تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۶۲۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
الفت:
ضرورت اقتصادی‌کردن بخش‌کشاورزی درخوزستان
رئیس کل دادگستری استان خوزستان با انتقاد از محدود کردن کشاورزان در دریافت خدمات گفت: در صورتی که کشاورزی استان اقتصادی شود به طور حتم بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

محمد باقر الفت روز گذشته در شورای نظارت بر دستگاه های اجرایی استان خوزستان که به منظور بررسی تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان برگزار شد با بیان اینکه، مقررات تغییر کاربری دقیق و شفاف هستند، عنوان کرد: ما باید تعریف تغییر کاربری را برای مردم جامعه شفاف سازی و اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: ما نباید بگذاریم تا زمین های کشاورزی به کارخانجات و محلی برای برداشت خاک تبدیل شوند. البته باید به مطالبات مسئولان اجرایی نیز توجه ویژه ای داشت.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: ما باید بین دو مسئله سرمایه گذاری در بخش گردشگری به منظور ایجاد اشتغال و تغییر کربری غیر مجاز زمین های کشاورزی تفکیک قائل شویم. بر اساس قانون هر گونه تغییر کاربری غیر مجاز زمین های زراعی جرم تلقی می شود و مراجع قضایی نیز با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

الفت با بیان اینکه در کشور ما کشاورزان محدود شده اند، گفت: ما باید مطالعاتی را به منظور شناسایی علل اینکه کشاورزان اغلب افرادی با درآمد پائین هستند و در مقابل قوانین و مقرراتی که برای بهبود وضعت خودشان وضع شده است مقاومت می کنند انجام دهیم.

وی با انتقاد از اعمال محدودیت های فراوان برای کشاورزان نسبت به زمین های زراعی خودشان در بخش های متفاوت مانند: مالکیت، اصلاحات ارضی و  تصرفات مادی اظهار کرد: بر اساس قانون کشاورزان می توانند در حدود 500 متر از زمین های زراعی ساخت و ساز انجام دهند در صورتی که به دلیل بعضی قوانین دست و پا گیر در این خصوص این قشر جامعه را به سمت تخلف می کشانیم.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: متاسفانه صاحبان طرح برای نوع، زمان و فروش محصولات کشاورزان تعیین تکلیف می کنند و آنها را برای گرفتن خدمات محدود می کنند.

الفت اظهار کرد: در صورتی که محدودیت های پیش روی کشاورزان کاهش یابد و آنها از جنبه های مادی تامین شوند به طور حتم ما دیگر شاهد تغییر کاربری های غیر مجاز زمین های کشاورزی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه محصور کردن باغات کشاورزی توسط دیوار تغییر کاربری محسوب نمی شود، گفت: مقررات تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار شفاف و ظریف هستند و باید به آنها توجه ویژه ای کرد.

** افزایش تغییر کاربری زمین های کشاورزی در خوزستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان گفت: طی سال های اخیر تغییر کاربردی زمین های کشاورزی در استان روبه افزایش و نگران کننده است.

کیخسرو چنگلوایی در شورای نظارت بر دستگاه های اجرایی استان خوزستان عنوان کرد: بیش از یک میلیارد نفر در دنیا از گرسنگی رنج می برند و بیش از دو میلیارد نفر نیز دچار بیماری سوءتغذیه هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت جهان به صورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: تغییر الگوی مصرف، نوسان تولید محصولات کشاورزی و استفاده از این محصولات در سایر مصارف از جمله چالش های پیش روی بخش تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان است.

