تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۶۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا دیابتی‌ها نباید روزه بگیرند؟
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به خطرات پیش روی بیماران دیابتی که اقدام به روزه‌داری می‌کنند‏، گفت: بیماران دیابتی که تمایل به روزه گرفتن دارند در معرض خطراتی از قبیل افزایش شدید قند خون، کاهش میزان مایع یا آب بدن و همچنین افزایش شدیدتر قند خون که با کاهش سطح هوشیاری همراه است و به کمای دیابتی موسوم است، هستند.

دکتر مهرنوش ذاکرکیش اظهار کرد: بنابراین باید بیماران دیابتی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان و اقدام به روزه‌داری از نظر هر یک از این خطرات شناسایی و دسته‌بندی شوند.

وی ادامه داد: با این وجود برخی از بیمارانی که روزه گرفتن برای آنان خطر کمتری در بر دارد پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با نظر پزشک معالج و با آموزش‌هایی که به آنان داده می‌شود نه تنها می‌توانند از فواید معنوی روزه‌داری برخوردار شوند بلکه در تحقیقات مختلف نشان داده شده است که روزه‌داری می‌تواند به بهبود جسمانی این بیماران نیز کمک کند.

ذاکرکیش افزود: در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم نشان داده شده که بیماران دیابتی که اقدام به روزه‌داری می‌کنند، در پایان ماه مبارک رمضان موفق به کاهش وزن، کاهش شاخص توده بدنی، تنظیم فشارخون، افزایش چربی مفید و کاهش چربی مضر بدن شده‌اند.

وی درباره ممنوعیت روزه‌داری برای برخی از بیماران دیابتی گفت: آن دسته از بیماران دیابتی (نوع 1 و نوع 2) که برای کنترل قند خون انسلین مصرف می‌کنند با ریسک خطر بسیار بالایی روبه‌رو هستند و توصیه می‌شود به هیچ عنوان روزه نگیرند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز تصریح کرد: خانم‌های باردار دیابتی، خانم‌هایی که به نوزادی شیر می‌دهند، افرادی که به شکل مکرر در معرض افت قند خون هستند، افراد همودیالیزی، افرادی که کنترل مناسبی بر قند خون خود نداشته‌اند و قندخون سه ماهه آنان بالای 8.5 یا 9 درصد بوده یا قندخون ناشتای خیلی بالایی داشته‌اند، توصیه می‌شود در ماه مبارک رمضان اقدام به روزه‌داری نکنند.

وی ادامه داد: برخی از بیماران دیابتی در صورت آگاهی لازم از خطرات حین روزه‌داری و کنترل مناسبی که پیش از آغار ماه رمضان بر قند خون خود داشته‌اند‏ می‌توانند با نظر پزشک معالج خود اقدام به روزه‌داری کنند. همچنین بیمارانی که با داروهای خوراکی کنترل‌کننده قند خون تحت درمان هستند به شرط آن که پیش آغاز ماه مبارک رمضان توسط پزشک معالج، اطلاعات و آگاهی‌های لازم به آنها داده شده باشد، اجازه روزه گرفتن دارند.

ذاکرکیش گفت: اطلاعاتی که باید به بیماران دیابتی که قصد روزه‌داری دارند داده شود در چندین زمینه است؛ از جمله آگاهی یافتن در خصوص مراقبت‌های فردی، که نسبت به هر بیمار متفاوت است، همراه داشتن یک دستگاه تست قند خون چک کردن قند خون خود در اوقات روزه‌داری و قرار دادن آنها در اختیار پزشک معالج.

وی افزود: اگر قند خون بیماران دیابتی زیر 60 میلی‌گرم باشد، حتی اگر فرد احساس افت قند خون نداشته باشد یا اگر قند خون فرد بیمار بین 60 تا 100 میلی‌گرم باشد و فرد روزه‌دار علایم افت قند خون همچون، تعریق، لرزش و احساس گرسنگی داشته باشد، تاکید می‌شود روزه خود را سریعا افطار کند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم توصیه کرد: افرادی که پیش از سحری قند بالای 250 میلی‌گرم دارند روزه نگیرند و یا چنان‌چه در هر زمانی از روز قند آنها به بالای 300 میلی‌گرم برسد روزه خود را افطار کنند.

وی گفت: بیماران دیابتی که قصد روزه داری دارند پیش از ماه مبارک رمضان برای تقسیم بندی مصرف داروهای خود به پزشک خود مراجعه کنند، این بیماران حتما وعده سحری را میل کرده و در غیر این صورت روزه نگیرند، با خطرات روزه‌داری، علایم و راه‌های مقابله با آنها آشنا شوند، بین وعده افطار تا سحر به میزان کافی آب بنوشند، وعده افطار را به چندین وعده تقسیم کنند تا با افزایش میزان قند خون مواجه نشوند و از مصرف مواد غذایی چرب، شور و دارای نفخ پرهیز کنند.

ذاکرکیش عنوان کرد: بیماران روزه‌دار مبتلا به دیابت نباید ورزش سبک و فعالیت فیزیکی خود را در طول مدت روزه‌داری کاملا محدود کنند و توصیه می شود در زمان‌های مناسب مانند اوقات بعد از صرف سحری یا افطار اقدام به فعالیت فیزیکی کنند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: دیابت ، روزه
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
زهرا
|
Singapore
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
0
با سلام.وقتى پدر و مادراى مبتلا ب ديابت ب حرف ما گوش نميدن چکار کنيم?
:
:
:
آخرین اخبار