تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۶۰۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز عنوان کرد:
بومی سازی چهار هزار قطعه در نیروگاه رامین
مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز گفت: شرایط سخت تحریم در این نیروگاه را به فرصت تبدیل کردیم و در این مدت چهار هزار قطعه پرمصرف خود را با اتکا به نیروهای ایرانی، بومی سازی کرده ایم.

سید علی موسوی اظهار کرد: نیروگاه رامین اهواز یکی از نیروگاه های زیر مجموعه شرکت های تخصصی توانیر به شمار می رود که یکی از مهمترین نیروگاه های استراتژیک در کشور است. دلیل استراتژیک بودن نیروگاه رامین، موقعیت مکانی آن در استانی پرمصرف همچون خوزستان است زیرا از آنجایی که استان خوزستان، استانی صنعتی است، وجود این نیروگاه در آن بسیار لازم و ضروری است. با توجه به آمار موجود، این نیروگاه قریب به 40 تا 45 درصد برق استان و بالغ بر پنج درصد برق کشور را تامین می کند.

وی ادامه داد: به دلیل تعدد تجهیزات موجود در نیروگاه، اغلب کنترل سیستم های موجود به صورت دستی انجام می گیرد در نتیجه نقش کارکنان نیروگاه به عنوان نگهدارنده های اصلی سیستم بسیار حائز اهمیت است. همچنین قابلیت نیروگاه رامین بر کسی پوشیده نیست و تمامی کارکنان نیروگاه ایرانی بوده و از متخصصان خارجی در این نیروگاه استفاده ای نکرده ایم.

موسوی بیان کرد: اهداف نیروگاه بر چند اصل استوار است. اصل اول این است که کالای تولیدی ما که برق به شمار می رود یک کالای قابل ذخیره نیست. کالایی است که به محض تولید به مصرف می رسد. اصل دوم با توجه به اینکه مستقیما با مردم ارتباط نداریم اما از طریق برق تولیدی، با مردم تعامل داریم؛ دغدغه اصلی نیروگاه، خدمت رسانی به مردم به نحو درست و شایسته است. اصل سوم، رعایت استاندارهای زیست محیطی در این مجموعه کاری است. همچنین به دلیل تصریحات ایجاد شده در زمینه ساخت داخل، فعالیت های اساسی صورت گرفته در شرایط تحریم بسیار برای ما حائر اهمیت است و به عبارتی ما تهدید تحریم را به فرصتی برای تولید و استفاده از کالاهای ایرانی تبدیل کرده ایم.

شناسایی سازنده های استانی و ایرانی

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز اظهار کرد: به دلیل تعمیرات اساسی واحد شماره شش، بالغ بر 35 سازنده استانی و قریب به همین تعداد سازنده داخلی کشور را شناسایی و توسط آنان از نظر فنی، مهندسی نگهداری، تعمیرات و... نیروگاه را ارتقا دادیم. در سال 92 با همت و تلاش مجموعه کارکنان نیروگاه بالغ بر چهار هزار قطعه را درون نیروگاه ساختیم. امروز در صدد هستیم نه تنها ساخت را در داخل نیروگاه ارتقا دهیم بلکه به لحاظ کیفی نیز آن را آزمایش و کنترل کنیم.

موسوی تصریح کرد: استان خوزستان دارای قابلیت های فراوانی است به همین دلیل تلاش می کنیم که از قابلیت ها و ظرفیت های استان برای خود استان نهایت استفاده را ببریم.

وی درباره اهداف و سرلوحه کاری نیروگاه گفت: بعد از تامین و تولید محصول پایدار و رعایت مقررات زیست محیطی، تکریم همکاران و ارتقای جایگاه و ساختار نیروگاه در بخش پرسنلی از مهمترین اهداف کاری ما به شمار می رود و برای این کار تاکنون نشست های متعددی در نیروگاه به منظور بالا بردن شاخص بهره وری سازمانی برگزار کردیم. ارتقای بهره وری محیط کار، کاهش ضایعات، افزایش دانش همکاران و ارتقای سطح علمی آنها از مهمترین اهداف ترسیم شده در این بخش است.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز گفت: از سال 87 روند مصرف سوخت مایع در نیروگاه شدت بیشتری گرفت. هم اکنون دودهای خروجی از دودکش ها شامل CO و CO2 و NO که پارامترهای شاخص مربوط به محیط زیست هستند توسط سنسورهای موجود در نیروگاه به صورت دائم پایش می شوند.

نبود مشکلات زیست محیطی در نیروگاه

موسوی ادامه داد: با این کار از طریق کیفیت احتراق به اعداد و شاخص های زیست محیطی که مدنظر است می رسیم و خوشبختانه در این مورد هیچ گونه تخلفی از سوی بازرسان سازمان محیط زیست در خصوص فعالیت های نیروگاه رامین نشده است. همچنین بازرسان محیط زیست به صورت آنلاین پساب خروجی نیروگاه را رصد کرده و اگر با موردی برخورد کنند سیگنالی به نیروگاه ارسال و ما را مطلع می کنند.

وی توضیح داد: آنچه مهم به نظر می رسد این است که پایش واحدها چه واحدهای گاز سوز و چه واحدهایی که از سوخت مایع استفاده می کنند هم اکنون به صورت مستمر و لحظه ای صورت می گیرد. همکاران در اتاق فرمان با کنترل پارامترهای احتراق شرایط زیست محیطی را به صورت جدی و دقیق کنترل و رعایت می کنند.

موسوی بیان کرد: با همت همکاران خود در تیرماه سال 92 نظام مشارکت را در ساختار کاری خود تعریف کردیم؛ بدین گونه که در هر زمینه ای چه در زمینه فنی و چه در زمینه تامین نیروی انسانی، کارکنان هر طرح، برنامه یا پیشنهادی داشته باشند را ارائه داده و در نظام مشارکت بررسی و اگر طرح قابل اجرا بود به مرحله اجرا برسانیم. در همین راستا در سال 92 عنوان شرکت در حال رشد و تعالی را از دست وزیر نیرو دریافت کردیم.

تلاش برای راه اندازی فازهای جدید

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز در خصوص برنامه های آتی این نیروگاه اظهار کرد: از برنامه های آتی این نیروگاه ساخت فازهای هفت و هشت نیروگاه رامین در شهر ویس است که اگر این رخداد، اتفاق بیفتد بالغ بر یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحدها مشغول به کار می شوند.

وی تاکید کرد: البته برای راه اندازی این دو واحد، هفت تا هشت سال زمان نیاز است که برای این کار به حمایت همه جانبه مسئولان استان نیازم داریم. آمار بیکاری در استان بیداد می کند و این پروژه و ظرفیت های موجود در آن می تواند تا حدی این آمار را کاهش دهد. البته در دولت قبل کلنگ این پروژه (ساخت واحدهای هفت و هشت نیروگاه) زده شده و حمایت های خوبی از سوی دولت فعلی صورت گرفته اما برای بهبود روند کاری این پروژه و به اتمام رساندن آن، حمایت همه جانبه نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و سایر دست اندرکاران لازم و ضروری است.

موسوی تاکید کرد: رسالت اصلی نیروگاه رامین اهواز تامین برق مورد نیاز  مردم است. با توجه به تابستان و گرمای بسیار بالا، تمام تلاش ما خدمت رسانی به موقع مردم است. همچنین ما باید فرهنگ سازمانی خود را ارتقا داده و خود را باور کنیم که این امر در نهایت به افزایش بهره وری و سطح درآمدهای نیروگاه منجر می شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار