تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۶۶۵۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس کمیته آموزش هیئت فوتبال خوزستان :
نداشتن واسطه و دلال دلیل بیکاری مربیان بومی در فوتبال خوزستان است
رئیس کمیته آموزش هیئت فوتبال استان خوزستان گفت: متاسفانه در خوزستان باوجود ظرفیت‌های بالا در کار مربیگری، به واسطه دلالان، مربیان غیربومی وارد کار می‌شوند و مربیان لایق استان بدون تیم می‌مانند.

حسن سالمی امروز در گفت و گویی پرده از مسائلی در فوتبال استان برداشت که اگر هرچه زودتر فکر چاره‌ای برای حل آنها برداشته نشود این ورزش پرطرفدار در خوزستان به بیراهه خواهد رفت.

فوتبال خوزستان که روزی سرآمد کشور بود و این استان مهد این ورزش پرهیجان به شمار می‌رفت امروز آلوده به مسائلی شده که رئیس کمیته آموزش هیئت فوتبال خوزستان به بیان این مسائل می‌پردازد.

ماحصل این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

خودتان را معرفی کنید؟

حسن سالمی هستم بازیکن سابق تیم‌های کلوپ شنا، تاج و نیروی اهواز و کاندیدای ملی ایران

چند سال است که به عنوان مربی فعالیت می‌کنید؟

سالمی: مدت 35 سال است به عنوان مربی در فوتبال استان فعالیت می‌کنم و در این مدت مربیگری تیم‌های نیروی اهواز، استقلال اهواز، شاهین اهواز، فجر سپاسی شیراز، منتخب خوزستان و تیم ملی جوانان را به عهده داشتم؛ در این مدت توانستم بازیکنانی را در سطح ملی جوانان و بزرگسالان از جمله عیسی عساکره، بوستانی، سیامک رحیم‌پور، رضا داوودی، علی حمودی و میلاد میداودی را به فوتبال استان و کشور معرفی کنم.

چند سال است که به عنوان مدرس فدراسیون کار آموزش مربیان را برعهده دارید؟

مدرسی را از سال 1374 شروع کردم و با توجه به تایید فدراسیون و کنفدراسیون فوتبال آسیا توانستم رده‌های مختلف مربیگری را در سطح کشور تدریس کنم و خوشبختانه مربیان شایسته‌ای از جمله داود مهابادی، سیاوش بختیاری‌زاده، ابراهیم تهامی، بهنام سراج،عبداله ویسی ،داریوش یزدی،خانم ها سلیمانی،جدید زاده و... را به جامعه فوتبال تحویل داده‌ام.

یک مربی خوب باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

یک مربی زمانی خوب است که فاکتورهای شایستگی را دارا باشد و مهم‌ترین فاکتور شایستگی صداقت در گفتار و عمل، اعتماد به نفس قوی داشته باشد و به ویژه رعایت نظم و انضباط برای یک مربی خیلی اهمیت دارد.

در ارتباط با تاسیس کانون مربیان توضیح دهید که چند مربی عضو این کانون هستند؟

سالمی: کانون مربیان در مهرماه سال 1392 تاسیس شد و در این کانون نیز یکصد مربی عضو هستند و براساس رای‌گیری با حضور یکصد مربی از شهرستان اهواز حسن سالمی، سیاوش بختیاری‌زاده، لفته سه برادران، سیدطاهر موسوی، عبدالامیر علافپور، حبیب خدریان، فرزاد آهک‌پور، عبدالامیر روانشاد، بدیر تابع جابری و حاج حمزه سخیراوی به عنوان بازرسان کانون مربیان انتخاب شدند.

کار کانون مربیان چیست؟

البته شاید کانون بتواند یک سری مشکلات مربیان را حل کند ولی متاسفانه از ارگان و یا سازمانی و یا نهادی حمایت نشدیم و به همین دلیل حضور کانون کم رنگ شده است در صورتی که کانون تهران همچنان فعال است.

چه برنامه‌ای برای این کانون دارید؟

قرار است جلسه‌ای با آقای جلالی و اعضای هیئت مدیره کانون تهران داشته باشیم؛ نحوه کاربرد کانون و نوع فعالیت آن بیشتر برای مسئولان ورزشی استان بازگو شود تا بتوانیم از حمایت سازمان ورزش و هیئت فوتبال برخوردار باشیم.

در حوزه آموزش مربیان چه برنامه‌ای در نظر دارید؟

ما هر ساله برای آموزش استان طبق برنامه پیشنهادی به فدراسیون فوتبال ارائه می‌دهیم، مجوز برگزاری کلاس‌ها را می‌گیریم و براساس نیاز در استان اجرا می‌کنیم، متاسفانه  باوجود تربیت بیش از یک هزار مربی در سطح استان، هنوز مدارس فوتبال و تیم‌های پایه از مربیان بدون کارت استفاده می‌کنند و باید با آنها برخورد کرد تا کیفیت آموزش افزایش پیدا کند؛ البته در بعضی باشگاه‌ها هنوز رانت‌خواری وجود دارد و از بستگان مسئولان باشگاه استفاده می‌کنند.

چند مربی در درجات مختلف در سطح استان مشغول فعالیت در عرصه فوتبال هستند؟

برخی از مربیان لایق براساس شایستگی و برخی نیز با استفاده از روابط مشغول به کار هستند و متاسفم که استان با این ظرفیت بالا در کار مربیگری به واسطه دلالان مربیان غیربومی وارد کار در استان می‌شوند و مربیان لایق استان خوزستان بدون تیم بیرون می‌مانند.

برای مربیگری باید چه مراحلی را طی کرد؟

برای مربی شدن فقط خواندن و نوشتن لازم نیست بلکه تجارب عملی یک فرد باید بالا باشد تا بتواند وارد بازار مربیگری شود؛ بنابراین در کلاس‌های مربیگری هم آزمون تئوری وجود دارد و هم تست علمی گرفته خواهد شد.

مشکل عمده مربیان فوتبال استان خوزستان چیست؟

مشکل مربیان فوتبال استان عدم حمایت باشگاه‌های استان و مدیران مسئول تیم‌های موجود در استان است. همچنین نداشتن واسطه و یا دلال بزرگ‌ترین مشکل این مربیان است!

به عنوان مسئول کمیته آموزش هیئت فوتبال استان خوزستان برای رفع مشکلات مربیان فوتبال استان چه برنامه‌ای دارید؟

من به تنهایی نمی‌توانم مشکل آنان را رفع کنم. یک همت عالی و یک انسجام عالی سازمانی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کنیم و کار را براساس اصول صحیح انجام دهیم.

آیا دوره‌های مربیگری جدید برای مربیان فوتبال استان خوزستان در نظر گرفته‌اید؟

همانطوری که اطلاع دارید هفته گذشته کلاس مربیگری درجه  آسیا را به اتمام رساندیم که در این کلاس 25 نفر از کل استان شرکت داشتند و ما در این کلاس ضمن تعلیم کارهای تکنیکی و تاکتیکی از اساتید مهمی برای تدریس فیزیولوژی، آناتومی، تغذیه، دروازه‌بانی، بدنسازی و اخلاق در ورزش استفاده کرده‌ایم و برنامه‌ها برای اجرا در آینده در دستور کار قرار دارد.

هیئت فوتبال استان خوزستان چه راهکارهایی برای رفع مشکلات مربیان فوتبال استان در نظر گرفته است؟

شاید این جواب مناسب نباشد اما از آنجا که گفتیم مهم‌ترین فاکتور مربیگری صداقت است، صادقانه بگویم چندان اهمیتی برای هیئت ندارد به ویژه برای تربیت‌بدنی و متاسفانه سازمان ورزش و جوانان استان خوزستان اصلاً اهمیتی به این کلاس‌ها نمی‌دهد و حتی سالن آموزش که مخصوص آموزش است در اختیار کلاس مربیگری قرار داده نمی‌شود.

و صحبت پایانی ؟

سالمی: برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و برای تیم‌های خوزستانی آرزوی پیروزی دارم.

گفت‌وگو از: حدیث کریمی
مرجع / فـارس
برچسب ها: خوزستان ، فوتبال
:
:
:
آخرین اخبار