چنگلوایی فرسایش و تخریب خاک، اجرای پروژه های عمرانی و توسعه شهر نشینی را از جمله دلایل کاهش اراضی کشاورزی در استان خوزستان برشمرد و اظهار کرد: اراضی کشاورزی سرمایه های ملی ما هستند و متاسفانه در این زمان که با افزایش جمعیت نیاز به محصولات کشاورزی بیشتر احساس می شود تغییر کاربری زمین های زراعی افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: از سال 74 که قانون تغییر کاربری زمین های زراعی تصویب شد تاکنون 30 هزار پرونده تخلف در این زمینه در مراکز قضایی موجود است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان با اشاره به اینکه سالانه به دلیل تغیر کاربری های غیر مجاز، شش هزار میلیارد به کشور ضرر و زیان وارد می شود، گفت: مهاجرت پذیری، سودجویی، عدم همکاری دستگاه های در راستای ساخت و ساز غیر مجاز از جمله عوامل تشدید کننده تغییر کاربری زمین های زراعی است.

چنگلوایی کاهش میزان تولید، اشتغال و سرانه فضای سبز و افزایش تصاعدی پرونده های قضایی را از جمله تبغات ناشی از کاربری های غیر مجاز اراضی زراعی و باغی دانست و افزود: صدور پروانه های ساختمانی و واگذاری انشعابات آب و برق به وسیله شهرداری ها، اطاله رسیدگی به پرونده های تغییر کاربری غیر مجاز و عدم تناسب حکم صادره با مجازات تعیین شده به منظور بازدارندگی را از جمله چالش های پیش رو در زمینه حفظ کاربری زمین های کشاورزی عنوان کرد و افزود: باید هر گونه افزایش حریم و محدوه شهر ها منوط به رعایت اصل حفظ کاربری اراضی کشاورزی صورت بگیرد.

** جهاد کشاورزی بر تغییر کاربری زمین های کشاورزی نظارت بیشتری داشته باشد

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: جهاد کشاورزی استان باید روی تغییر کاربری زمین های کشاورزی در شهرهای مختلف خوزستان نظارت بیشتری داشته باشد.

فرهاد افشار نیا در شورای نظارت بر دستگاه های اجرایی استان خوزستان عنوان کرد: زمین و خاک، منابع تغذیه برای مردم کشور هستند و ما باید از این نعمت الهی حراست و حفاظت کنیم.

وی با اشاره به افزایش روز افزون ضریب امنیت قضایی در بخش تغییر کاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی در کشور افزود: ضریب امنیت این بخش در کشور 60 درصد است.

افشارنیا با بیان اینکه تنها یک درصد از خشکی های جهان در کشور ما واقع شده است، اظهار کرد: اراضی قابل کشت در کشور ما از این یک درصد حدود 15 تا 18 میلیون هکتار تخمین زده شده است.

وی با اشاره به اینکه 10 هزار هکتار زمین کشاورزی به صورت سالانه در کشور تغییر کاربری داده می شوند، گفت: قانون عدم چند قطعه شدن زمین های کشاورزی از زمان امپراطوری بناپارت در فرانسه اجرا می شد.

داستان عمومی و انقلاب اهواز تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مالکان زمین های زراعی تصور می کنند که هر فعالیت و دخل و تصرفی را می توانند در زمین های زراعیشان انجام بدهند در صورتی که انجام هر فعالیتی در این زمین ها نیازمند قوانین خاصی است.

افشارنیا تصریح کرد: بر اساس قانون هر گونه تغییر کاربری غیر مجاز زمین های زراعی و باغی جرم محسوب می شود و دستگاه های قضایی استان با افراد متخلف برخورد خواهند کرد.

وی با تاکید به اینکه بر اساس ماده هشت قانون تغیر کاربری زمین های کشاورزی، ارائه هر گونه خدمات توسط دستگاه های خدمت رسان بدون کسب نظر کمیسیون مربوطه ممنوع است، گفت: در صورتی که دستگاه ها از این قوانین تخطی کنند با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

افشارنیا با اشاره به تبصره دوم قانون 10 تغییر کاربری زمینهای کشاورزی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید بر روی روند تغییر کاربری زمین های زراعی و باغی در استان نظارت داشته باشد و در صورتی که با تخلفی روبه رو شد می تواند بنای مربوطه را قلع و قمع کند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار