تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۶۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برپایی شب شعر در نمایشگاه قرآن اهواز

مراسم شب شعر قرآنی با برنامه‌هایی از جمله شعرخوانی شاعران استان خوزستان و سخنرانی درباره «جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلامی» در نمایشگاه قرآن کریم اهواز برگزار شد.

مراسم شب شعر قرآنی با حضور شاعران خوزستانی، در حاشیه سومین شب از هشتمین نمایشگاه قرآن در اهواز برگزار شد.

استاد محب، مرتضی حیدری​آل​کثیر، حجت​الاسلام سید محمدمهدی شفیعی، سعید سعیدی و بهروز موری در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه این شب شعر، حامد صافی شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز درباره «جایگاه نویسنده و معنا در رویکرد ادبی اسلامی» به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: برای اثر ادبی 4 ضلع نویسنده، معنا، مخاطب و قالب می‌توان در نظر گرفت. این موضوعی است که همه زبان‌شناسان درباره آن اتفاق نظر دارند.

صافی با بیان اینکه اسلام درباره ادبیات موضع دارد، ادامه داد: قرآن کریم در قالبی ادبی است و در آیات آن موضع‌گیری مشخصی درباره ادبیات وجود دارد، به این دلیل می‌توان گفت که اسلام درباره ادبیات موضع دارد.

وی با اشاره به 4 ضلع نویسنده، معنا، مخاطب و قالب در اثر ادبی اظهار کرد: هر مکتب با توجه به جهان‌بینی که دارد به یکی از این 4 ضلع توجه می‌کند و به این ترتیب یک رویکرد شکل می‌گیرد. دین اسلام اصولا یک جهان‌بینی است و قطعا می‌تواند یک رویکرد ادبی داشته باشد.

این شاعر با اشاره به آیاتی از سوره شعرا افزود: بنابراین شاعرانی که گمراه، سرگردان و بی‌هدف هستند و به آنچه می‌گویند اعتقاد ندارند از نظر قرآن کسانی هستند که گمراهان از آنها پیروی می‌کنند. در مقابل شاعرانی که ایمان و عمل صالح دارند و به یاد خدا هستند شاعر اسلامی هستند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار