ساز کند و تا انتهای کار حضور داشته و واحدها را تحویل دهد، با معرفی وزارت مسکن با تغییر مالکیت از خود برای قراردادهای پیمانکاری سازنده مالیات 5 درصدی به عنوان سازنده اخذ نمی‌شود.

رییس کل سازمان مالیاتی گفت: اگر سازنده دیگری به صورت پیمانکاری با وزارت مسکن به غیر از قالب مسکن مهر قرارداد ببندد و از پول وزارت مسکن و سایرین اقدام به ساخت مسکن نماید باید مالیات خود را بپردازد.

عسکری با اعلام اینکه در قرارداد 4 مولفه‌ای وزارت مسکن، بانک مسکن، تعاونی مسکن و سازنده مشارکت دارند، اظهارداشت: در این مورد سازنده از منابع خود یا منابع بانک ساخت و س از را انجام می‌دهد و انتهای کار به جای وزارت مسکن تعاونی مسکن اعضاء را معرفی و واحدها به اعضای تعاونی واگذار می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار