تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۶۶۳۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشكلاتي كه بازار ميوه و تره‌بار اهواز دارد
رييس اتحاديه ميوه و تره‌بار اهواز گفت: در وهله اول مهم‌ترين مشكل ما مربوط به كيفيت ميوه و تره‌بار اهواز است كه اين مسأله فقط مختص به بارهاي ورودي به ميدان تره‌بار نيست بلكه مربوط به كل بارهاي ميوه وارد شده به بازار استان است كه به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

عبدالرضا جمالي‌پور اظهاركرد: نبود ميدان بار دوم يكي‌ديگر از مشكلات است و اين خلأ احساس مي‌شود كه بايد در كنار ميدان فعلي، يك ميدان ديگر احداث شود.

وي افزود: بايد ميدان فعلي از حالت انحصاري خارج شود زيرا فضاي رقابتي در آن جا وجود ندارد و خريد ميوه و تره‌بار مورد نياز شهروندان اهوازي و شهرهاي تابع به اين ميدان منحصر شده و اقلام ميوه و تره‌بار اين ميدان از نظر قيمتي، حالتي خودمختار پيدا كرده است.

جمالي‌پور تصريح‌كرد: اگرچه سازمان صنعت و تجارت و ساير ارگان‌ها در زمينه كنترل قيمت‌ها،‌ نظارت مي‌كند اما با اين وجود تا زماني كه ميدان جديد يا دوم كنار ميدان فعلي احداث نشود اين ميزان از حالت انحصاري موجود خارج نمي‌شود.

رييس اتحاديه ميوه و تره‌بار اهواز در ادامه به موضوع صادرات ميوه و تره‌بار به عراق اشاره و خاطرنشان‌كرد: اين صادرات، صادراتي بدون برنامه است و نوسانات بازار ميوه و تره‌بار اهواز ارتباط مستقيم با صادرات دارد. در زمينه صادرات بايد به نكاتي توجه كنيم؛ در وهله اول بايد نياز ميوه و تره‌بار اهواز و استان تأمين شود و سپس اقدام به صادرات كنيم. صادرات خوب است اما به شرطي كه نياز مردم استان را نيز در نظر بگيريم.

وي افزود: وقتي صادرات زياد مي‌شود، فشار به مردم ما وارد شده و كمبود و در نتيجه افزايش قيمت به وجود مي‌آيد و يك دفعه مشاهده مي‌كنيم كه قيمت سيب‌زميني از كيلويي 1200 به كيلويي 2500 تومان افزايش مي‌يابد و اين مسأله اجحاف به مردم است.

جمالي‌پور گفت: صادرات خوب است و باعث خوشحالي ما است كه بتوانيم محصولات‌مان را صادر كنيم زيرا باعث ارزآوري مي‌شود اما بايد صادرات بر اساس برنامه باشد. فكر نمي‌كنم كشورهاي ديگر مثلا براي صادرات گندم، از تأمين نياز مردم خود مي‌گذرند و آن‌ها مازاد بر مصرف را صادر مي‌كند.

وي بيان‌كرد: مسأله بعدي، مسأله دست‌فروشان است كه نظم كسبه را برهم زده‌اند. كسبه و مغازه‌داران ملزوم به دريافت پروانه و قانونمند شدن هستند اما در عين حال به راحتي برخي با وانت‌ها در جوار اين كسبه قانوني ميوه عرضه مي‌كنند و اجازه كاسبي به كسبه اصلي را نمي‌دهند.

رييس اتحاديه ميوه و تره‌بار اهواز افزود: با توجه به اين مشكل خيلي از اعضاي ما در حال تعطيلي هستند و ورشكست شده‌اند و شهرداري، استانداري و ارگان‌هاي ذيربط در اين زمينه اصلا ترتيب اثر نمي‌دهند.

جمالي‌پور گفت: حتما بايد موضوع دستفروشان ميوه و تره‌بار اهواز ساماندهي شوند. اگر شما يك روز صبح به ميدان ميوه اهواز مراجعه كنيد، 30 هزار مصرف‌كننده و خريدار ميوه در آنجا مي‌بينيد در حالي كه تعداد اعضاي اين اتحاديه 230 تا 240 نفر است.

وي عنوان‌كرد: فكر نمي‌كنم هيچ استان يا شهري همچون اهواز اين قدر بازار ميوه پرمشكلي داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار