تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۶۱۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
4روز مذاکرات‌هسته‌ای‌ایران در وین چگونه‌گذشت
بخش اعظم از مذاکرات در چهار روز گذشته در سطح معاونین و به منظور تداوم نگارش متن پیشنویس‌ توافقنامه بین‌المللی برنامه مشترک جامع اقدام و با محوریت نشست‌های بین ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا برگزار شده است.

مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در چهارمین روز (شنبه) با مذاکرات دو جانبه و سه جانبه بین مذاکره کنندگان ایران، اتحادیه اروپایی و آمریکا در سطح معاونین ادامه یافت. علاوه بر این دیدارها، نشستی نیز در سطح کارشناسان بین طرفین برگزار گردید.

روز گذشته (شنبه) سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونین وزیر امور خارجه کشورمان، مذاکرات را با هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ادامه دادند و پس از آن نیز نشست سه جانبه‌ای با حضور این دیپلمات‌ها و ویلیام برنز، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، در هتل پاله‌گوبورگ برگزار شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، تنها کسی بود که درباره مذاکرات روز گذشته اظهار نظر کرده و گفت: "[مذاکرات] همانگونه که انتظار می‌رفت سخت اما در فضایی سازنده و همراه با چانه‌زنی برگزار شد."

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای شرکت در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی تا پیش از سر آمدن ضرب‌الاجل 20 جولای (29 تیر)، چهارشنبه هفته گذشته (11 تیر) راهی وین، پایتخت اتریش، شد. پیش از این نگارش پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای بین‌المللی با عنوان برنامه مشترک جامع اقدام آغاز شده بود که البته به‌گفته وزیر امور خارجه کشورمان آکنده از پرانتز‌های (موارد اختلافی) بسیار در متن بود.

ظریف پس از ورود ابتدا با مذاکره کنندگان چینی و روسیه در محل اقامتش دیدار کرد و سپس به‌روال مذاکرات قبلی وارد شام کاری یک‌ساعته با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شد تا درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات در روزهای آتی با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

مذاکرات رسمی بین ایران و شش قدرت جهانی از ساعت 9 صبح به‌وقت محلی (11:30 به‌وقت تهران) روز پنج‌شنبه در مقر نمایندگی سازمان ملل در وین آغاز شد. پس از این نشست، تیم مذاکره کننده ایرانی دیداری در سطح معاونین با طرف آمریکایی برگزار کرد.

مذاکرات دوجانبه عصر پنج‌شنبه با نشست جداگانه بین ایران و سه کشور اروپایی و سپس روسیه ادامه یافت.

ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در اظهار نظری بی‌سابقه (پنج‌شنبه) اعلام کرد نگرانی درباره وضعیت حقوق بشر ایران هم باید در مذاکرات با کشورهای 1+5 گنجانده شود. این در حالی است که حتی طرف‌های غربی نیز بارها تأکید کرده‌اند که این مذاکرات صرفا بر روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است. اظهارات ناوی پیلای با بی‌تفاوتی مقامات کشورهای گروه 1+5 مواجه شد.

مذاکرات در روز جمعه (13 تیر) نیز در سطح معاونین برگزار شد. روز گذشته مذاکره کننده‌‌های ایرانی با دیپلمات‌های آمریکایی و همچنین معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند. نشست بین سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در عصر روز جمعه به‌منظور تداوم نگارش پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای جامع به‌مدت هفت ساعت به طول انجامید.

اما در این میان روز چهارشنبه پایگاه خبری تحلیلی المانیتور خبر از حضور احتمالی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در وین داد. المانیتور به‌نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که کری احتمالاً پس از سفر روزهای 9 و 10 جولای به چین عازم اتریش خواهد شد تا در مذاکرات هسته‌ای حضور یابد، البته هنوز تصمیم درباره حضور کری یا سایر وزرای خارجه گروه 1+5 قطعی نشده است.

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌ها و خبرپراکنی‌های رسانه‌های بزرگ دنیا نیز درباره مذاکرات هسته‌ای بالاخص نقاط اختلافی بین دو طرف و یا پیشنهادات ارائه شده از جانب طرفین ادامه داشت. عراقچی در واکنش به اخبار رویترز درباره پیشنهاد ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژها روز گذشته (جمعه) گفت: "درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجه کرد".

هنوز درباره جزئیات مذاکرات امروز و برنامه کاری هیأت‌های ایران و گروه 1+5 اطلاع‌رسانی نشده است اما انتظار می‌رود که به مانند روزهای گذشته مذاکرات در سطح معاونین و کارشناسان و با محوریت نشست‌های بین ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا ادامه یابد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار