تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۶۴۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمد رضا شمسایی؛ مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است / تالاب‌های خوزستان درحال خشک شدن است/ دریاچه ارومیه از تالاب‌های خوزستان مهمتر است؟
در حال حاضر وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است؛ با وجود آن‌كه هنوز برداشت آب از سر شاخه‌های کارون انجام نشده اما شوری آب در مناطق پایین دست استان به 5 هزار میکروموس رسیده است / به علت استفاده بی‌رویه از منابع آبی در بالادست، آب به مناطق پایین دست نمی‌رسد و وضعیت آب را برای این مناطق بحرانی کرده و تالاب‌های استان در حال خشک‌شدن هستند
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: به علت استفاده بی‌رویه از منابع آبی در بالادست، آب به مناطق پایین دست نمی‌رسد و وضعیت آب را برای این مناطق بحرانی کرده و تالاب‌های استان در حال خشک‌شدن هستند.

 محمدرضا شمسایی در کارگروه اقتصادی که امروز در محل استانداری خوزستان برگزار شد، عنوان‌کرد: تالاب یک اکوسیستم زنده است و خوزستان از جمله استان‌های مهمی است که دارای چندین تالاب خیلی وسیع است. چرا برای احیای دریاچه ارومیه 15 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود اما تالاب‌های خوزستان به حال خود رها شده‌اند، در صورتی که وسعت این تالاب‌ها چندین برابر دریاچه ارومیه است.

وی افزود: از سوي ديگر کشت‌های غیرمجاز در سطح گسترده‌ای از اراضی استان انجام می‌شود که منابع آبی فراواني مصرف می‌کند. همچنین وجود 3 هزار و 522 هکتار حوضچه غیرمجاز پرورش آبزیان از عواملی است که تأمین آب در مناطق آبادان، خرمشهر و دشت‌آزادگان را دشوار کرده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح‌کرد: با توجه به این‌که مصرف آب در مجتمع‌های پرورش ماهی بالاست و در هر هکتار پرورش ماهی 700 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود باید به فکر راه حل دیگری برای صرفه‌جویی در این زمینه باشیم. پرورش ماهی در مخازن سدها و در قفس از طرح‌های خوبی است که با استفاده از آن می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی شود و از پرورش ماهی در اراضي دست برداریم.

شمسایی بیان‌کرد: کشت شلتوک نیز یکی‌دیگر از عواملی است که حجم بالایی از آب را مصرف می‌کند. به دلیل محدودیت آب وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با کشت شلتوک در خوزستان مخالف است.

وی خاطرنشان‌کرد: امسال از سوی ادارات و تشکل‌های مختلف کشاورزی برای صدور مجوز کشت شلتوک به سازمان آب و برق استان فشار فراوانی وارد شد اما با توجه به این‌که سالانه در فصل تابستان با محدودیت آب مواجه هستیم باید تکلیف کشت شلکتوک روشن شود که اگر در اولویت قرار دارد باید تبعات آن را هم قبول کنیم. سهم آبی که برای تالاب شادگان و هورالعظیم گذاشتیم عملا به آنها نمی رسد و قسمت عمده اش زه آب است.

شمسايي اظهارکرد: حوضچه‌های پرورش آبزیان غیرمجاز و کشت شلتوک از مواردی هستند که حجم زیادی از منابع آب استان را مصرف می‌کنند و تالاب‌های استان که در پایین‌دست قرار دارند را به سوي خشک شدن سوق مي‌دهند.

وی بیان‌کرد: در حال حاضر وضعیت کیفیت آب در خوزستان بسیار نگران‌کننده است؛ با وجود آن‌كه هنوز برداشت آب از سر شاخه‌های کارون انجام نشده اما شوری آب در مناطق پایین دست استان به 5 هزار میکروموس رسیده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان  افزود: به شرایطی رسیده ایم که وقتی در شهرهای پایین دست دشت ازادگان ،آبادان، خرمشهر، هندیجان در انتقال آب بوسیله لوله مشکلی پیش می آید اصلا اب رودخانه در این شهرها قابل استقاده نیست.

شمسایی گفت: یک بار شخصی آبی برداشت می کند و ضرری به دیگران نمی زند این اشکالی ندارد اما در واقع کسانی که در بالادست آب برداشت می کنند به حقوق مردمی که در پایین دست هستند تجاوز می کنند.

وی اضافه کرد: بحث آب در جنوب استان فقط آب شرب نیست ما در آبادان و خرمشهر  36 هزار هکتار  نخل داریم. در شادگان و دشت آزادگان نخلستان های فراوان داریم و اگر قرار باشد اب شور برای آنها بفرستیم بیش از 150 هزار هکتار زمین کشاورزی دراین مناطق از بین می رود، این علت حساسیت ماست.

 مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر تشکیل تشکل‌های آب‌بران، گفت: تشکیل این انجمن‌ها می‌تواند در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش شوری آب تأثیر مثبتی داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲
راکی
|
Kazakhstan
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
3
15
کاش ما چند تا از این مدیران لایق و دانا و مستقل در استان میداشتیم اما افسوس...
اسفديار احمدي نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
11
3
پس مديريت آب استان چکار مي کند. وانگهي اين موضوع که آب در بالا دست بيش از حد مجاز وبه صورت غير قانوني مصرف ميشود چه ربطي به درياچه اروميه دارد..من تعجب مي کنم از توع نگاه بخشي آقاي شمسايي.هم تالاب هاي خوزستان وهم درياچه اروميه جزو سرمايه ملي هستند.شما کار خود ومديريت خود را به نحو صحيح اعمال کنيد.
:
:
:
آخرین اخبار