تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۶۶۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حرکت قوی فرهنگی در اهواز با ضعف‌های تبلیغاتی و هنری
فضای مطبوع نمایشگاه قرآن و عترت در گرمای خوزستان آن هم در ماه میهمانی خدا، حرکتی فرهنگی در سال فرهنگ و اقتصاد است ، البته با اندک ضعف هایی در زمینه اطلاع رسانی و هنری.

خوزستان دروازه تشیع در ماه رمضان بسیار برنامه های باشکوهی در هر گوشه ای از شهر مراسم خاصی برپاست نوای طنین انداز قرآن ما را به جایی هدایت میکند که مملو از عاشقان دین اسلام  و اهل بیت است، مکانی در سرزمین بسیار گرم اما در فضایی مطبوع.

نماد قبله مسلمانان کعبه چشمانمان را به وجد می آورد گویی اینجا قطعه ای از بهشت است زیرا به هر گوشه ای که بنگری کتاب های دینی و قرآن را می بینی و روزه دارانی که برای خرید کتاب به نمایشگاه کتاب قرآن و عترت خوزستان آمده اند، آری اینجا نمایشگاه قرآن کریم خوزستان است.

تنوع کتابها خوب است اما غرفه کودک جذابیتی ندارد

عده زیادی از نوجوانان که برای خرید و بازدید از نمایشگاه به این مکان آمده اند با چند نفر از آنان هم صحبت می شوم، نوجوان 18 ساله اهوازی نمایشگاه کتاب قرآن و عترت خوزستان را به لحاظ کیفی در سطح خوب توصیف می کند.

وی می گوید: تنوع کتاب ها بسیار جالب و خوب است، کتاب هایی که نیاز داشتم را به راحتی توانستم در این نماشگاه پیدا کنم.

خانم جوانی که به همراه فرزندش در حال خرید از غرفه محصولات فرهنگی است اظهار می کند: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نباید برپایی نمایشگاه را مختص ماه مبارک رمضان کند زیرا در طول سال و مناسبت های مختلف، مردم نیاز به کتاب هایی دارند که در نمایشگاه ها به راحتی یافت می شوند.

کودک 10 ساله ای که در حال بازدید از نماشگاه قرآن کریم است تنوع غرفه های ویژه کودکان را بسیار اندک می داند و می گوید: غرفه های عرضه محصولات برای کودکان باید بسیار متنوع باشد تا کودکان را جلب کند متاسفانه در این نمایشگاه غرفه ویژه کودکان جذابیتی ندارد.

تلفیق هنر و قرآن یک اثر جاودانه فرهنگی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به غرفه های هنری و صنایع دستی بیان میکند: در هر حوزه ای که هنر وارد شود، جاودانه می شود، حضور هنر در این نمایشگاه نیز این اثر فرهنگی را  جاودانه کرده است.

لفته منصوری، برپایی نمایشگاه قرآن در خوزستان را مانند قطره ای از بهشت می داند و می گوید: شهر اهواز و خوزستان دروازه ورود تشیع است و بدون شک برگزاری چنین نمایشگاه هایی در اهواز تاثیر فرهنگی بسیار زیادی بر مردم می گذارد.

وی نمایشگاه قرآن اهواز را به لحاظ تنوع موضوعی ناقص می داند و می‌گوید: نمایشگاه به لحاظ تنوع موضوعی از کتاب های زیادی برخوردار نیست و مسلما برای اینکه بتوان مخاطبان زیادی را به سمت کتاب و نمایشگاه جذب کرد باید تنوع کتاب را مدنظر گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان می گوید: فعالیت های جنبی نمایشگاه، مانند تلاوت قرآن را به یک جریان فرهنگی با ارزش در اهواز تبدیل کرده است.

ضرورت توجه بیشتر مسئولان به هنرمندان خوزستانی

مسئول انجمن خوشنویسی اهواز که خود یکی از غرفه داران است می گوید: امسال اولین سالی است که هنرمندان خوزستانی در نمایشگاه قرآن کریم حضور می یابند.

رضا زدوار می گوید: با تلفیق هنر و قرآن می توان خلاء فرهنگی موجود در جامعه را از بین برد مسولان خوزستانی باید به هنرمندان این استان بیشتر بها دهند تا در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی شاهد شکوفایی هنرمندان خوزستانی باشیم.

وی در مورد استقبال مردم هم می گوید: استقبال مردم از نمایشگاه کم رنگ تر از سال گذشته است و نقش صدا و سیما همچنین مطبوعات محلی در کار اطلاع رسانی را ضعیف بود.

در بین بازدید کنندگان سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان نیز به چشم می خورد به سراغ حجت الاسلام جعفری می روم تا نظرش را درباره نمایشگاه جویا شوم.

وی می گوید: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین شده است برگزاری نمایشگاههای کتاب  می تواند گام بزرگی در راستای تحقق این شعار باشد.

حجت الاسلام سعید جعفری با بیان اینکه خوزستان ظرفیت بسیار زیادی برای برگزاری نمایشگاه کتاب دارد اظهار می کند: در سال های گذشته نمایشگاه بزرگی در مصلای بزرگ شهر اهواز برگزار شد و استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بسیار خوب بود.

وی می گوید: جای غرفه ویژه کودکان در نمایشگاه خالی است باید بخش کودک و کارهای هنری که مخصوص کودکان است در نمایشگاه بیشتر ارائه شود تا باعث جذب کودکان به نمایشگاه شود.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به غرفه های هنر و صنایع دستی اظهار می کند: تلفیق هنر و قرآن باعث بالندگی هنرمندان خوزستانی می شود مسئولان باید برای کاهش مشکلات و دغدغه های هنرمندان بیشتر تلاش کنند.

وی بیان می کند: در کنار نمایشگاه باید برنامه هایی مثل قصه خوانی ویژه کودکان همچنین کارگاه های هنری ویژه علاقمندان به هنر برگزار شود تا مخاطبان بتوانند از ظرفیت بوجود آمده استفاده کنند.

خانم 60 ساله اهوازی که در حال خرید از غرفه پوشاک اسلامی است می گوید: تخفیف 40 درصدی ارائه شده در نمایشگاه خوب و باعث جذب بازدیدکنندگان می شود اما تنوع در نمایشگاه بسیار کم است.

وی گفت: باید شهرداری اهواز و بقیه دستگاهها در این نمایشگاه حضور پیدا می کردند تا مدیریت جهاد فرهنگی شکل بگیرد.

عباسی یکی دیگر از بازدیدکنندگان، سالن و سیستم تهویه نمایشگاه را بسیار عالی توصیف می کند و می گوید: سالن و فضای نمایشگاه و طراحی آن بسیار زیبا و جالب است.

حضور هنرمندان رشته های مختلف در نمایشگاه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان میگوید: در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان سعی کردیم همه هنرمندان را گردهم جمع کنیم، فضا و مکان را به گونه ای مهیا کنیم که بتوان از همه استعداها بهره برد.

همایون قنواتی می افزاید: کتاب های موجود در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان باید چاپ جدید و یا آثار جدید علوم قرآنی باشند.

وی بیان می کند: امسال پایان نامه های دانشجویان رشته دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

گزارش از مهتاب عیاشی

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار