تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۶۲۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید بر تدوین استراتژی فرهنگی شهر اهواز

در دیدار شهردار اهواز و مشاور فرهنگی استاندار خوزستان، تدوین استراتژی فرهنگی برای کلانشهر اهواز مورد تاکید قرار گرفت.

در دیدار مشاور استاندار و معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران با شهردار اهواز، راهکارهای همکاری مشترک میان شهردای و دانشگاه شهید چمران بررسی و تدابیری برای همگرایی و هم افزایی نهادهای فرهنگی شهر و ارتقاء سطح کیفی فعالیت های فرهنگی در کلانشهر اهواز اندیشیده شد.

سیدخلف موسوی شهردار اهواز در این دیدار ضمن اشاره به پیشرو بودن نخبگان فرهنگی خوزستانی در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی گفت: تهیه نقشه راه برای فعالیت های فرهنگی در کلانشهر اهواز ضمن جلوگیری از موازی کاری امکان جزیره ای عمل کردن را از نهادهای متولی فرهنگی سلب می کند.

وی افزود: متاسفانه رویکرد منسجم و واحدی برای توسعه سخت افزارهای فرهنگی دیده نمی شود، چرا که نهادهای متولی فرهنگی در شهر اهواز بر اساس تقسیم کار مشخص و هدفگذاری واحد عمل نمی کنند. اصولاً مشخص نیست که سهم هر یک از نهادهای فرهنگی استان مانند ارشاد، سازمان تبلیغات، صدا و سیما، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و شهرداری در توسعه نرم افزاری و سخت افزاری فرهنگ استان چه میزان است.

موسوی تصریح کرد: در کلانشهر اهواز بخشی از شرکت های صنعتی نیز هزینه ها و اقداماتی در حوزه فرهنگ انجام می دهند که البته می توان آن اقدامات را پراکنده کاری و ناهماهنگ با سایر حوزه های فعال در عرصه فرهنگی ارزیابی کرد، زیرا در قالب یک برنامه مشخص کلی که مورد تفاهم همه متولیان و نخبگان فرهنگی در استان بوده، صورت نگرفته است.

شهردار اهواز خطاب به مشاور فرهنگی استاندار خوزستان پیشنهاد داد تا کارشناسان و نخبگان عرصه فرهنگ استان هر چه زودتر با تامل و دقت علمی و بر اساس آموزه های بومی و ارزشی نسبت به تهیه استراتژی بالادستی فرهنگی در کلانشهر اهواز اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: آمایش امکانات فرهنگی شهر زمینه ساز تدوین چشم انداز فرهنگی کلانشهر اهواز است. چشم اندازی که می تواند هویت فرهنگی مشترکی را در شهر اهواز سامان دهد.

موسوی ضمن انتقاد از عدم نمادسازی فرهنگی در شهر اهواز با اشاره به ظرفیت بالای معنوی و مذهبی مرقد مطهر علی بن مهزیار در شهر اهواز خاطرنشان کرد: اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی این ظرفیت و امکان را دارد که ضمن برنامه ریزی های همه جانبه و گروهی با محوریت مرقد علی بن مهزیار به قطب مذهبی جنوب کشور تبدیل شود که می تواند جاذبه های بین المللی نیز ایجاد کند.

شهردار اهواز ایجاد تحول در شهر اهواز را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر اهواز را خوب بسازیم، سایر شهرهای استان نیز از این شهر الگو برداری کرده و به تناسب رشد می کنند. در واقع ایجاد تحول در استان خوزستان، منوط به تحول در مرکز استان خواهد بود.

وی ضمن برشماری اهمیت کار فرهنگی در حوزه مدیریت شهری افزود: امروز یکی از دغدغه های مدیریت شهری در کلانشهر اهواز ایجاد درآمدهای پایدار، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و جلب مشارکت های بخش خصوصی و تعریف مکانیسمی برای دریافت یکنواخت و به موقع عوارض از گروه های ذینفع است که فرهنگ سازی و آموزش شهروندی در هر یک از این حوزه ها می تواند به موفقیت بیشتر مدیریت شهری منتج شود.

دکتر خسرو نشان، مشاور فرهنگی استاندار و معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: از اوایل قرن 21، اتحادیه اروپا هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی همراه با انتخاب یک شعار که بیانگر برجستگی فرهنگی شهر مزبور بود، انتخاب می کرد که نقش مهمی در معرفی آن شهر، افزایش توریسم و درآمدهای ناشی از بخش گردشگری و رونق اقتصادی برای ان منطقه ایفا می کرد.

وی افزود: با استفاده از این تجربه بین المللی و البته تجارب شهر اصفهان که توانست در دوره ای با شعار پایتخت تمدن و فرهنگ اسلامی تصویر مناسبی در اذهان عمومی ترسیم کند در اهواز هم باید ضمن تدوین استراتژی فرهنگی، دورنمای فرهنگی شهر را در یک دهه آینده ترسیم کنیم.

نشان با تاکید بر اینکه استفاده از ابزار فرهنگ می توانیم چهره مناسبی از شهر خود ترسیم کنیم، ادامه داد: باید تلاش کنیم نمایشگاه ها و جشنواره های دو سالانه هنری کشوری و بین المللی را به شهر اهواز منتقل کرده و با استفاده از ظرفیت موزه هنرهای معاصر اهواز که یکی از معدود سخت افزارهای فرهنگی استاندارد در کشور است، اهواز را به یک شهر مطرح فرهنگی در کشور تبدیل کنیم.

وی پیشنهاد داد تفاهم نامه هایی برای برگزاری اقدامات مشترک فرهنگی فی مابین دانشگاه شهید چمران و شهرداری اهواز با رویکرد آموزش شهروندی، برگزاری جشنواره فیلم های مستند علمی و همایشی جهت آسیب شناسی تاثیر تکنولوژی های ارتباطی بر سبک زندگی شهری، منقعد شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی محبوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
0
سلام. کاش قبل از برگزاری این جلسه فرهنگی، درد دل مردم را می شنیدید و لااقل یک نظر سنجی رسانه ای می شد. خودتان می برید و می دوزید. عزیزان ما موقعی می توانیم بگوییم با فرهنگ هستیم که: -پنجره هایمان مثل "زندان" حفاظ نداشته باشد -با خیال آسوده از خانه بیرون برویم (نکنه مبادا خانه مان را "دزد" بزند، نکنه در خیابان کیفمان را دزد بزند) -در این استان زر خیز، مبادا فرزندمان "بیکار" بماند -گناه ادیسون چیست که برق را اختراع کرد (قطع "برق" عذاب آور است) -دریغ از یک "پارک" آرام و سر سبز (پارک خانوادگی پیشکش) -دغدغه "ثبات" مدیریتی -دغدغه چند قومیتی بودن (اسلام که اینگونه نیست) -دغدغه کارون -عدم نظارت بر کار بیمارستان ها و مطب ها -دغدغه های کارمندانی که سر ماه حقوق می گیرند، از بی ثباتی قیمت ها در بازار و ... . آری، بیایید از دل مردم و آن کودکی که از صبح به آرزوی فقط یک بعد از ظهر و رفتن به پارک از خواب بیدار می شود و شب دوباره با دلی پر از غم و آرزو، به خواب می رود. فرهنگ و فرهنگی شدن را باید از صفر شروع کنیم. با کمال احترام و تشکر.
:
:
:
آخرین اخبار